Forum

Pinje

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helena Andersen, 28. maj 2011 kl. 18.10

Kan man ved nogen chance dyrke Pinjetræer i DK ? Det er absolut et favorit træ når jeg kommer sydpå :-)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2011 kl. 21.08

Pinjetræer kan ikke tåle frost, kun en let nattefrost eller to og slet ikke som i vores vinter. Jeg har nogle gange taget kerner med hjem og forsøgt at spire dem. En enkelt gang lykkedes det, men planten holdt kun den sommer.
Læg kernerne i en kasse med fugtig så- og priklejord og stil den lyst og gerne i et havedrivhus. Hvis der er liv i kernerne vil de spire, når deres tid er til det, har en kypriot fortalt mig. Nogle frø skal udsættes for kulde før de vil spire, medens andre skal udsættes for høje temperaturer som ved en skovbrand.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Andersen, 29. maj 2011 kl. 9.06

Ja, så er det jo givet :( Men kunne da være sjovt at få dem til at spire.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Gravesen, 26. marts 2012 kl. 15.45

Jeg har fået sådan et frø til at spire. jeg havde det inde og huskede vande det men efter vi flyttede døde det :( men det var ca 2 år gammelt

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 28. marts 2012 kl. 14.02

Dennis:
Det lyder spændende. Mit frø er netop spiret. Hvor stort blev dit?
Med venlig hilsen
Dot

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 19. juli 2015 kl. 17.44

En ældre tråd, men ikke uinteressant. Min svigermor og jeg har begge haft success med at få pinjefrø til at spire og jeg har nu 4 små træer stående i udestuen.

Min mand og jeg har været en tur i Forstbotanisk Have i dag og der så vi store og meget gamle pinje træer - ergo kan pinje træer altså godt overleve den danske vinter, men jeg kan forestille mig, at placeringen af træet samt hvor stort træet er når det bliver plantet ud, har en betydning for overlevelsen.

Er der nogen der har gjort sig erfaringer med pinje træer i egen have siden denne tråd blev startet?

Vh Terese

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Ravn, 5. februar 2016 kl. 16.52

Hej Terese

jeg er ikke helt enig med alle de foregående kommentarer. Så vidt jeg har kunnet læse mig til (flere kilder, bla. en meget seriøs tysk havebog) tåler en Pinus pinea -15 til -20 grader Celsius. Det er det samme som en Abeskræk, der jo ved at blive udbredt.

Det stemmer overens med tyske fora for eksotiske planter, hvor der bliver fremvist Pinjer der er helt ubeskadigede efter -18 C.

Jeg har også læst om en Pinus pinea, der overlevede 3 vintre på friland i Laholm i Sverige (tæt ved skisportstedet Vallåsen). Her er koldere end i DK.

Jeg har selv plantet et par Pinjer (knapt 2 m høje) ud ved mit sommerhus på Bornholm. Men har ikke haft dem så længe at jeg vil konkludere noget ud fra det.

Hvor i Forstbotanisk have står der Pinus pinea (jeg er en anelse skeptisk). Jeg ved at Arboretet i Hørsholm har en del Pinus koraiensis, der også har spiselige pinjekerner.

Hvis jeg var dig ville jeg plante en ud hvert år og se hvordan det går. Dine pinjer nok have en vis størrelse før udplantning, du skal bo i en mild del af landet, og du skal ikke ærgre dig for meget hvis de går ud.

Held og lykke
Peter

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 5. februar 2016 kl. 22.41

Hej Peter

Uha, jeg tør ikke sige hvilken art af pinje vi så i Forstbotanisk, det kan jeg ikke huske nu. Jeg kan blot huske at der stod Pinje og at den var rigtig gammel.

De 4 "børn" står alle i potter indendøre denne vinter og formodentlig også næste år og så må jeg se hvor store de er om to år og hvor modig jeg med at sætte dem ud. Jeg tænker dog at jeg vil gøre som du også foreslår - sætte en ud hvert år, med mindre de pludselig skyder så meget at de bliver for store til potter ;) Skægt er det i hvert fald at prøve og så har det kun kostet den gode tid jeg har brugt på projektet :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. november 2018 kl. 20.53

Hej alle

Lidl har fra i dag store flotte pinjetræer til salg for kr 15, og det er billigt. De står som kun 15 cm, i bladet, men er dobbelt så høje og let grenene.

Nyt svar til emnet »Pinje«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pinje

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider