Forum

Dahlia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene, 2. april 2004 kl. 12.15

Hej

Jeg har arvet nogle Dahlia knolde som jeg godt kunne tænke mig at plante i min egen have. Nu er jeg lidt i tvivl om hvordan de skal lægges i jorden? Og hvor langt ned i jorden de skal?

Jeg har aldrig prøvet det før så nogle gode råd ville være dejligt.

På forhån tak

1 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Nylev, 2. april 2004 kl. 15.31

Jeg har haft størst succes med at lægge knoldene i potter i starten af maj (+/- 14 dage), så har de stået i drivhuset ind til de har fået en passende størrelse, derefter har jeg plantet dem ud i bedet.

Det har de fordele -at man kan nøjes med at plante dem ud, der bliver til noget
– at man kan huske præcis hvor de er lagt – og at man kan komme i gang med dem lidt tidligere. De er nemlig meget kuldefølsomme og må under ingen omstændigheder få frost.

Til gengæld er mine knolde allerede nu spiret og er alt for lange (½ m). Jeg har dem stående i en spand i kælderen, de er dækket med sand men laget er åbenbart ikke tykt nok...

Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal gøre noget ved dem (klippe dem ned, potte dem op eller noget andet) lige nu lukker jeg øjnene, og håber på at det går, selv om jeg godt ved at rødderne jo også vokser og at det bliver et vildnis af rødder som skal filtres ud.

Nogle ideer?

:o) Annette

2 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 4. april 2004 kl. 1.00

Jamen tag du da bare nogle stiklinger af dem, bare husk du lige skal ha et lille snit af roden/knolden med. Så har du kun knoldene tilbage, og en stikling er bare skal i en potte. og kan du ikke ha de tynde rødder der "fylder" gør det ikke det store du lige klipper den af. Så har du jo også 2 planter, og stiklingen skal nok lave rødder/ knolde

3 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 4. april 2004 kl. 1.06

Det der er det vigtige med både stiklingerne og knoldene, hvis du skal vokse og blive til noget er, at den "stok"(heh ved ikke lige hvad den hedder)men det er altså bindeledet mellem knoldene og stiklingen. Er den ikke på stiklingen, blir den ikke til noget. Og er den ikke på knolden blir den heller ikke til noget...det var lige lidt vigtigt hvis du skal skæreog klippe.Du kan også sagten dele knoldene, bare husk at begge dele har noget af "stokken" ikk ;O)

4 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 4. april 2004 kl. 1.09

Hold da helt kæft, det hængte vidst ikke helt sammen...men jeg tror nu når du fik ideen ikk

5 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 4. april 2004 kl. 15.49

Jeg tror ikke at problemet var at sandlaget var for tyndt – nærmere at de fik mulighed for at suge vædske fra luften.

Mine knolde blev lagt i tørt spagnum i flamingokasser (årstidernes fiske og kødkasser)med låg og små lufthuller. I november blev de flyttet ned i min meget kolde kælder og i går tog jeg dem op. De var perfekte faste med bittesmå nye spirer ca. 1 cm lange. Jeg plejer at lægge dem i midten af april -slutningen af maj-Men det kommer an på hvor i Danmark du bor og de yype jord. Husk masser af kompost er alfa og omega. Pottemetoden er helt klart at fortrække ligesom Annette skriver- men jeg har ikke temperament til at huske at vande dem etc- og har rigeligt med potter at pleje- så jeg markerer dem bare med en ordentlig stok- spm man alligevel skal bruge når de skal bindes op. Held og lykke
Hilsen Henriette

6 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 21. april 2004 kl. 21.53

Hej!

Som ret ny haveejer lagde jeg dahlia direkte i haven sidste år. Det tog laang tid, før den blomstrede.

I år har jeg så fulgt rådene og forspirer min dahlia. Her sidst i april er der nu kommet godt 3 cm plante over jorden. Den står i sydvendt havestue, hvor der er over et pænt stykke over 20 grader om dagen og noget koldere om natten.

Jeg har tænkt mig at beholde den i den store krukke og sætte den på terassen.

Hvornår mon den blomstrer under disse forhold?

Hilsen Lykke

7 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 25. april 2004 kl. 15.35

Jeg har problemer med mine knolde.

Sidste år rådnede de, men i år ligner de noget indetørretukrudt.De er opbevaret i spagnum-flamingokasse.Nu sprayer jeg dem,
men det ser ikke ud til der sker noget.

Hvad gør jeg fejl?

Søster.

8 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 25. april 2004 kl. 19.41

Jeg tror de var opbevaret for tørt- -sæt dem i fugtig pottejord evt i potter så du er sikker på at de er i live- ikke for dybt- i solen-hold øje med om der kommer natte frost- og se om de ikke spirer alligevel- det kan godt tage 2–3 uger-husk at hold dem fugtige.

held og lykke
Henriette

9 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Paulsen, 1. maj 2004 kl. 18.24

Det er faktisk også en god ide at så dahlia. De bliver utrolig store allerede det første år. Det er meget nemt at have med at gøre, de skal bare forkultiveres engang i april, og der er stor spirevillighed. Når sommeren er gået, har man en fin dahliaknold. Der kommer masser af blomster.

10 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Juul, 5. maj 2004 kl. 13.49

Hej!

Kan man "knibe" dahliaer så de bliver lavere og tættere?

Eller skal jeg bare binde op.

Hilsen
Annelise

11 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 5. maj 2004 kl. 15.28

Ja du kan godt knibe dahlia – men de vil gennerelt OGSÅ gerne bindes op- da planten er så sprød.

Der findes typer som er lavere og som ikke behøver at bindes op.

Englænderne kniber især hvis de ønske særligt store blomstrer- så fjerner de 2 overskydne knop ihvert skud- så bliver blomsten helt vildt stor!

12 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi, 31. oktober 2004 kl. 23.13

Er det nødvendigt at grave sine dahlia op – når de er sat i store potter?

13 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 8. august 2005 kl. 13.33

Fik lige lyst til at skrive lidt sammenfattende:

Når spirer kommer for tidligt skyldes det for høj gennemsnitstemperatur gennem vinteren (eller der er en plet råd i gang i eller ved knolden).

En stikling skal tages når den er ca. 10 cm lang. Man skærer under de nederste bladskæl, og er man heldig kommer der 4 nye skud her. Man kniber topskuddet efter to par veludviklede blade. Vækst ude i 11–13 cm potter sikrer en kompakt og overlevelsesdygtig knold.

Ældre knolde kan deles ved at stængler med tilhørende ''kartofler'' vrides fra hinanden om foråret, eller man splitter stænglen op, og det er kun knolddele med tilhørende stængelstykke, der kan gro.

14 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 8. august 2005 kl. 17.56

En god ældre bekendt af mig
(80ÅR)har hele gårdspladsen fyldt med Georginer, og hvert år graver han dem bare op,lægger dem ind i laden(koldt),han lader jorden sidde på knoldene.

Hvert år halverer han dem,og i år gav han ca.300 væk.Han har ikke plads og kræfter til dem mere.

Venlig hilsen
Karen.

15 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Stangerup, 5. april 2006 kl. 21.41

Jeg har haft stor og lang glæde af mine georginer hvert år -undtagen sidste år, hvor mange blev misdannede. En ekspert på området mente det var trips, og at jeg skulle fjerne alt misdannet- (og det var meget) men derefter blomstrede de (oktober=meget kort glæde).Nu står jeg så i år og er i tvivl om, om jeg kan lægge dem i den samme jord. Et sted har jeg læst at de aldrig må stå samme sted, men jeg har besøgt flere georginehaver, som altid er samme bed.

16 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 5. april 2006 kl. 22.11

Jeg har en gammel ven på 85år, som har plantet Georginer på sin gårdsplads i 50år.

Sidste forår gav han 100knolde væk, fordi han ikke orkede at dele dem,men han havde stadig ligeså mange, og de blev sat på gårdspladsen igen.

K.Cilleborg.

17 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus P, 14. maj 2006 kl. 13.56

Kan nogen hjælpe mig med hvor høj, hvilken ford, og om min dahlia skal stå i fuld sol.

Det er en Dahlia X hortensis ''Boy Scout''

På forhånd tak

18 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus P, 14. maj 2006 kl. 14.00

Det ville også hjælpe hvis nogen kunne give mig et link hvor der lige præcist bliver fortalt om denne sort altså en
" Dahlia – X hortensis ''Boy Scout'' "

På forhånd tak

19 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dalias, 21. maj 2006 kl. 17.42

'hvilken vej skal de der dahlia egentlig vende. skal alle de der "kartofler" vende nedad eller opad. ja jeg spørger bare (pinligt)?

på forhånd tak.

20 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 21. maj 2006 kl. 19.22

Selvom "kartoflerne" oftest skal vende nedad, kan man osse komme ud for, at de skal vende opad for nogle sorters vedkommende.

Tip: find den afskårne stilk, tag fast i den med to fingre og hånden ovenover knolden. Sådan skal den vende i jorden.

21 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Storkholm, 26. august 2006 kl. 15.26

Hvorfor er alle vore dahlia blevet hvide i år?.

Alle knoldene er indkøbt i mange farver og er
opbevaret med held de sidste 4 år.

Alle knoldene er plantet hvert år uden atvære delt.

Hvad er gået galt?

Med venlig hilsen

c storkholm

22 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 26. august 2006 kl. 16.02

Dahlier kan kun undtagelsesvis ændre gener til andre farver. Det du beskriver har jeg aldrig hørt om, og nægter at tro at vækstforholdene kan ændre dem så meget. Nægter i det hele taget at tro på det...

23 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 26. august 2006 kl. 18.24

Kære Preben

Intet ændrer sine gener, hverken dyr eller planter, så du må nok helre tro lidt på at vækstforholdene kan have betydning

24 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 26. august 2006 kl. 22.18

Jo der kan ske mutationer, og det sker også iblandt Dahlier. Hvis vækstforholdene kunne gøre så meget ved en plante der normalt udfolder sig i alle regnbuens farver undtagen rent blåt, at der udelukkende kom hvide, ville man se alle mulige grader deraf. Da dette aldrig er omtalt/set nogen steder, tillader jeg mig at betvivle rigtigheden af det beskrevne. Omvendt så er det en ''historie'' vedkommende kan gå til verdenspressen med, og det vil jeg da anbefale ham.

25 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 2. november 2006 kl. 18.06

Jeg har en hel del dahliaer,kan jeg opbevare dem i et uopvarmet drivhus hvis jeg dækker dem godt til der er jo nogen der skriver at de skal holdes lidt fugtige og det er jo nemmest i drivhuset

26 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 2. november 2006 kl. 18.06

Jeg har en hel del dahliaer,kan jeg opbevare dem i et uopvarmet drivhus hvis jeg dækker dem godt til der er jo nogen der skriver at de skal holdes lidt fugtige og det er jo nemmest i drivhuset

27 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 2. november 2006 kl. 20.58

Det kan du sagtens, men hvorfor ikke komme dem på komposten med det samme? :-)

Det bliver alt for fugtigt. Der skal i hvert fald held til, hvis det skal lykkes, eller en masse inspektion/udluftning/sprøjtning med svampemiddel.

28 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 8. november 2006 kl. 20.14

Min morfar har altid sine georginer i heste stalden, de bliver bare taget op jorden banket af, op i en kasse en papirsæk henover og får så lov til at vente å foråret.

29 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maibritt, 25. februar 2007 kl. 12.39

Hej

har jeg gjort noget forkert

jeg har lige plantet 12 geoginer i potter idag
dette er fordi jeg ville have at de skulle blomstrer allerede sidst i juni, da vi skal have bryllup i haven.

de står i et forholdsvis koldt soveværelse med vindue mod nord
er der nogen særlige forholds regler?

hilsen maibritt

30 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 25. februar 2007 kl. 12.45

Temperaturen skal være omkring 16 grader i starten, den kan så øges lidt, men du får nok brug for at give dem kunstlys (neonrør tæt på), når du starter så tidligt. Blomstringen er der ingen garanti for, da den er sortsafhængig, men mon ikke du får de fleste i blomst, der er da en god chance.

31 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 25. februar 2007 kl. 20.24

Hej
Kan nogen hjælpe os med et godt råd? vores rjhododendrom bed er ikke så flot som vi kunde ønske det der har sidste sommer været alt for få blomster planterne er her i haven fra 3.år til 6.årde står imod vest og delvis i skygge med god læ mod øst,er vi for utålmodige gode råd modtages med tak.

Kaj.

32 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. februar 2007 kl. 10.48

Hej Kaj.

Dit indlæg skulle nok have stået et andet sted i forum. Men hvorom alting er siger min 4 årige erfaring med Rhododendron mig:

– at de har det bedst i et surbundsbed.

– at de storbladede godt kan tåle lidt skygge men blomstre bedst et solrigt og frit sted.

– at hvis bladene begynder at krølle, er det tegn på vandmangel.

– at næste års blomstring bedst sikres hvis visne blomster og frøstande drejes/klippes af.

– at topdressing med Rhododendronsphagnum en gang om året giver sundere vækst.

– at gødning hvert år også medvirker til bedre vækstbetingelser.

Håber du kan bruge svaret.

Venlig hilsen Jeanet

33 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Hammerum, 26. maj 2007 kl. 0.30

Med Hensyn til de folk der har problemer med Dahliaknolde om vinteren. Så skal de tøre ved ca 10 grader og derefter er temperaturen ligegyldig, men at ha dem stående i nogle flytte kasser med savsmuld er en god ide. Bare lige lad dem tøre før, du begraver dem i savsmuld, ellers optager savsmulden væsken og holder knoldene våde, også rådner de.

34 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 13. juni 2007 kl. 10.25

Hvordan kniber man sine dahliaer?Er det spidsen af bladene man skal knibe når de er helt små og spæde erller hvordan. jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der menes så jeg håbe der er en de kan forklare det så selv jeg kan finde ud af det.

Synd man ikke kan tegne det her på siden.

Med venlig hilsen Marianne

35 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 13. juni 2007 kl. 19.18

Man kan knibe en stiklings topskud når den har to blade. Så kommer der 4 stængler i stedet for 1, men da denne også får sideskud, er forskellen minimal.

Der er også nogle der kniber alle skud i 30 cm højde, de mener det giver flere blomster.

Eller man kan knibe de to blomsterknopper (af tre), for at den blomst i midten så bliver 1,5 gang større, men så skal det gøres tidligt.

36 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 29. oktober 2007 kl. 21.31

Der er åbenbart mange måder at vinter opbevare Dahliaer på. Jeg har i ca. 20 år bare gravet knoldene op efter første frost, spulet jorden væk, ladet dem tørre en dags tid, lagt dem i en frugtkasse med en avis over og glemt dem. En gang i løbet af vinteren bliver de sprøjtet lidt med vand i en forstøver flaske. Kommer der lange ranglede skud under avisen fjernes de. Forøvrigt har de stået i samme jord altid og de blomstre lystigt uden nogen sygdomme. Tænk på de Dalia knolde man køber, de ligger i netposer i umindelige tider.

37 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 3. juli 2008 kl. 22.57

Hej
Jeg er desværre ret dårlig til det med blomster, men forsøger virkelig alt hvad jeg kan at passe og pleje dem.

Mit problem er at jeg har anskaffet mig den smukkeste store Georgine og efter kun 3 uger har jeg slået den næsten helt ihjel! :-(

Det er blevet lidt af en principsag for mig at få ALLE mine blomster til at overleve, og ikke mindst er jeg begyndt at holde lidt af lige netop dénne Gerogine!

Please somebody help me! Jeg bor i lejlighed med altan og kan derfor ikke lave alt det der halløj med pakke ned i kasser og stille i lade og stalde osv. Tilgengæld har jeg ret meget sol på altanen!

Er det sådan at jeg kan klippe den ned og så kommer den frem igen eller slår jeg den så HELT ihjel.? Altså den er virkelig meget visnet og døden nær, så jeg er nød til at gøre noget!

Hilsen Dorte.

38 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juli 2008 kl. 23.33

Til Dorte...Det lyder næsten som om at den er druknet. Grav den op og se om knolden er splattet, så er den færdig. Hvis knolden er hård og tør med et enkelt grønt skud, kan der være håb. Den skal stå i en stor krukke med alm. havejord og så skal den altså ikke vandes så tit. Mine Dahlia/ georginer i haven får kun lidt vand når bladene hænger lidt. Vedr. vinter opbevaring, læg den i en åben papkasse med en avis over, og så ind i bunden af et skab, til frosten er væk.

39 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 4. juli 2008 kl. 8.05

Tusind tak for rådet Mogens :-) Jeg vil kigge på den så snart jeg kommer hjem.

40 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 4. juli 2008 kl. 21.51

Så er den gal igen!

Jeg har fundet ud af at min Georgine ikke har nogen knold!? Kan det passe at den kun har rødder? Jeg mener man kan vel ikke overse en knold der minder om en ingefær? (Det har jeg hørt nogen sige at sådan en knold ligner).

Men kan Georginen overhovedet så overleve hvis ikke den har en knold? Og kan man klippe en Georgine helt ned og få den til at vokse op igen?

Puha... det er sørme svært at passe blomster!

:-)

41 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. juli 2008 kl. 23.43

Hej Dorte...Nu har jeg dyrket Georginer i nok 20 år og sådan een, kun med rødder, er jeg ikke stødt på endnu. Men der findes over 600 forskellige farve muligheder og 20 forskellige blomstertyper. Det giver over 12.000 variations muligheder. Der er måske andre i dette forum som kender den. Gad vidst om det er en Georg. Når en Georg med knold graves op ved den første frost, klippes alt det overjordiske af, så der er ca. 5 cm. grønt tilbage på knolden.

42 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. juli 2008 kl. 7.39

Hej Dorte. Det må være en stiklingeformeret georgin du har købt, den danner nemlig først knold hen over sommeren. Georginer i potter skal stå i en jord, der er blandet af groft sand (grus) evt. små lecaperler så potten ikke bliver så tung og gødet spagnum. Stiklingeformerede georginer der købes i blomst er ofte dyrket i ren spagnum, hvilket ikke borger for mulighederne for at holde liv i dem, da ren spagnum kan være vanskelig at vande op, hvis det er blevet tør og omvendt kan det være vanskeligt at få potteklumpen tørret lidt ud, hvis den er blevet for våd.

43 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne, 6. september 2008 kl. 11.51

Min første sommer med Dahlia i kolonihaven, har budt på smukke blomster fra arvede knolde, lidt mindre blomster fra købte knolde men i meget skønne farver. Dog var der små sorte dyr på knopperne og lidt mærker i blomsterne derefter. Hvad gør jeg næste år? Og skal jeg droppe de knolde, der har været dyr i?

44 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. september 2008 kl. 12.33

Hvis det var bitte små dyr, har det været thrips, som angriber dahlia i meget varmt vejr. Du behøver ikke droppe de knolde, der har været angrebet i år, for det er ikke sikkert vi får hedebølge i starten af blomstringen næste år og så opstår problemet ikke.

45 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2008 kl. 17.04

Til Johanne... jeg havde også små sort dyr på nogle af mine Dahlia stængler og blomster, ved nærmere studie vidste det sig at være ganske almindelige sorte bladlus som havde invaderet planterne. En kraftig spugling med vandslangen er som regel nok til at fjerne dem. Ellers kan man sprøjte med lidt sulfosæbe og vand i en forstøver flaske, de får dårlig mave af sæben og lusker væk. Knoldene tager ikke skade af dyrene.

46 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per B, 8. oktober 2008 kl. 11.29

Jer der sår geoginer fra frø, gøres det dirkete på stedet hvor de skal stå, eller spirer i andet sted?

VH / Per B

47 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. oktober 2008 kl. 12.42

Jeg sår i varm drivhus medio marts og potter de små planter hver for sig når de har fået de første blivende blade. De pottede planter udplantes omkring 1. juni og danner så en fin knold i løbet af sommeren.

vh Villy Mougaard

48 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Christensen, 12. april 2009 kl. 13.16

Jeg har forsået dahlia. De er spiret fint og er allerede ca. 6–9 cm høje med store blade og sideskud. De spirede indenfor, blev priklet ud og sat ned i drivhuset.

De er plantet i så og priklemuld. Her i påsken har det været ret varmt og p.gr.a. temmeligt aktive nabobørn er vores fælles drivhus lukket. Nogle af dem begynder nu at blive lysegule i toppen. Spørgsmål: skulle det have været pottemuld? Altså skal jeg gøde dem? Skal jeg afhærde dem og plante dem ud på min lune sydvendte terrasse? Eller hvordan gør man nu midt i april, når nætterne stadig kan blive ret kolde? Jeg har ca 30 små fine planter.

49 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. april 2009 kl. 13.33

Du skal begynde at gøde ca. 14 dage efter at planterne er priklet ud for så er den gødning, som er med i jorden, ved at være brugt. Du kan godt stille planterne ud til afhærdning om dagen eller som du skriver anbringe dem på en lun sydvendt terrasse, men du skal være opmærksom på at temperaturen ikke kommer under 5–6 grader om natten, for så går de små planter i stå. Måske er det en ide at sætte dem ind i drivhuset om natten her den første tid.

50 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Christensen, 13. april 2009 kl. 8.12

Tak for svaret. Hvad skal jeg gøde dem med? De er priklet i store fadølskrus med dræn i bunden. Og deres rodnet ser allerede "stort" ud. Så hvis de kan klare sig på lidt gødning og i potterne indtil slutningen af april så kan jeg plante dem ud.

Jeg vil gerne sætte dem i store potter på terrassen.

Jeg kan ikke huske sortens navn, men det er nogle almindelige, simple dahlia
som kun har 6–8 kronblade...Hvor mange kan man plante i en potte så de fylder den godt ud og gror godt? Skal jeg gøre noget særligt for at sikre en flot blomstring? Jeg skal holde ferie på terrassen så den skal gerne ligne Hawaii til juli! Gødning? Vanding? Hilsen total nybegynderen...

51 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Riis Sørensen, 13. april 2009 kl. 12.36

Klap hesten, det er alt for tidligt at sætte Dahliastiklinger ud. Det anbefales ikke at gøre det før der er 10 grader konstant om natten, hvilket ikke kan blive ret meget tidligere end sidst i maj. Indtil da, skal de have en ca.13 cm potte. Hvis det er store Dahlia, kniber man topskuddet efter 4 blade., så de bliver mere buskede og holdt lidt i skak indtil de kan komme ud.

52 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. april 2009 kl. 13.24

Hej Connie. Du kan gøde med flydende potteplantegødning, det er nemmest. Følg doseringen på flasken. Du kan godt have dine frøplanter i forholdsvis små potter, indtil de plantes i krukker. Bliver de for høje og ranglede, så knib dem over 2. bladpar. Du kan godt plante flere sammen i en krukke, men du skal være forberedt på, at hver enkelt plante kan komme til at fylde temmelig meget i løbet af sommeren. Det er derfor vanskelligt at sige, hvor mange du skal plante sammen når jeg ikke kender moderplantens og krukkens størrelse.

53 af 53 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge – Lise Andresen, 2. maj 2009 kl. 9.46

Igår oprandt den store dag hvor jeg ville undersøge om det tric jeg havde læst om, det virkede, og det gjorde det.

Jeg syntes at det er et sort arbejde og lidt usikkert resultat når man graver alle sine dahliaknolde op om efteråret og opbevarer dem i udhuset vinteren over, nå men jeg læste at man ligesågodt kunne lade dem blive i jorden såfremt man kunne lave det tørt således at der ikke kom vintervæde ned til dem vinteren over. Jeg lagde noget kraftigt plastik hen over området hvor de gror og derefter noget barkflis(andet kan også bruges) ovenpå igen så lå det stabilt ovenpå hele vinteren trods flere storme blev det liggende. Så igår da jeg gravede to knolde op forskellige steder kunne jeg konstatere at der kun var en enkelt "kartoffel" der var gået i forfald, resten var helt fint og friskt.

Nyt svar til emnet »Dahlia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dahlia

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider