Forum

Små planter alene hjemme i påsken…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane, 4. april 2004 kl. 14.00

Hejsa,

Jeg vil lige høre, om der er nogen som har et godt råd til hvad jeg skal gøre! Jeg har forkultiveret små tagetes inden døre i tørvepotter. De er efterhånden ret store (4 par blade/5 cm høje) og trives godt. De står i vindueskarmen og bliver vandet dagligt.

Nu er sagen den at jeg skal på påskeferie og er væk i 5 dage! Hvad gør jeg?

Jeg har tænkt mig at sætte dem væk fra vinduet, så de står lyst men uden direkte sollys. Vil det være en god idé hvis de står i et lavt "vandbad" – de burde jo så kunne suge vand ind gennem tørvepotterne, men jeg vil jo heller ikke risikere at rødderne rådner.

Jeg har desværre ikke noget drivhus jeg kan sætte dem ud i – og udenfor – det tror jeg ikke de kan holde til. Er det nogen som har et godt råd?

hilsen Jane

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. april 2004 kl. 22.47

Hvis planterne er så store i forhold til den mængde jord, de står i, at de kræver daglig vanding, vil den bedste løsning være at omplante dem i større potter, som gennemvandes lige inden, du tager afsted.

Det er under alle omstændigheder en god ide at sætte dem et lyst sted, men uden direkte sol. Luk for varmen, så de samtidig får mindre varme og mindre lys.

Hvis du ikke omplanter, så dyp hver tørvepotte helt ned i et fad vand og vent, til der ikke længere bobler luft op – så er jorden helt mættet. Så kan du ikke gøre mere, inden du tager afsted. Da jeg ikke kan se forholdet mellem mængden af jord og plantestørrelse, tør jeg ikke love dig noget, men jeg tror, at de vil stå fint, når du kommer hjem.

Bedste løsning er at få nogen til at kigge forbi – eller få dem anbragt hos naboen i pleje.

Du skal ikke sætte dem udenfor – der er risiko for nattefrost, og det tåler de ikke.

Nyt svar til emnet »Små planter alene hjemme i påsken…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Små planter alene hjemme i påsken…

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider