Skrevet af: Birgitte L, 21. marts 2011 kl. 8.58
Jeg har læst om stiklingeformering af efeu her på havenyt, men er i tvivl om, hvornår på året det er bedst at gøre. Jeg har en del skyggefulde bare pletter i min have, som jeg gerne vil dække med planter, som jeg selv kan drive frem af stiklinger eller ved deling, da jeg ikke har råd til at købe en masse bunddækkeplanter på planteskolen. Er der nogle, der har nogle ideer?
Skrevet af: Henry G., 21. marts 2011 kl. 20.15
Hej Birgitte Hvis du allerede har efeuplanter i haven, kan du godt begynde nu, hvis du har et varmt sted ca.20 gr. Klip stiklinger i 8-10 cm. længde riv forsigtig de nederste blade af så der resterer 2-3 stk i toppen, skær med en meget skarp kniv et tværsnit under et bladhjørne stik dem i Såjord det kan du så gøre med 3-4 stk. i en potte,vand og sæt en klar plastpose over og sæt en elastik om pose og potte. H.G.
Skrevet af: Birgitte L, 22. marts 2011 kl. 8.10
Hej H.G.
Tak for dit råd, som jeg vil gå i gang med.
Skrevet af: Ellen Nørgaard, 6. oktober 2020 kl. 16.32
Kan man plante efeuplanter der har fine rødder endnu, det skal være til en hæk, hvor tæt skal de plantes?
Skrevet af: Tom Andersen, 6. oktober 2020 kl. 16.51
Ja, du kan fint plante nu - ca. 5 planter pr. meter Jeg går ud fra at de skal vokse op af et hegn eller lignende.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2020 kl. 16.47
Det er ikke alle efeusorter der egner sig til at at vokse op af et hegn. Det er kun et par storbladede der er gode til det. Andre arter foretrækker at krybe på jorden og holder sig dernede.
Se min genbos hegn, der er 3 -4 år gammelt siden plantning.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efeuformering