Forum

Svært at vente… ups :-)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 3. april 2004 kl. 7.48

Hej.

Den mindste solstråle og det kripler i hænderne for at komme igang med haven.

Jeg har været så letsindig at forså en del urter, blomster og grønt. På rekordtid og til min store overraskelse spirede meget af det, allerede efter 2 -3 dage. Sikken et syn :-). Er nu 8 dage siden...

Problemet er bare at næsten alle de spæde skud er ranglede, meget ranglede!

Vinduskarmen og spisebordet ved vindu er meget optaget for mere plads. Hjælp...

Kan jeg stille alle potter og planter ud i drivhuset(koldhus). Tænker at planterne dèr ville "bremse" væksten lidt og senere udvikle sig mere moderat, inden de løber helt løbsk mod solen...?

Med venlig hilsen

Jeanet haubjerg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn, 3. april 2004 kl. 19.11

Kære Jeanet

Uden at være ekspert – andet end at jeg selv har prøvet det – så er det sket ved for meget varme og for lidt lys...

Typisk på denne stadig mørke årstid.

Der er nok for stor risiko i et koldt drivhus- men der kan købes billige ''frost-varmere'' der kun går igang, hvis graderne kommer for langt ned...

mvh
Finn

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 22.20

Jeg har lige set vejrudsigten og kan se, at de lover sne og slud og igen lidt lave nattemperaturer, så det er nok ikke så godt at sætte de nyspirede i drivhuset lige nu. Så du må skrue lidt ned for radiatorerne – evt. lukke meget ned om natten.

Hvornår du kan sætte såkasser og -potter i drivhuset afhænger helt af, hvad det er, du har sået.

Normalt er det en god ide at planterne får mindst 1. hold rigtige blade, inden planterne flyttes til drivhuset. Og nogle af de mere sarte planter kan du ikke flytte derud. Men arter som kål, løg og salat kan tåle lave temperaturer. Varmekrævende arter som tomater, chili, selleri og en del sommerblomster tåler ikke at blive flyttet ud i drivhuser foreløbig.

Hvis vi virkelig får koldt vejr, kan det blive nødvendigt at overdække planterne med 1–2 lag fiberdug. Når det er koldt, er det en fordel, at kasser med planter står nede på jorden, som afgiver varme om natten – forudsat at der ikke er mus eller frøer, som bruger kasserne som "legeplads". Du kan evt. sætte vækstbuer med fiberdug op inde i drivhuset eller en drivbænk, så du får et drivhus i drivhuset. Det er på den her årstid nok til at holde det frostfrit, selv om der er nattefrost.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. april 2004 kl. 8.38

Tak for svarene :-)

Jeg har sået grønkål, rødkål & salat der så kan tåle mindre varme.

Udover det har jeg sået blå ært, forskellige tomater både til friland og drivhus, stangbønner, sylte agurk, fennikel, porre, timian & rød basilikum

Af blomster blev det til kæmpe solsikke, appelsin tagetes & ærteblomst.

Jeg har egentlig ikke haft særligt meget varme på radiatoren. Den har stået på 2, når det blev alt for køligt, men har vist været nok til at det har været for varmt alligevel.

Af de forsåede jeg har nævnt, udover dem der tåler mere kulde, tænker jeg på om de efter næste bladsæt & videre udvikling kan sættes ud på åben jord sidst i april el. først i maj?

Jeg er jo blevet inspireret her på havenyt & har planer om at lave et levende hegn af kæmpe solsikke hvor blå ært og stangbønner skal gro op af. Tror jeg vil blive et ubeskriveligt smukt syn :-)

Med venlig hilsen
Jeanet Haubjerg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. april 2004 kl. 22.34

Inden man sår er det vigtigt at have en helt klar ide om, hvornår den enkelte plante kan sås og hvor, og hvornår den kan plantes ud enten i drivhus eller på friland. Det kan være svært de første år at have overblikket – og så må man se at få det bedste ud af det.

Det meste af det, du har sået, skal nok blive til noget.

Sylteagurkerne (asier eller drueagurk) er nok det mest problematiske, da de først skulle have været sået på friland sidst i maj – de tåler ikke frost. så dem ville jeg nok droppe og købe et nyt brev frø.

Tomater, stangbønner, basilikum og fennikel tåler ikke frost og kan først udplantes på friland efter midten af maj. De kan stå i drivhuset, når det bliver lidt mere forår, men skal evt. tages ind, hvis nætterne nærmer sig frysepunktet. Tomater skal tages ind, hvis nattemperaturen ser ud til at komme unde + 8° C. Stangbønnerne bliver ret svære at styre indtil midt i maj. Det bliver noget med store potter med stativ – de vil antagelig være 1 meter høje. Måske skal du så et nyt hold senere omkring 1. maj til udplantning.

Blå ært, porre, timian, solsikke, appelsintagetes og ærteblomst kan du sætte ud i drivhuset om en uge, hvis der ikke er udsigt til nattefrost. Kommer der senere nattefrost, så dæk med 2 lag fiberdug. De kan udplantes i haven fra først i maj, men selvfølgelig først, når planterne er store nok – her tænker jeg på timian. Tagetes tåler ikke direkte nattefrost efter udplantning.

Prøv fremover at lave en oversigt over det, du vil så og find oplysninger om:

1. Skal planten forkultiveres eller sås direkte
2. Hvornår skal den sås
3. Hvornår kan den plantes ud
4. Tåler den frost eller kan den først plantes efter sidste frost.

Noget af det står på frøposen, andre oplysninger kan du finde i havebøger eller på nettet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 25. april 2004 kl. 21.41

Appelsintagetes, hvad bruges den til? hvordan ser den ud?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 26. april 2004 kl. 17.39

På forsiden af havenyt finder du netop nu link til forskellige tagetes. Anemette Olesen skiver om: Tagetes tenuifolia pumila.

Pumila betyder dværgagtig og lav og hybrider af denne giver både mørkorange, citrongule og rødbrune blomster. Disse sorter får små blomster. Sorterne T. tenuifolia ''Tangerine gem'' og ''Lemon Gem'' får mange enkelte orange blomster og det fine bladløv er citronduftende. Det er især disse blomster, der smager godt i mad, og de bruges i salater og til at drysse over pandekager, ost og sovse. Planterne har en lang blomstring. Fyldte blomster af denne tagetes skulle være mildere i smagen. Disse sorter er bl.a. brugt til at farve smør gult med, og de er brugt som erstatning for safran.

Nyt svar til emnet »Svært at vente… ups :-)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Svært at vente… ups :-)

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider