Forum

Podning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stig Nørgaard, 6. september 2011 kl. 10.26

Hej..

Jeg har et 6 år gammelt pæretræ, hvor frugten ikke falder i vores smag samt træet er ramt af skurv.

Jeg har fået mod på at prøve at bark pode, og dermed få nogle foreskellige sorter der kan dække en længere periode af frisk frugt i løbet af året.

Mit spørgsmål er: Vil podninger af de nye grene arve de sygedomme som træet havde før.? (Vil save træet ned til ca. 40 cm over jorden.)

Kender i nogen der tilbyder nogle gode kurser i podning/beskæring som i kan anbefale?

Tak for hjælpen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 6. september 2011 kl. 19.38

Hvis du saver træet ned til 40 cm over jorden-er der så kun hovedstammen tilbage?
Hvis dette er tilfældet er det ikke smart hvis du vil have flere podninger..
Hellere save træet ned sv. til forgreningerne som du så evt. kan pode hver enkelt sort ind på.
Faktisk er det ret let, men der er et par fif som ikke garvede podemestre kan gøre gavn af-her er mine erfaringer.

Man skaffer sig podekviste i februar marts og graver dem ned eller opbevarer dem i en plastikpose med lidt fugt d.v.s et par ml vand i køleskabet.

Når tiden sig nærmer ( april ) d.v.s. når barken slipper tæt på udspring skal man igang.
En Stanleykniv med udskydeligt skaft er et mægtigt godt og uundværligt redskab.
Der hvor fiffet kommer ind er hvordan i alverden får man skåret et skråsnit i podekvisten der er helt plant?
Jo man fremstiller en simpel skærekasse.
Et stykke lægte f.eks 10 cm lang hvor der på siden med søm fastgøres en tynd liste ( 5 mm ) der rager 2 cm op over siden på lægtestykket.
Med en nedstryger laver man herefter et MEGET langt skråsnit i listen til det når ned til lægten. Nøjagtigt som i en skærekasse. Det er smart hvis man sømmer listen på så den er i ve. side når man holder den i ve. hånd.
Dette redskab er hermed et hemmeligt håndholdt redskab til succes med såvel podning mellem to kviste som andre lignende metoder hvor podekvisten skal have et helt jævnt snit ( det er ofte her det går galt ).
www.pometet.life.ku.dk/bestillinger/podekviste/podning.aspx
Jeg startede for mange år siden med frihånds snit i podekvist og podeunderlaget, men erfarede hurtigt at succesraten var ganske elendig.
Efter brug af skærekasse var succesraten tæt på 100 %.
Hvis man ønsker at pode en ny sort ind på en sidegren (podekvisten skal være ca. 1 cm eller derunder ellers bliver det for vanskeligt) bøjer man grenen ned i skærekassen og laver sit snit. Snittet i podekvist foretages herefter og det er smart hvis man vælger en podekvist der tilnærmelsesvist har samme diameter.
De passer herefter 100% sammen!
Man snører herefter en alm. delt husholdningselastik rindt om skråsnittet en afslutter med en knude.
Stedet dækkes af podevoks ( jeg brugte bivoks påført med pensel da jeg havde bier ) -faktsik kan det være en fordel at dække hele podekvisten for at nedsætte fordampningen.Enden af kvisten skal også dækkes.
Alternativt kan man bruge husholdningsfilm ( perfekt til citruspodninger ) eller speciel paraffintape ( har aldrig prøvet da det ikke eksisterer i min husholdning.
Ved barkpodning som du formentlig påtænker skærer du dine podekviste i " kassen" og laver et længdegående snit i grenen på ca. 3 cm.
Et andet redskab der er ret anvendeligt er en træneglerenser.
Den har den helt perfekte form til at åbne snittet med så man ikke får skader ved at åbne barken.
Podekvisten skal kun have 3 knopper og knopperne skal ligge modsat skråsnittet. Det kan man nemt regulere i skærekassen.
OK tegninger ville formentlig have gjort denne forklaring lettere, men jeg håber man forstår-ellers spørg.
P.S. for mange år siden gik jeg helt amok og havde på et tidspunkt 70 sorter på et Ingrid Marie træ.
Ja og så er der okulering-en lidt anden, men meget spændende og lettere form for at få flere sorter ind på, men det er en anden historie...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 6. september 2011 kl. 20.16

P.S. Nej.
De podede sorter vil være forskellige fra hovedsorten og ikke nødvendigvis være modtagelige for samme sygdomme.
Jeg har selv et pæretræ der er podet med Gråpære, Pierre Corneille, Comice og Clapps favorite ( elendig sort - får rust,pæreskimmel og kræft ).
Pierre Corneille er rustresistent, men bærer ret sent. Gråpære er vidunderlig på det helt rette tidspunkt, men er stabil.Comice fås ikke bedre og trives faktisk godt her. Clapps revner altid og så har jeg faktisk glemt at der også er Conference-altid bærende uafhængigt af vejr og forårsfrost.
Jeg har ikke nævnt, at ved at indpode flere sorter på samme træ bliver bestøvningen helt optimal.

Nyt svar til emnet »Podning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider