Forum

Vilde blåbærs dårlige trivsel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 5. maj 2011 kl. 16.55

Jeg etablerede for 2 år siden et surbundsbed til 8 planter af sorten Vaccinium myrtillus. Bedet blev "indhegnet" af klyner og fyldt op med en blanding af vores egen sand"jord", spagnum og rhododendronjord, en slags højbed. Vi bor i et hedeområde 400 m fra havet.
Problemet er, at de nærmest ikke vokser. Dertil kommer, at de er blevet gnavet ned i vinter af rådyr eller måske harer.

Hvad kan jeg gøre for at at fremme deres trivsel?

Har tænkt på at tilføre lidt lergranulat og/eller champost.
Men det skal så være champost uden kalk.
Er der nogle af jer, der har erfaringer?

Mvh Riborg Dæhnert

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2011 kl. 21.09

Hej Riborg Dæhnert

Jeg har erfaring med at dyrke kultiverede sorter af Blåbær - de skal absolut ikke have næring og trives bedst med læ og meget lys.

Vilde blåbærs næringsbehov er yderst beskedent - de vokser på næringsfattige, sandede, fugtige men ikke sumpede, sol- og lærige steder i naturen.
Rodsystemet er meget fint og forgrenet, næstet filtagtigt og ligger meget tæt på jordoverfladen. Det skades let ved mekanisk bearbejdning (rive, grave, kultivere). Sker det hindres skuddannelsen og vandoptagelsen.

Det vil ikke forbedre vækstmulighederne at tilføre champost eller lergranulat.
Hvis den rhododendronjord, du har opblandet med sandjord og sphagnum, var af den næringsberigede slags er det heller ikke optimalt.
Vanding bør ske med regnvand - og kan jo være nødvendig i et højbed som det, du har bygget op.

Vilde blåbær beskrives i faglitteraturen som yderst vanskelige at dyrke - så hav tålmodighed.....
Den beslægtede mosebølle (vaccinium uliginosum)kræver symbiose med nogle svampearter, der trives i rodzonen. Noget lignende kunne gøre sig gældende for vilde blåbær. Hvis det er tilfældet - og det ved jeg ikke med sikkerhed!- kan du jo forsøge at "pode" jorden i dit højbed med nogle håndfulde jord med svampemycelium hentet på steder, hvor blåbær gror naturligt. Vælger du at lede i et af statsskovdistrikterne kan du holde dig til tommelfingerreglen om, at man må hente en bæreposefuld til eget forbrug.
Hvis du gør forsøget med "podning" med mycelium fra vilde blåbær's rodzone kunne det være interessant at høre om dine erfariger her på Havenyt.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 5. maj 2011 kl. 22.48

Hej Lone

Tusind tak for svar.

Jeg vil forsøge med podning af svampemycelier.

Jeg ved et par steder, hvor der vokser vilde blåbær. Jeg har aldrig set svampe der, skal jeg bare grave lidt ned i jorden og tage et par skovlfulde jord med?

Der, hvor jeg har set blåbær, vokser de altså på skyggefulde nordskråninger, det ene sted i et plantage/ egeskovsområde,
det andet på en skrænt mod havet med lign. vegetation. Begge steder er der rigeligt med bladmuld fra blandet vegetation: eg, bøg, birk, røn, brombær, bregner, nåletræer osv.

Mvh Riborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2011 kl. 8.11

Hej Riborg Dæhnert

Ja du skal finde et godt blåbærsted og have samlet lidt materiale sammen helt oppe i jordoverfladen - der hvor blåbærrene har udviklet rodnettet.
Svampemycelier er ikke sådan lige at skille ad fra planterødder, kviste og visne og halvomsatte blade. Dels er de meget spinkle og brydes let i stykker dels er de tæt sammenvævet med øvrige rødder. Det mest nænsomme er nok at tage de gamle havehandsker på og bruge hænderne som graveredskab - og mængden er jo ikke uoverkommelig ;-)

Du har ret i at blåbær kan trives på nordskråninger - men ikke i dyb skygge som i nåletræsplantninger. Sol og lys når jo også nordskråninger på vores breddegrader i sommerhalvåret og den vandrende skygge fra spredt bevoksning (mest bestående af løvtræer) er indenfor blåbær's tolerancetærskel.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Vilde blåbærs dårlige trivsel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vilde blåbærs dårlige trivsel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider