Forum

Chilli

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 2. april 2004 kl. 22.40

Jeg har fået to chilli planter, og de har i godt tre ugers tid blomstret rigtigt flot. Hvor lang tid går der før der begynder at komme frugter på?

Det er første gang jeghar cilli, så jeg er lidt i tvivl om pasningen af dem. Jeg giver dem lidt vand hver dag, da jorden ret hurtigt bliver tør, og så får de en gang om ugen noget "gødning" fra blomsterhandleren. De første 4 blomster fjernede jeg, og ellers passer de sig selv. De står i et vindue hvor der kommer meget lys. Lyder det fornuftigt, eller skal jeg passe dem på en anden måde?

Mvh Tanja

1 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 3. april 2004 kl. 13.05

Hej Tanja

Ja, det lyder meget fornuftigt – og planterne skal nok begynde at producere frugter snart.

Noget du måske bør overveje er, om planterne skal plantes om. Stikker der en masse rødder ud af potten, skal planterne over i en større.

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 21. juni 2004 kl. 17.53

Det er 1. gang jeg dyrker chilli jeg har netop plantet dem ud i større potter, og plukket den først blomst af, et råd jeg fik, nu har jeg 2 spørgsmål skal jeg bruge substral når jeg vander eller kan jeg putte noget i jorden så jeg undgår at bruge substral hver gang jeg vander, skal jeg knibe flere blomster af?

3 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Fynbo, 21. juni 2004 kl. 18.53

Vi har også chilli men vi har sået dem så det vare nok længe før vi se blomsten. men vi gjore det at fjerne kærner fra chillifrugten når vi laver mad og lægger kærnerne til tørre et sted i hjemmet i en uge eller mere så har vi aldtid nye frø til at så med og det er nok sjover at følge dem så. og det billiger en at købe planden med vinlig hilsen sonja fynbo og rené dam

4 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nick, 23. september 2004 kl. 7.15

Kan man plante chilli planter inendørs i en potte-plante?

5 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 23. september 2004 kl. 10.16

Hej,
man kan sagtens plante chiliplanter i potteplanter, dog skal man nok regne med at plante dem om efterhånden som de bliver større. Vi har nu mange chiliplanter stående hjemme i vindueskarmen i stuen (sydvendt) plus mange store ude på terrassen (skal snart ind). Jeg vander dem med gødning en gang om ugen ca. Jeg plukkede de første 7–10 blomster af, så planterne når at blive mere kraftige så de kan klare at bære frugter. Især vores cayenne-chilier har mange frugter på nu, jeg venter bare på de skal blive røde og modne. Vi har jalapeno, cayenne og anaheim (en mildere).

Så bare gå i gang med chiliplantningen!

God fornøjelse!

Mette Hansen

6 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 3. oktober 2004 kl. 20.12

Hej
Hvordan tørre og/eller sylter vi vores chillifrugter?

7 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Schäfer, 4. juni 2005 kl. 21.34

Jeg har en veninde som kun har een chilliplante, hun er i tvivl om den skal bestøves af en anden plante eller om den kan klare det selv – jeg er hende svar skyldig?

Den uvidende

8 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 14. juni 2005 kl. 0.09

Til Janne Schäfer
Du behøver ikke bestøve en chiliplante. Bare ryst planten forsigtigt en gang i mellem.

9 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benita, 21. august 2005 kl. 16.28

Hej,
jeg har fornylig købt en chilli plante, og stillet den i vinduet med masser af lys og luft, men pludselig hænger alle blade og blomster nedad. Kan den være overvandet og hvordan får jeg den glad igen?

Venlig hilsen Benita

10 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 22. august 2005 kl. 23.36

Til Benita,
Overvanding vil næppe få planten til at hænge med bladene men snarere få dem til at blive gule og falde af. Man skal ikke blive ved med at vande en chiliplante, fordi den ser ud til at mangle vand.

Der er nok noget andet end vandingen, der er i vejen. Der er flere muligheder...

For meget direkte sol kan være hårdt for planten.

Det kan også være, at der er bladlus på planten. Kig nøje efter – især på undersiden af bladene.

Ompottede du planten,da du stillede den i vindueskarmen? For i så fald kan du måske have beskadiget rødderne.

11 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 23. august 2005 kl. 12.12

Halløj

Jeg har haft mange chilli planter i et sydvendt vindue, og har altid haft success med det men nu er der altså en som driller.

Planten er stor of flot med massere af knopper og blomster.

Problemet er bare at der ingen pollen er i blomsterne.

Resultatet er at jeg der indtil nu er ca 20 blomster som er faldet af og kun en som nu er ved at udvikle sig til en chilli frugt!

Jeg har en anden lidt mindre og sent udviklet plante i samme vindue som har massere af pollen og som jeg så bruger til at bestøve den første med vha. en blød pensel, men det vil vist ikke helt lykkedes da der jo kun en frugt på vej.

Er der nogen som ved hvorfor den ene ikke har pollen og hvad man eventuelt kan gøre ved det(de får allerede lidt gødning i vandet en gang imellem)?

hilsen,
Christian

12 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 23. august 2005 kl. 13.09

Halløj

Jeg har haft mange chilli planter i et sydvendt vindue, og har altid haft success med det men nu er der altså en som driller.

Planten er stor of flot med massere af knopper og blomster.

Problemet er bare at der ingen pollen er i blomsterne.

Resultatet er at jeg der indtil nu er ca 20 blomster som er faldet af og kun en som nu er ved at udvikle sig til en chilli frugt!

Jeg har en anden lidt mindre og sent udviklet plante i samme vindue som har massere af pollen og som jeg så bruger til at bestøve den første med vha. en blød pensel, men det vil vist ikke helt lykkedes da der jo kun en frugt på vej.

Er der nogen som ved hvorfor den ene ikke har pollen og hvad man eventuelt kan gøre ved det(de får allerede lidt gødning i vandet en gang imellem)?

hilsen,
Christian

13 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 23. august 2005 kl. 16.33

Blomster, der falder af, kender jeg alt for godt til. Mit bedste råd er at stille planten udendørs (i hvert fald så længe temperaturen er mindst 15 grader. Tag den evt. ind om natten). Dels er der mere lys og sol udenfor, dels er der vind og insekter, som hjælper med bestøvningen.

Hvis du ikke har mulighed for at tage planten ud, kan du om ikke andet åbne det vindue, hvor dine planter står.

Håber det lykkes. Havde også engang en mægtig flot plante, som ikke gav en eneste frugt...

14 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: CHARLOTTE, 30. juni 2006 kl. 21.02

HJÆLP Jeg har 3 cilli planter og to peber planter som blomster helt VILDT og vokser sig store ca. 70 cm de ligner næsten små træer. MEN når de er færdig med at blomster så visner den gren som bære blomsten samt blomsten. jeg har dem stående ude i udestuen i en selvvandnings kasse de får gødning i vandnet.

Jeg har prøvet at skygge for dem så de ikke fik så meget direkte sol. Jeg har vinduerne ståemde på klem ca. 1,5 cm. HVAD KAN JEG GØRE FOR DEM OG HVAD GØR JEG FORKERT?

15 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasta Mann, 10. juli 2006 kl. 20.17

Du skal bare chill

16 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Sørensen, 28. august 2006 kl. 18.24

Jeg har en masse chilli frugter,men hvordan sylter man dem.

17 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TTung, 1. september 2006 kl. 14.49

Hjælp jeg har lige købt 2 slags CHILI frøere.

Habenaro Chocolate + Chiltepin.

De skulle gerne være nogle af verdens stæreste chili "Efter Red Savina"
Det er saa bare det, hvordan planter jeg dem? eller altsaa starter processen?

Jeg kan ikke bare ligge dem i en krukke og så lad den stå ud og få masser af sol og luft kan jeg det?

18 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 1. september 2006 kl. 15.32

Hej TTung
Jeg har ikke så megen erfaring med at plante på nuværende tidspunkt, jeg plejer at plante mine frø i februar måned. Det passer så med at når foråret og solen kommer så er planterne godt på vej med at vokse.

Men det kan da godt være at det kan lade sig gøre, det er da værd at prøve.

Det jeg gør er at putte nogle frø i en lille krukke med jord. Så putter jeg ca 1 cm jord oven på og giver den
godt med vand.

Derefter så stiller jeg dem i et sydvendt vindue med massere af sol (nogen lægger plast folie over), og holder jorden fugtig.

Når de så begynder at skyde så vender jeg krukken ca en gang om dagen så planten bliver lige (skuddet søger altid mod solen).

Når planten så er omkring 5 cm høj (4 blade) så tager jeg de bedste skud og planter dem ud i hver sin krukke.

Du skal være opmærksom på at planterne ikke kan tåle temperaturer under 15 grader, så på nuværende tidspunkt ville jeg ikke sætte dem ud for.

Jeg har altid haft mine planter inden for i vindueskarme, og kun haft dem ude om sommeren når det har været varmt.

Det kan være at der er nogen som har erfaringer med at plante om efteråret, jeg plejer at smide planterne ud når de er færdige med at bære frugt så har aldrig haft nogen som har overvintret.

held og lykke med det

19 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 1. september 2006 kl. 18.14

Hej TTung,
Du kan godt plante dine chilifrø nu. Det er for sent på året til, at de kan nå at give frugt. Men overvintr planten, og du får tidlige frugter til næste år. Eneste forudsætning er, at du stiller dine planter i et lyst og ikke for varmt vindue, så de ikke dør af lysmangel i den mørke vintertid.

20 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TTung, 17. september 2006 kl. 14.36

Jeg siger mange Tak for svarene.

Har nu lige et problem.

Jeg har lagt 4 frøere ned i en lille krukke og nu blomster de alle 4.

Jeg har så taget en og lagt den over til en ny krukke, men det ligner som om den bare ikke vil leve?

bladerne skrumper ind :/ og det er som om den er dødsdømt da jeg flyttede den over til en ny krykke.

Den er kun 4 CM høj en lille nystart

21 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 17. september 2006 kl. 15.22

Du har nok beskadiget rødderne, da du omplantede planten.

Hvis du vil prøve at holde liv i planten, skal du i hvert fald undgå direkte sollys og gødning.

22 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 20. oktober 2006 kl. 13.08

Til Benita og Patrick,
jeg har også oplevet at min chiliplante hænger meget med bladende. Problemet kan ikke være for meget sollys, da den står i et nordvendt vindue. Hvor meget og hvor til skal sådan en vandes?

23 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 20. oktober 2006 kl. 16.00

Hej Jesper,
På denne årstid ville jeg kun vande, når solen har skinnet/det er varmt vejr.

Jorden skal være fugtig – ikke våd.

Når planter hænger med bladene behøver det ikke altid skyldes manglende vanding. Jeg kan forestille mig, at lysmangel kan give blade, der hænger? Mine planter har en meget lys placering (sydvinduer) men er begyndt at smide bladene. Det kan ikke undgås, at planterne kommer til at se lidt miserable ud i den mørke vintertid...

Eller måske er din plante angrebet af skadedyr? Check for bladlus.

24 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Typiskclausen, 5. november 2006 kl. 21.30

Hej har to forskellige chilliplanter hvor kan man finde ud af hvadfor en slags det er? "navn" eller "type".

Er igang med at expermentere med at lave en Chilli-Bonsai.

hilsen Nybegynderen.

25 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Bro, 14. marts 2007 kl. 15.42

Skaljeg beskære mine chilli planter?

26 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 14. marts 2007 kl. 19.13

Der er en stor chili-database her, der kan du finde næsten alt.

www.thechileman.org/

Mht. sort er det noget sværere. Du kan starte her
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=177

Evt. kan du smide et billede af planter og frugter, evt. på www.miljokemi.dk/chili/phpbb/
så er der måske nogen, der kender den.

27 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 6. august 2007 kl. 15.44

Jeg savner også en opskrift på hvordan jeg
sylter grønne chilli de er meget stærke.

28 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M, 8. august 2007 kl. 16.01

Hej.

Jeg har 3 utrolig flotte chilli planter, Early Jalapenos, Peruvian Purple og Starfish.

Planterne står indenfor, er umiddelbart store i forhold til deres krukker, får tilpas vanding og gødning (vil jeg mene).

Mit problem er at jeg ingen blomster får, og derfor heller ingen frugter.

Nu har sommeren jo ikke været den varmeste og jeg tænker at blomsterne derfor kan være forsinkede.

Kan det ske at jeg ingen blomster får fordi krukkerne er for små?

29 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. august 2007 kl. 23.09

Potternes størrelse spiller ikke rolle for om der kommer blomster eller ej, det har kun betydning for plantens størrelse og dermed antallet af frugter.

Jeg har ikke selv oplevet at der ikke kommer blomster, men den kolde og fugtige sommer har sikkert gjort sit. Selv i drivhuset er der færre frugter end andre år.

Det må enten være mangel på varme eller hvis du måske ikke har taget de første 5–8 blomster af planten fra starten. Har du ikke gjort det, og de alle er faldet af på grund af kulden, kan det tænkes at der ikke er sat nye blomster. Tager man ikke de første blomster, går planten i stå, og vil kun vokse lidt og kun sætte meget få blomster efterfølgende.

En anden meget flot chiliplante er Purple Prince, den gør sig rigtigtt flot som prydplante i passende krukker.

www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=purple+prince&heat=Any&origin=Any&genus=Any

30 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M, 9. august 2007 kl. 9.41

Tak for svaret.

Jeg har fjernet de 7 første blomster fra hver plante, da de kom i den meget varme periode i tidligere af sommeren.

Siden er jeg flyttet til ny lejlighed hvor de ikke kan få lige så meget sol, så det er nok det kølige sted de står der giver problemer.

31 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 9. august 2007 kl. 22.09

Svar på Hannes spørgsmål.

De stærke chilier kan du sagtens sylte:
Basislagen til 150 gr. chilifrugeter:
3 dl hvidvinseddike (eller KLAR lagereddike)
100 gr. sukker

kog lagen sammen og hæld den over de skiveskåede frugter. Om der skal være kerner eller ej er en smagssag, men husk at det ''stilken'' som kerne sidder på der er det stærke.

Du kan enten hælde lagen på når den er kogende, det giver lidt blødere frugter, men de vil have en lidt længere holbarhed. Eller du kan vente og lade den køle af først, det giver mere sprøde, og efter min mening lækrere, frugter.

Lagen kan krydres med alt muligt. Peber, stjerneanis, lauerbær osv. men der skal en del til får at smage det i frugterne. Bruges lagen efterfølgende kan det være en stor fordel at smage lagen til.

Når du har spist alle chilierne, med mindre det har taget meget lang tid, kan lagen bruges videre til eks. relisher (gulerødsrelish på sådan en lage er super godt) hvis de skal have et ekstra pift.

Eller du kan evt. lave chilipasta, det er mindst lige så godt.Jeg har ikke prøvet kun at lave dem med en slags chili, men det er der helt sikkert ikke noget i vejen med.

Denne opskrift giver ca. 1/4 liter
10 Bulgarian Carrot
5 De Arbol
½ Grøn peber
1 løg
2 fed hvidløg
4 spsk Hvidvinseddike
1 tsk salt
1 stor dåse Tomatpasta
Chilierne renses for frø (eller bruges hele). Det hele blendes sammen, puttes i en gryde og småkoger 1–1½ time. Til sidst hældes pastaen på rengjorte glas, der er skoldet i vand (og evt. skyllet med atamon). Pastaen kan holde sog i flere måneder, hvis den fryses. Så er det heller ikke nødvendigt med konserveringsmidler.

Velbekomme!

32 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 2. september 2007 kl. 17.48

Hejsa
Jeg har i dag købt en plante, der ligner en chiliplante. Der stod ikke hvad det var for en plante, så jeg er lidt i tvivl. Den er ikke mere end 15–20 cm høj, og den har røde (chilifrugter) på sig. Frugterne peger opad! Tror I det er en chiliplante, og kan man bruge chilierne til madlavningen? Jeg har nemlig haft en chiliplante før, men den ligner slet ikke samme slags.

Hilsen Heidi

33 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 2. september 2007 kl. 21.17

Hej Heidi

Ligner den denne her: www.plantatlas.usf.edu/plantimage/Solanum_pseudocapsicum.jpg læg også mærke til blomsterne.

I givet fald er det måske en Solanum pseudocapsicum, som er giftig.

34 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. september 2007 kl. 11.56

Hej Brian

Nej, frugterne er har form som en chili. De er ca. 2 cm lange og er lidt tykke i det. Blomsterne er hvide. Selve blomsterne og bladene er magen til dem på min gamle chiliplante. Jeg tror, at det er en form for chiliplante og at man gerne må spise frugterne, men jeg har bare aldrig set, at chilierne har peget opad.

Heidi

35 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. september 2007 kl. 12.16

Hej Heidi,

Jeg tror Brian har ret alligevel, der findes nemlig også Solanum pseudocapsium som har både gule røde og lillastribede frugter som ligner en buttet chili, men modsat chili har oprette frugter.

Både S. pseudocapisum (Jerusalems Kirsebær) og S. capisicatum (Koralkirsebær), som minder meget om den i vækstform og frugternes former, er prydplanter!

Jeg ville ikke spise dem, da jeg altid har hørt professionelle gartnere sige at "prydpeber" er giftige.

Så hvis du har købt planten et sted hvor der sælges prydplanter, må du regne med det er en af de to nævnte. Men fortvivl ikke, de er meget holdbare som potteplanter.

Jeg mener, som du selv nævner, at chili ALTID har hængende frugter. Måske er der en af I andre der kan der kan bekræfte – eller afkræfte -det.

Med venlig hilsen Jytte

36 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 3. september 2007 kl. 13.57

Der findes masser af chili, hvor frugterne vokser opad. Nogle bliver ved med at gøre det, andre ændres efterhånden som de modnes.

se evt. her for eksempler – det kan endda være at du kan være (meget) heldig at finde den du har købt.

www.thechileman.org/search.php

37 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. september 2007 kl. 14.56

Hej igen!

Blev ikke meget klogere af, om jeg kunne bruge den til madlavningen eller ej, så jeg skrev lige en mail ud til den planteskole, hvor jeg har købt planten. Hun skrev tilbage, at de lige havde prøvesmagt chilien derude, og at den smager af almindelig stærk chili. Hehe ret frisk bare lige at smage på en chili, GGG! Så tror godt, at jeg tør bruge den i madlavningen nu!

38 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. september 2007 kl. 15.00

Ja, jeg må give dig ret Michael, der er chilisorter hvor frugten vokser opad.

Heidi, jeg vil foreslå du også ser på følgende side, der er også mange chili, og sorten Puria minder en hel del om nogle af de prydpeber jeg husker. Frugten af prydpeber er dog mere buttede

www.gourmethaven.dk/artikel/gsi.php?id=8

M.v.h.

Jytte
M

39 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. september 2007 kl. 15.18

Hej

Det var en god side, – jeg synes mine chilier mest ligner dem, der hedder cascabella.

Jeg har taget et lille billede af min plante, så I kan se den – hvis det virker... Det er blevet gjort på en lidt alternativ måde...

faenomenalepusser.spaces.live.com/default.aspx?partner=Live.Spaces&mkt=da-DK

40 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. september 2007 kl. 17.02

Hej Heidi,

Jeg kan desværre ikke se dit billede, men da du siger den ligner cascabella men frugten peger opad, tror jeg at der desværre er stor chance for det er en prydpeber.

Jeg synes du skal spørge hvad det er i den forretning hvor du købte den. De må/skal kunne se det, ofte står det på en etiket på kassern planterne er leveret i. Det er netop nu sæson for at sælge prydpeber.

M.v.h.

Jytte

41 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. september 2007 kl. 18.22

Hej igen

Jamen som jeg skrev, så har jeg spurgt dem... De havde ingen oplysninger om dem, da de ikke stod i kasserne mere. Men jeg har købt den på en stor planteskole, hvor de som regel har meget forstand på deres planter. Og hun sagde at frugterne smagte af en stærk chilipeber, så mon ikke den skulle være i orden...

42 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. september 2007 kl. 18.26

Men for resten! Kan ikke helt forstå, hvorfor du mener, at prydpeber er giftig? Jeg har læst rigtig mange steder, at de er helt fine til madlavning.

43 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 3. september 2007 kl. 19.20

Ja, vi må jo formode planteskonen ved hvad sælger!

For det første, der er rigtig mange planter af Natskyggefamilien som de tilhører, som er meget giftige, eller nogle af plantedelene er giftige.

Jeg har altid fået oplyst at prydpeber af planteslægterne Solanum capiscatum og Solanum pseudocapsium er giftige. Nu er "prydpeber" ikke det officielle danske navn på de to, det er derimod som tidligere nævnt Koralkirsebær og Jerusalems Kirsebær, som især hentyder til sorterne med runde bær.

Mange har sikkert i tidens løb også kaldt chili for prydpeber.

Men jeg er glad for at høre at du har fundet ud af hvad det er for en plante du har købt og føler dig tryg ved at spise den.

M.v.h.

Jytte

44 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander, 10. september 2007 kl. 7.59

Hej,

Jeg har et flot eksemplar af apache-chilier, som har givet mig virkelig mange frugter. Mit problem er, at planten på det seneste er begyndt at hænge virkelig meget med bladende som også har fået en gullig farve. Der er ikke tale om lus eller utøj, men min egen teori er mangel på vanding, da jeg har været væk i nogle dage. Derudover plejer jeg ikke at gøde min plante.

Kan det være mangel på vand/sol og gødning? Eller noget andet?

45 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 10. september 2007 kl. 22.38

Prydpeber er ifølge "Plantenavne – dyrkede og vilde planter" en form af spansk peber, dvs. Capsicum annuum (som er spiselig), mens Solanum pseudocapsium (som er giftig) officielt hedder Jerusalemkoralbær på dansk.

Der er noget navneforvirring, og ind imellem sælges Solanum pseudocapsicum som prydpeber. Jeg har endda set planter, jeg var ganske sikker på var Solanum pseudocapsicum solgt på et marked, skiltet som Capsicum annuum. Og det er meget uheldigt, for at sige det mildt.

Mit råd er: Lad være med at spise dem, medmindre du er helt sikker på, hvilken slags, det er (du kan kende dem på blomsterne).

"Solanum capsicastrum" er ifølge mange botaniske databaser et synonym for Solanum pseudocapsicum.

46 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 11. september 2007 kl. 9.43

Okey. Lige nu er der ingen blomster på, men der har tidligere været nogle få små hvide nogle på.

47 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Stærk, 20. oktober 2007 kl. 19.34

Hej
jeg her lige læst her på siden for første gang. Spændene. jeg leder efter en opskrift på marineret chilli og fandt en her. kan man også marinerer dem hele?

jeg har haft cilli på terrassen i flere år (sommer) jeg dyrker dem selv af frø fra den sidste sæson, det er vældigt sjovt. jeg plejer at starte med at så dem sidst i jannuar først i febuar så er de klar til at sætt ud på ca. samme tid som de planter man kan købe. det er en billig og sjov hobby. Min erfaring er at planterne har godt af attørre lidt ud en gang i mellem. Jeg bruger en hverganags gødning (flydene). det bliuver store og flotte planter med MANGE chillier.

hilsen Lisbeth

48 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Olsen, 26. oktober 2007 kl. 20.58

# 5

Hej Mette.

Jeg holder også chilli planter og kan næsten ikke få nok af chilli i madlavningen. Hvor har du købt jalapeno, cayenne og anaheim chilli frø? Dem er jeg meget interesseret i. Har selv en habanero, den er bare stærk

49 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susann, 5. november 2007 kl. 16.21

Hei. Jeg fikk en chili plate i gave for noen uker siden. Da var den stor og flott, og den bar mange frukter. Men nå begynner den å dø. Den har mistet alle bladene, bare fruktene henger igjen. Hva skal jeg gjøre?

50 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 23. december 2007 kl. 0.44

Hej Mette
jeg ved ikke om du kan købe frø men jeg ved hvor du kan købe chilli planter har selv købt der et par gange og har nu en hel del forskellige
de fås ved gartneri toftegaard du kan finde dem her på nettet er du i tvivl så om chilii så har de også en rigtig god bog om chilli
mvh søren shrc48@msn.com

51 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. december 2007 kl. 14.39

Hejsa!

Jeg har masser af forskellige chillifrø, da jeg selv er totalt chilligal!

www.barney.dk

Hilsen
Bjarne

52 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Emsbøl, 29. marts 2008 kl. 21.22

Hej.

Jeg prøver at så alle kerner fra chili og peberfrugt/snackpeber jeg kan, og har efterhånden potter i alle afkroge af lejligheden, men for ca. hver 10 frø jeg sår, kommer der højst en plante fordi der er orm i frøene. Ormene lever i frøet og hvis det alligevel lykkedes planten at overleve, så gnaver de i stænglen ved roden så planten til sidst går ud. Hvordan pokker undgår jeg de orm og kommer de fra jorden eller frøene? Måske har Bjarne (Barnrey) hørt om det før?

Venlig hilsen
Lotte (rottelotte)

53 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 29. marts 2008 kl. 22.28

Hej lotte (rottelotte)
husker du at tørre frøene først?og du kan med fordel lige lægge dem i køleskab i et døgn, så får du et andet resultat,og når de begynder at gro vær lidt sparsom med vand,det er mit bedste råd
håber det vil virke for dig
hilsen søren

54 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Emsbøl, 30. marts 2008 kl. 11.03

Tak for de gode råd, men desværre har frøene ligget i køleskab først, og de fleste er købte frø, bl.a. nogle dorset narga fra, ja, dorset, som jo er tørret. Min sidste teori kunne være, at ormene kommer fra de små fluer som jeg har en del af (dem som er omkring frugt og rødvins sjatter!), måske lægger de æg i jorden?

Hilsen Lotte

55 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 30. marts 2008 kl. 11.32

Hej lotte
om din teroi holder ved jeg godt nok ikke,men det kan da være en mulighed med at det er de små fluer der lægger æg ellier har anden sygdom med,nu ved jeg ikke om du har nogle bøger om chilli ellers kan du gå ind på toftegaard gartneri
de har mange gode råd vdr,dyrkning og de har også en bog om chilli som jeg selv har købt der og den er ret god
håber det lykkes for dig at finde en løsning
mvh Søren

56 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 30. marts 2008 kl. 17.45

Hej Lotte
Du taler om "de små fluer som jeg har en del af (dem som er omkring frugt og rødvins sjatter". Jeg går ud fra at du mener sørgemyg. Du kan se sørgemyg på

www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=7

Jo sørgemyg lægger æg i jorden, og mig bekendt kan deres larver/orme også æde af plantens rødder. Men næppe i et omfang, så planten dør. Jeg har haft mange sørgemyg, men aldrig nogen døde planter. Jeg gætter på, at dine orme kommer et andet sted fra.

Forresten : hvis du allerede har mange sørgemyg, tror jeg, at du vander lige lovligt rigeligt. Husk at for meget vand ofte er mere skadeligt for en plante end for lidt vand!

57 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Emsbøl, 31. marts 2008 kl. 10.40

En stor tak, specielt til Søren og Patrick, problemet er løst. Det er sørgemyg, larverne er meget let genkendelige mælkehvide med sorte hoveder så beskrivelsen passer perfekt, jeg må skære ned på vandingen og igang igen med at så.

Hilsen Lotte

58 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. marts 2008 kl. 18.20

Ja og skal vi så ikke allesammen stave Chili med ét l!

Ikke for at være en sur gammel mand, men det virker irriterende -ligesom at stave d i gjort!

Jeg har sakset dette fra et leksikon-og selv om det oprindelige navn er Chilli -er det danske navn Chili.

Chili er et stærkt krydderi og ordet kommer fra Chilli på nahuatl-sproget. Chilifrugterne kommer fra planteslægten Capsicum, der hører under Natskyggefamilien. De indeholder stoffet capsaicin. Dette stof virker voldsomt stærkt på mennesker og andre pattedyr, men ikke fugle. Capsaicin stimulerer nerver i huden og tungen, som normalt reagerer på varme og smerte og hjernen narres til at tro, at man brænder. Ud fra Chilifrugten er udarbejdet en skala til at bedømme en capsaicinbaseret smags styrke: Scoville-skalaen. Capsaicin bruges i smerteforskning til at påvirke nerveender med.

Kan bruges mod phantomsmerter hos amputerede.

Chilien stammer fra Mexico, hvor man har nydt Chili de sidste 9000 år.

Mange krydderier, deriblandt Chili, har den positive bieffekt at de er bakteriedræbende.

Ingen dyr udover fugle spiser Chili, det er Chiliplantens måde at sikre sig overlevelse på, fuglene spreder frøene så nye planter sås.

Lilium

59 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 21. maj 2008 kl. 21.01

Jeg har to chili planter købt som bitte små planter i et havecenter sidste år, jeg har tilsyneladende ikke haft forstand på at holde dem (efter at jeg har læst mange af de andre indlæg) men på trods af det lever de stadig. De er ca 40 cm høje, men meget tynde, uden ret mange blade og har kun båret en enkelt frugt hver :-(skal jeg evt. skære dem ned så de blir "bredere" for neden eller hva gør jeg, pg hvilken gødning kan jeg bruge!

hilsen en nybegynder!

60 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 21. maj 2008 kl. 21.47

Hej Maria.

du kan godt skære den ned,jeg skære normalt mine ned i april,jeg giver mine drivhus gødning.

du kan også gå ind på en side der hedder chili fan der kan du læse mere om chili
med venlig hilsen Søren

61 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 21. maj 2008 kl. 21.51

Hej søren
tak for svaret!

vil du evt. anbefale mig at plante dem om, når de virker sån lidt skrøbelige?

62 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 21. maj 2008 kl. 21.56

Ja det var måske en god ide at plante dem om,
og et godt råd jeg også lige vil give dig pas på ikke at vande for meget, har du dem stående i vinduet? så pas på der ikke bliver alt for varmt da du meget let kan komme op på over 30 grader i et sydvendt vindue og det er for meget
mvh søren

63 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 21. maj 2008 kl. 23.26

Prøv evt at kigge her www.chillisgalore.co.uk/phpBB3/index.php

30 grader er helt fint for chiliplanter, det er først omkring de 40–45 grader man oplever knopper der falder af. Held og lykke med dem

64 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 21. maj 2008 kl. 23.33

Der er åbenbart delte meninger om det har læst flere steder at man skal passe på hvis det bliver over 30 grader især hvis de står i vinduer

65 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 22. maj 2008 kl. 7.58

Til Maria.

Jeg kan i øvrigt anbefale dig at købe bogen der hedder Den lille stærke om chili
den er skrevet af Lene Tvedegaard der kan du få mange gode oplysninger.

mvh.Søren

66 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel, 7. juli 2008 kl. 15.55

Hej jeg har købt en chilli plante som jeg ikke ved hvad sort er men skidt med det den står i en krukke med hul i bunden så jeg kan flytte den ind og ud hvad skal jeg gøre for at den kan få de bedste udbytte og hvor meget skal jeg vande og skal jeg plukke blomstrene af det har jeg nemlig hørt man skal for at få en større plante og hvordan knipser man den og hvor meget sol lys skal den have og er det nødvendigt mail mig da jeg ikke er her så tit

67 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 3. august 2008 kl. 14.16

Hej jeg har en plante med store chillier på men sidste år blev de ikke røde og de er heller ikke begyndt at få farve endnu. er der noget jeg kan gøre for at de skal modne

68 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 16. august 2008 kl. 0.00

Måske et lidt dumt spørgsmål. Men jeg har en hel bøtte chilli-kerner stående, som følge af et utal af pizza'er. Er det spild af tid at forsøge at få dem til at spire?

Når i nu siger at de skal stå i et syd-vestligt vindue, er det så for at få en mildere aften-sol?

Og når man skal plukke blomsten af, tager man så bare fat i bladene og hiver den af? eller brækker man stilken af som blomsten sidder på?

pfh tak.

69 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 16. august 2008 kl. 0.39

Jeg tror godt du kan få dem til at spire det er da et forsøg værd
mine står i drivhus om sommeren og i et syd/øst vendt vindue om vinteren,
jeg plukker ikke blomster af og mine chili giver godt alligevel
mvh søren

70 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 16. august 2008 kl. 1.08

Jamen det vil jeg da give et forsøg så. Der er ikke noget mere tilfredsstillende end at gro sine egne planter. Alle mine planter i haven, er små-planter og spirer jeg har fundet i skoven, krattet og andre steder.

Skal jeg gøre andet end at bløde nogle kerner op et par minutter og så lægge dem i nogle små potter med ren muld?

71 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 16. august 2008 kl. 1.15

Nej det burde være nok og de burde spire inden for ca 14 dage og så skal du passe på ikke at vande alt for meget da de så går til for dig og det ville jo være lidt ærgeligt hvis de først er kommet op (det bedste tidspungt at så er godt nok i februar månede)men får du dem til at spire så kan du sikkert også få dem til at overleve,jeg har da bla. sået frø af friske chili jeg har købt i brugsen og de spire godt nok,nu har jeg efterhånden flere forskellige planter som jeg har fået fat i og har rimelig godt udbytte

72 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 16. august 2008 kl. 1.47

Jeg er rimlig "grøn" på det grønne område ;-)
Så jeg ligger ikke inde med de fornødne remedier og viden. Men idet jeg er lidt impulsiv til tider, så lavede jeg nogle hurtige potter til at få dem til at spire i: en plastik engangs kop, skåret over til halv højde, og så en hel kop med huller i, på hovedet oven på. Det må da kunne gøre sig som "drivhus".?

Jeg lagde 4–5 frø i hver kop, og sluttede af med 1cm have-muld, og så en sjat vand.

Jeg har siddet og læst lidt rundt omkring. Har jeg ret i at antage at de ikke behøver sol for at spire? Bare de står lidt varmt?

73 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 16. august 2008 kl. 1.49

P.s. Jeg havde selvfølgelig fyldt koppen med muld inden jeg lagde frøene i :-)

74 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fie Knutzen, 18. september 2008 kl. 20.49

Mit skønne Chili"træ" :) har fået bladlus. Nogen gode råd til hvordan jeg fjerne dem.

Fie

75 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 18. september 2008 kl. 22.12

Hvor får man de forskellige frø til at sætte

76 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 18. september 2008 kl. 22.44

Til Fie

Du kan komme bladlusene til livs med insektsæbe: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=29

Måske kan du nøjes med at spule med en ikke alt for voldsom vandstråle. Der skal tit ikke så meget til.

77 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fie Knutzen, 18. september 2008 kl. 22.51

Hej Brian.

Tak for det :) det vil jeg prøve
Mvh Fie

78 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 9.50

Er der nogle af jer, der har prøvet at benytte chili
imod skadedyr?. Da jeg sad og nærstuderet Vegano fand jeg ud af at amerikanerne benyttede chili imod forskellige skadedyr og jeg fandt en herhjemme, der også brugte det imod ukrudt i drivhuset, med et godt resultat.

En blanding/udtræk af chili og hvidløg skulle give nogle gode resultater

79 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Dyhr, 3. januar 2009 kl. 19.36

Hej.

Jeg er interesseret i at købe nogle a de lidt mildere chili planter.

Bor i Skagen.

Ka nogen hjælpe med et sted hvor jeg ka købe planter?

MVH. MD

80 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Christiansen, 3. januar 2009 kl. 23.01

Hej Md
du kan købe alle slags chiliplanter ved gartneri toftegaard men du kan også så nogle selv hvis du har nogle chili du gerne vil have jeg sår nogle af mine selv
mvh Søren

81 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Bølleberg, 5. august 2009 kl. 11.57

Jeg tror der måske ligger en mand under jorden!

:P

82 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper F., 17. marts 2010 kl. 15.28

Hvor lang tid skal chili kerner tørre før man kan plante dem?

83 af 83 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. marts 2010 kl. 15.44

Bare en dags tid eller to - så burde de være klar!

Nyt svar til emnet »Chilli«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Chilli

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider