Skrevet af: Hanne Kjøller, 13. april 2012 kl. 15.58
Hejsa
Jeg har i min have en del ældre æbletræer af for mig ukendte sorter. Jeg har ikke fået beskåret dem tidligere, vi har boet her i tre sæsoner.
Min mor har dog af og til klippet lidt i dem af og til, bla de lange tynde skud, delvist på et af træerne her tidligere i år...
Nu er foråret jo godt igang, uden at æbletræerne er sprunget ud endnu dog. Er det for sent at beskære videre på dem.
De giver masser af æbler, dog gerne lidt på skift. Kun to træer giver fast massiv høst. Det gør mig derfor ikke noget om det går ud over høsten.
Jeg ønsker at beskære da jeg ingen interesse har i æbler i 3+ meters højde, ej heller for lave grene man river sig på. Nogle af dem står også rigeligt tæt og skygger for hinanden.
Jeg ved ikke så meget om beskæring endda, men har vist ok intryk af hvor ifht deling og skud jeg bør skære.
Nu tænker jeg så om vi er så langt henne på året at en forholdsvis radikal beskæring vil få træet til at "forbløde"...
Aner ikke om det giver nogen mening??
Håber som altid på gode svar fra Jer der har styr på det...
Mvh Hanne
P.S. Båtænker også her i foråret at flytte to ældre hortensiaer. Nogle triks eller faldgrupper??
Skrevet af: Karin P, 13. april 2012 kl. 19.41
Hej Hanne.
Det er ikke for sent at beskære æbletræer nu. Jeg arbejder for en frugtplantage og de er stadigvæk igang.
Grundreglen er at der skæres 5-10 grene af hvert år, dette skal sikre at lys og luft kommer ind i træerne, så der skabes sunde træer med sunde frugter.
Små træer (kronediameter ca. 2 meter) 5 grene. Store træer (kronediameter ca 5 meter og derover) 10 grene.
Hortensiaerne kan jeg desværre ikke hjælpe dig med - mine plejer at gå ud uanset hvad jeg gør...
MVH
KarinP
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.