Forum

Er dette ukrudt, og er det stygt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 7. april 2012 kl. 16.35

Hej alle
Jeg har endnu ikke så meget styr på hvad der er ukrudt og hvad der bare er planter der vokser hvor de ikke er ønsket.

Vedhæftede billede viser nogle af de planter jeg er i tvivl og som forekommer ofte i min have.

Men hvad hedder det? Bare jeg har et navn kan jeg nok finde mere information. Men det hjælper jo at vide hvad man skal søge efter ;)

God påske og på forhånd tak
Mvh Mette

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 7. april 2012 kl. 16.37

Forresten, det er ikke helt tydeligt at se på billedet, men planten nederst i midten har små gule blomster (de er dog ikke sprunget ud endnu)

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. april 2012 kl. 9.02

Jeg tror, at den lysegrønne plante med de fligede blade øverst til højre i billedet er kamille, den dukker op rundt omkring i min have, men udgør ikke noget problem.

Planten øverst til venstre er en nælde, den kan godt have et vidt forgrenet rodnet og er ikke så rar at få hænderne i når man luger.

Resten kan jeg ikke genkende.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 8. april 2012 kl. 12.16

Ok, mange tak :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 8. april 2012 kl. 14.23

Den øverste til venstre er ikke så farlig igen, den breder sig godt og dækker jorden fint og får pæne lilla blomster.
Men syntes faktisk at den er nem at fjerne igen, men den kan måske godt tage overhånd vis man ikke passer på.

Mvh.
Thomas E. Gundersen

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 9. april 2012 kl. 11.18

Jeg synes også den lilla er rigtig fin, men det kunne jo være den også var noget forfærdeligt stads. Skvalderkål ser jo også fin ud når den blomstrer ;)
Har indtil videre både kvikgræs, agerpadderokke og skvalderkål. Så det er meget rart lige a kende sit ukrudt.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. april 2012 kl. 0.27

Den i midten med gule blomster er ukrudt. Ved ikke hvad den hedder, men den får skærme som mælkebøtte og spreder sig med lynets hast. Den der er nederst til venstre ligner også noget ukrudt jeg har i haven, men jeg er ikke helt sikker. Den til højre synes jeg ligner Bellis ( Tusindfryd ) på bladene, men igen er jeg ikke helt sikker. Den lilla hedder Tvetand.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2012 kl. 6.51

Den i medten nederst med gule blomster - Brandbæger?
Kaldes vist også Stolt Henrik eller ?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. april 2012 kl. 7.36

Nr. 2 foroven KAN være en matrem, en lille staude med søde hvide blomster. Den breder sig som ukrudt, på den lidt irriterende måde, men på ingen måde stygt.

Nr. 1 forneden tror jeg er liden dueurt.
Nr. 3 forneden kan være raps eller sennep.

Fælles er at ingen af dem laver en masse hårdnakkede eller dybtgående rødder, så de er ikke stygge, jeg ville gerne bytte mine brændenælder og skvalderkål ud med dem alle.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 10. april 2012 kl. 12.30

Tusind tak for svarene!
Så kan jeg godt tage det roligt igen :)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 11. april 2012 kl. 11.56

Ukrudt er vel planter som vokser et sted man ikke vil have dem eller Planter som voser et sted man ikke vil have dem eller bægge dele. Smag og behag? :-) Nogle ting er dog mere grådige end andre.

Nyt svar til emnet »Er dette ukrudt, og er det stygt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er dette ukrudt, og er det stygt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider