Skrevet af: Mette Rand, 9. april 2012 kl. 16.19
Jeg efterlyser nogen der har høje højbede, anlagt på græsplænen, uden og fjerne græsset først, og om der kan lægges plast ud som bunddække, med huller i for afløb af vand,
jeg har fået gode råd, men jeg magter ikke og grave græstørv af, ca mål på rammerne 3 x 1,5 og ca 30 højt.
Skrevet af: Martin Jensen, 9. april 2012 kl. 19.31
Hvis du har 30 cm jord i dine højbede, burde det være nok jord til at kvæle græsset. Jeg plejer at gå ud fra at hvis jeg kan vende græstørv 1 spadestiks dybde ned i jorden, bliver det kvalt.
Du kan eventuelt lægge nogle aviser ud ovenpå græsset inden du fylder jord i højbedet. Det giver lidt ekstra til kampen mod græsset.
Skrevet af: M. Have, 10. april 2012 kl. 12.37
har anlagt højbede efterhånden flere gange, og det har altid været oven på græs. Jeg har aldrig fjernet græs, og har aldrig haft problemer med at græsset kom op. Der har så også altid været ca. 25 cm. (eller mere) jord ovenpå.
Skrevet af: Mette Rand, 10. april 2012 kl. 16.29
Hej Marc Have
Tak skal du ha, det er jeg glad for du siger, da jeg ikke selv kan grave græsset af, men så vil jeg gerne spørge dig, hvad lægger du i bunden.
Skrevet af: Lone Nielsen, 10. april 2012 kl. 18.28
Hej Mette
du kan prøve at søge på "No-dig gardening" - her kan du finde en enkel metode til at starte et nyt bed på i græsplænen uden at grave først. Jeg har tænkt mig at udvide køkkehaven med to bede mere i år, hvor jeg vil forsøge mig med denne metode, som jeg ved andre har brugt med gode resultater. Så i år skal der spises mange kartofler..... :-)
mvh Lone
Skrevet af: Michala Thomassen, 20. september 2013 kl. 8.47
Hej Lone
Jeg har set at du flere gange har nævnt begrebet no-dig gardening herinde. Kender du nogen der praktiserer dette system på Fyn?
Mvh. Michala
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.