Forum

Skal frø af ærteblomst i køleskab?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 7. august 2011 kl. 19.33

Hej,
jeg er kommet i tvivl om frø af ærteblomst (ikke staude lathyrus) som jeg høster senere i år, skal i køleskab vinteren over?

Hvad med frø af andre sommerblomster - skal de i køleskab eller har de alle bedre af en anden opbevaring?

Mvh. Henriette

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 7. august 2011 kl. 19.56

jeg har mine i køleskab, hvor der er mørkt og en konstant temperatur.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 7. august 2011 kl. 20.36

Tak for svar Lis :)

Så må jeg lige høre dig om en anden ting som har tænkt over et par gange den sidste uges tid:

hvad gør du med alle dine planter i dine drivhuse om vinteren - har du opvarmede drivhuse?

Mvh. Henriette

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 8. august 2011 kl. 10.13

Nej Henriette jeg skal have dem ind, jeg har en vinterhi i garagen, hvor der er ca 10 grader, (samt en affugter der kører) der kommer alle mine passiflora ind der kan tåle at komme ned på den temperatur, samt alle mine geoginer (18 stor kasser), samt alle mine krukker med forskllige planter som ikke tåler frost, det er silkeplanter, gingere, cannaer, callaer, plus alt det løse, mine bladkaktus, pelargonier, plus en masse andet er i udestuen, det er planter indenfor Gesneriafamilien, så har jeg en del passiflora i kælderen de skal have over 15 grader om vinteren,
Henriette du kan se mit vinterhi på forummet, der har jeg lagt billeder ind,
MVH
Lis
MVH Lis

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. august 2011 kl. 12.31

Det er nu ikke nødvendigt at komme frø af ærteblomst (lathyrus) i køleskab. Jeg høstede i 2009 en stor pose frø af mine duftende lathyrus, og de spirer lystigt. Jeg har dem ligesom alle andre frø i en papirspose i en skotøjsæske i mit pulterrum, hvor der ikke er fugtigt. Har aldrig opbevaret frø i hverken køleskab eller fryser. Også den pose købte lathyrusfrø, som mine oprindeligt kom fra, havde jeg i årevis til den var brugt op. - I år ryddede jeg op i poserne og fik bl.a. en abeblomst af frø fra 2001 til at spire samt andre frø taget i 2003. Tror det er vigtigere at frøene opbevares tørt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 8. august 2011 kl. 17.54

Hej Lis, ja det var netop bl.a alle dine krukkede planter jeg tænkte på - det er et større arbejde du har med at flytte dem. Jeg har kun mine georginer, og indtil videre kun to kasser, som kommer ud i et tørt skur hver vinter. Havde jeg haft en udestue, ville jeg med garanti lyn hurtigt få den brugt som vinter opbevaring med alskens planter :) .................................................................................. Hej Clara, det er rart at vide at det ikke er livsnødvendigt for frø at komme på køl. Mine kommer det nu alligevel, for så har jeg dem samlet eet sted :) Sidste år købte jeg et lille køleskab til skuret, udelukkende til frø, så ved jeg hvor jeg har dem :) . .Mvh. Henriette

Nyt svar til emnet »Skal frø af ærteblomst i køleskab?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Skal frø af ærteblomst i køleskab?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider