Forum

Valnøddetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 27. juli 2002 kl. 12.01

Vi har et valnødde træ,sidste år var der kun to frugter på eller hvad de nu hedder og de blev ikke til noget i år er der mange på.hvad skal vi køre klare træet det hele selv eller skal man tage dem ned og tørre eller hvad gør man?Håber der er nogen der ved det
hilsen mette

1 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2002 kl. 9.48

Kære Mette

Nødderne skal selv falde af træet. Hvis ikke den grønne skal selv falder af, skal den fjernes hurtigst muligt. Dels for ikke at give skimmelangreb, dels for ikke at skallen farves mørk. Det letteste er at lægge nødderne varmt (20–25 grader)og så pille skallerne fra.

Nødderne kan med fordel lægges et par minutter i blød i en svampedræbende opløsning, da svampeangreb i lagrede nødder ofte giver problemer. Brug f.eks et afkog (= urtethe) af agerpadderokke, kamille eller salvie. (Hvorvidt de de to sidste vil give afsmag i selve kernen, ved jeg ikke -forsøg jer evt frem).

Herefter skal valnødderne tørres godt i et lunt rum, hvor de udlægges i et tyndt lag) Det tager flere uger.

Helt tørre kerner kan opbevares længe i dybfryser, indpakket i 2 fryseposer.

Beskadigede nødder bør ikke tørres sammen med sunde.

2 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Mygind Jensen, 25. september 2002 kl. 21.38

Mit på sommeren, da jeg var ved at luge, trak jeg et stk ukrudt op, som viste sig at være en flækket valnød, med et lille begyndende "træ". Jeg plantede det fluks i en potte, men... der sker ligesom ikke rigtig noget... kan det overvintre? eller var det bare det

3 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 14. oktober 2002 kl. 14.35

Vi har fået have med et dejligt valnødtræ. Den tidligere ejer fortalte at vi skulle vaske valnødderne i klorin! Er det korrekt?

4 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 14. oktober 2002 kl. 14.42

Klorin og tilsvarende produkter har efter min mening ikke noget at søge i nærheden af fødevarer. I hele taget bør de ikke have nogen plads i husholdningen.

Det anbefales dog, at man skyllder valnødder i Atamon. Du kan læse om det her på Havenyt.dk – bare søg på "opbevaring af valnødder".

5 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Nielsen, 21. oktober 2002 kl. 8.21

Kan man lælgge valnøddeblade ud som jorddække i køkkenhaven? Jeg har hørt at de skulle være giftige.

6 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Nielsen, 21. oktober 2002 kl. 8.21

Kan man lælgge valnøddeblade ud som jorddække i køkkenhaven? Jeg har hørt at de skulle være giftige.

7 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 21. oktober 2002 kl. 8.59

Der er ingen problemer i at overfladekompostere valnøddeblade. Jordens mikroorganismer, regnorm og snegle kan nedbryde det meste planteaffald uanset om det stammer fra guldregn eller andre giftige arter. Selv giftige svampe som rød fluesvamp ses almindeligt med gnavskader fra smådyr.

Valnød er ikke på listen over specielt giftige planter. Saften giver brun affarvning og lugter aromatisk, men det er almindeligt at anvende friske grønne nødder til kryddersnaps. Disse indeholder samme sekundære indholdsstoffer som bladene. Men det er ikke det samme som at man har godt af at indtage disse i større mængder.

8 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Kramer Pedersen, 31. oktober 2002 kl. 11.55

Jeg har fået 2 store valnøddetræer fældet og savet op i planker. Jeg har planer om at fremstille forskellige møbler af træet. Blandt andet vil jeg gerne have et badekar af valnød. Men så er mit spørgsmål om valnød overhovedet egner sig til vådrum.

Håber nogen kan svare mig og måske henvise til yderligere informationer om valnøddetræs anvendelsesmuligheder.

Mvh Karsten

9 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, 8. november 2002 kl. 17.20

Jeg har et meget stort valnøddetræ, jeg vil gerne beskære det, men har hørt det skulle være vanskeligt. Hvornår skal det gøres og er der nogle ting jeg skal passe specielt på?

10 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. november 2002 kl. 15.36

Valnød hører til de såkaldte ''blødere'' og kan afgive store saftmængder, hvis der skæres på det forkerte tidspunkt. Bedst er tidsrummet fra april–august. Hvis du ønsker at beskære kraftigt, bør dette ske over flere omgange (sæsoner), så træet kan nå at lukke såret. Mellemstore grene kan skæres tilbage til et større sideskud første år; den følgende sommer skæres så yderligere tilbage til næste sideskud, så grenen bliver kortere og kortere. Dette vil resultere i at stammens diameter øges, mens grenen standser sin tykkelsesvækst. Ønsker du at skære hele kronen tilbage, bør dette ske over mindst 3 sæsoner, hvor der max fjernes en trediedel pr. gang. Grene fjernes ved ved stammen ved at skære 1/3 igennem nedefra lidt længere ude end selve snittet. Herved undgås at hele staben flosser, når grenen knækker, så der ikke dannes indfalssporte for svampesygdomme.

11 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Og Lene, 11. maj 2003 kl. 10.38

Menes der mon ikke august til april for beslæring af valnød?

Vi beskar 1. maj og det bløder virkelig meget. Hvad kan der gøres nu for at hjælpe træet?

12 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. maj 2003 kl. 11.45

Nej, valnøds tendens til at bløde aftager med sommerens komme og er mindst udtalt midt på sommeren. Der skal IKKE beskæres om efteråret eller vinteren, ligesom problemet er værst i det tidlige forår. Det burde selvfølgelig have fremgået af ovenstående. Der er ikke noget du kan stille op; træet vil komme sig efterhånden som såret lukker. Generelt skal valnød ikke beskæres medmindre generende grene må fjernes.

13 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Olsen, 25. april 2004 kl. 11.12

Vi overtog et hus sidste år hvor der står et valnødetræ midt i haven. Stammen er 3 cm. i diameter, dette vil vi meget gerne have flyttet, men hvornår kan man flyttet dette træ?

14 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Gerløv, 27. august 2004 kl. 18.45

Hej her er et spørgsmål hvor dybt går rødderne ned i jorden på et valnødetræ og hvor langt går de ud fra stammen træet er ca 100 år. vi vil gerne af med det så vis det har interesse er alle velkomne m.v.h tina

15 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Brink, 28. oktober 2005 kl. 23.58

En udenlandsk medarbejder på min arbejdsplads har spurgt mig om han kunne få nogle af vores valnødeblade. Da jeg spurgte hvad han ville bruge dem til, pegede han på fødderne og sagde at de skulle bruges til dem. Han har lidt svært ved at udtrrykke sig så jeg er ikke klar over hvad han mener bladene ville kunne gøre. Men jeg er blevet nysgerrig. Har valnødeblade en helende effekt f.eks.?

16 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pedersen, 29. oktober 2005 kl. 17.27

Hej Tina!

Jeg kunne godt være interesseret i at fælde dit valnøddetræ mod at tage træet med mig, hvis ellers du ikke bor alt for langt væk. Hvor bor du?

Michael

17 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Kristensen, 4. januar 2006 kl. 19.51

Hej.

er der nogen, der kan undvære 10–20 grønne valnødder i sommeren 2006 omkring 1./8? jeg vil meget gerne have nogen til en kryddersnaps og de gror ikke lige her i vestjylland.

forsendelse betales selvfølgeligt.

er der nogen, der kan hjælpe? send en mail

18 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Vittrup, 3. marts 2006 kl. 12.35

Beskæring af valnød:
1. valnødtræer kan ved årlig beskæring bevares i en højde og brede på 3–4 m i hvert fald de første 20–30 år.

2. den enkleste regel for beskæringstid: beskær mens der er blade på træerne, så bløder de ikke og så tåler de en meget barsk tilbageskæring.

Man kan beskære lige så lysteligt i Valnødtræer om sommeren, som i andre træer.

Hvis man får beskåret et gammelt træ for tidligt, så det bløder, kommer det hurtigt over det igen. Det er ikke meget værre for træet end for mig at bløde fra en rift i hånden.

3. i vintre med hård frost kan sidste sommers kraftige skud fryse væk. Værst ved unge træer. De vil skyde igen. Det er meget sjældent, at træerne fryser helt. der findes en del 100–300 år gamle træer her til lands.

Nødder:
1. i kølige somre har mange nødder huller i skallen. De knækkes med det samme og kernerne kan eventuelt gemmes i fryseren. Eller nødderne kan smadres med en hammer og bruges som fuglefoder i løbet af vinteren!

2. neddøbning af hele, hul-frie nødder til lagring i
tynd klorin opløsning er et godt middel til at dræbe svampespore. Selv om en dame ikke kan lide det. (Der vist ikke mange, der lige står med saft af padderokker o. lign.)

Det hele står der mere om i Bogen i Politikens ''Frugthaven'' (2006)

19 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 6. marts 2006 kl. 23.00

Konservering af valnødder:
Man kan anvende atamon i stedet for klorin. Det er da i hvert tilfælde beregnet til fødevarer, og virker ganske fortrinligt.

Der har været en meget fin artikel om lagring af valnødder i Praktisk Økologi for et par år siden. Vist nok skrevet af Karna Maj. Jeg har ikke lige kunnet finde den på Havenyt.

Venligst Ellen A. Roesgaard

20 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. marts 2006 kl. 8.37

Hej Jens Christensen
Du kan få alle de valnødder, du ønsker til snaps næste år.

Vi har høstet ca 20 kg på vores vestjydske træ i 2005.

Vi delte ud til alle, der manglede, så du skal bare stille dig i kø næste år. Ring når det er ved at være tid.

Tlf 97435646
Hilsen Anne Marie

21 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Petersen, 18. juli 2006 kl. 16.26

Hej Michael Pedersen!

Jeg har et ca. 75 år gammelt valnøddetræ der skal fældes – hvis du eller andre kunne have interesse i at fælde det mod at få træet og evt. et beløb oven i, er i meget velkomne.

Træet står i udkanten af Gilleleje i Nordsjælland.

22 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thilde Streit, 2. august 2006 kl. 21.38

Hejsa. jeg ville bare spörge om om valnöddeträer kan leve i danmark og om de bärer nödder? jeg selv bor i schweiz og her er der rigtig mange. nu har jeg fundet nogle smä nogle, som jeg godt ville give min far i danmark, men hvis de ikke bärer, synes jeg ikke det er en god ide. mange tak.

23 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. august 2006 kl. 0.50

Du kan læse mere om valnøddetræer i forhold til at kunne gro i Danmark på denne hjemmesidee.

home13.inet.tele.dk/kernehus/walnut-dk.html

24 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martha Nielsen, 11. august 2006 kl. 22.24

Min genbo har et 75 år gammelt valnøddetræ,
som hun gerne vil have fældet.

Kunne nogen være interesseret i at fælde det
mod at få træet?

Træet står i en have på Amager.

25 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svein Bjørnerem, 21. august 2006 kl. 21.15

Hei, jeg bor i Molde på nordvestkysten av Norge. For om lag 25 år siden fikk min kone en valnøttre-avlegger av sin venn Jørgen i København. Treet ble plantet i vår hage og slet de første 10 årene med å overleve. Men så plutselig har veksten skutt fart, i år mer enn noensinne. Enkelte nye skudd er over en meter lang. Og til min glede oppdaget jeg forleden at treet i år bærer frukt! 7–8 grønne frukter, i størrelse med golfballer. Nå ønsker jeg å lage valnøttsnaps av fruktene. Er det noen som kjenner oppskrift og framgangsmåte for dette, ville jeg være særdeles takknemlig.

26 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2006 kl. 10.15

Kære Svein Bjørnerem

Det er sikkert en frøformeret valnød, du har fået, og den tager 10–15 år om at blive så gammel, at den sætter de første nødder. Det er jo spændende om de kan udvikles og nå at modne i Norge. Men de umodne kan du jo i hvert fald bruge til snaps.

Her på havenyt har vi en artikel om kryddersnaps, hvor der er en omtale af valnød til snaps:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/snapseurter/109.html

Ellers kan du finde masser af opskrifter ved at søge på Google på ordene valnød + snaps:

www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=valnød+snaps&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Med venlig hilsen
Karna Maj

27 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2006 kl. 10.15

Kære Svein Bjørnerem

Det er sikkert en frøformeret valnød, du har fået, og den tager 10–15 år om at blive så gammel, at den sætter de første nødder. Det er jo spændende om de kan udvikles og nå at modne i Norge. Men de umodne kan du jo i hvert fald bruge til snaps.

Her på havenyt har vi en artikel om kryddersnaps, hvor der er en omtale af valnød til snaps:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/snapseurter/109.html

Ellers kan du finde masser af opskrifter ved at søge på Google på ordene valnød + snaps:

www.google.com/search?client=safari&rls=da-dk&q=valnød+snaps&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Med venlig hilsen
Karna Maj

28 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svein Bjørnerem, 22. august 2006 kl. 23.14

Hei Karna, takk for nyttig svar! Da blir det valnøttsnaps til jul – eller om fem år. Jeg har for øvrig en kamerat her i byen som er ivrig urtesnapsprodusent. Dersom noen har grønne valnøttfrukter til overs som de kan sende til Nordvest-Norge, ville vi begge sette umåtelig pris på det. (Hvis det ikke er importrestriksjoner på sånt, da)

29 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Hall, 20. september 2006 kl. 12.24

Hej,
Er der nogen der kan fortælle mig, hvor der står et valnøddetræ i naturen, som man kan samle valnødder ved?... og hvornår kan man samle dem? Jeg bor i København, så det skal helst være på Sjælland.

Hilsen Anne Hall

30 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Tygesen, 26. oktober 2006 kl. 19.56

Mit valnøddetræ har givet ca 15 kg. nødder i år. Nu er der en som har spurgt om han kan købe næsten alt hvad jeg har. Nu er så spørgsmålet – hvad kan man forlange pr. kilo.

31 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. oktober 2006 kl. 10.06

Valnødder er ret dyre at købe, og danske hjemmeavlede valnødder smager generelt bedre end de købte. De købte er som regel mere fede, mens de hjemmeavlede har en lidt mere bitter smag. Og det er en fordel, hvis man virkelig kan lide valnødder. Knækkede økologiske valnødder koster 30 kr for 150 g.

Men det afhænger jo helt af, hvordan kvaliteten er af dine valnødder, hvor meget de er værd. Det er jo også noget med udseendet, hvis de skal på bordet i en nøddeskål, og om de er tørret til en passende tørhedgrad. hvilket er helt afgørende for holdbarhed og smag. Tørret for meget er de kedelige, og tørret for lidt giver risiko for at de mugner. Og endelig er valnødder meget forskellige i forhold til at knække dem let og få kernerne ud af dem.

Måske skulle du selv spise nogle af dem. De er fantastiske. Jeg har også høstet virkelig mange i år og glæder mig tll et helt år at kunne spise egne valnødder hver dag. Jeg har en delikatesse, som jeg spiser næsten hver dag til frokost: rugbrød med økologisk danablu med valnøddekerner ovenpå.

32 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Lund, 16. december 2006 kl. 20.30

Hej Martha Nielsen

Jeg ved det er et meget gammelt indlæg, men fik din genbo nogensinde fældet valnøddetræet? Ellers vil jeg gerne tage mig af fældning samt bortkørsel.

Mvh Carsten

33 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Danielsen., 7. juni 2007 kl. 20.41

Hej jeg har et kæmpe stort valnøddetræ i min have, det har leveret masser af nødder 2004 og 2005. Men så sidste år da jeg en dag kom hjem fra 14 dages arbejde i Jylland, havde træet tabt næsten alle nødderne, ca. på størrelse med en 25 øre. Og vi fik stort set ikke en eneste nød, jeg tænkte det bare var en fase det skulle igennem, var ærgelig, men glædede mig til i år hvor det skulle være anderledes... MEN det var det ikke. for da jeg forleden gik og slog græs var der noget der ramte mig lige i nødden :-) og da jeg kiggede på jorden for at se hvad der ramte mig, måtte jeg næsten falde grædene på knæ hulk! der lå de så igen, næsten alle baby nødderne havde besluttet sig for at begå selvmord igen. :-(er der nogen der ved hvad der sker?

34 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Kristensen, 27. juni 2007 kl. 11.14

Hej
Er der nogen der gerne vil af med lidt valnødder til snaps jeg skal bruge ca 30 stk, jeg kan hente dem mellem kolding og herning når det passer med jer.

Laila 50902538 ring til mig hvis du har nogle du vil af med.

35 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Andreasen, 12. juli 2007 kl. 9.45

Hej.

Jeg mangler meget ca. 12–15 umodne valnødder, som jeg overhovedet ikke kan finde i Billum ved Varde.

Kan du hjælpe mig – gerne mod betaling og naturligvis også fragt.

Med venlig hilsen
Eigil

36 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 5. august 2007 kl. 12.11

Hej jeg kunne godt tænke mig at plante en valdnodde hæk. Kan jeg bare tage valdnødderne og ligge dem i jorden, eller er der en anden framgangsmåde?

37 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brit Alberg, 6. august 2007 kl. 20.09

Hej.

Jeg har samme problem som de andre: hvor kan man få fat i en halv snes grønne valnødder i i den sydlig del af Århus eller mellem Århus og Vejle. Jeg har en spændende opskrift på snaps men mangler nødderne.

mvh Brit

38 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. august 2007 kl. 22.46

Hej Brit
Prøv at gå i Bot.Have og spørg gartnerne om lov til at plukke en håndfuld.

Hilsen Anne Marie

39 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai, 25. august 2007 kl. 12.50

Hej
Er der nogen som vil sælge en håndfuld grønne valnødder til snaps? (ca 12 stk)J eg bor ved Skanderborg og kører gerne efter det.

MVH
Nicolai
40953239

40 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lullu, 4. marts 2008 kl. 12.59

Hej med dig

41 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kris Kappel, 16. juni 2008 kl. 13.31

Hej i Haven,

Er der mon stadig nogen, der fælder valnøddetræer gratis mod at få træet? Jeg har et ca 80 år gammelt træ, som desværre skal væk – hurtigt.

Ring endelig, hvis du ved noget om, hvem jeg kan kontakte – på tlf. 6089 3500 eller på mail: kkg@dr.dk

Venlig hilsen
Kris Kappel

42 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Merry Weissenborn, 3. august 2008 kl. 22.40

Hej

Vi har et kæmpe stort valnøddetræ stående i vores forhave, og det er vi meget, meget glade for.

Nu er vi imidlertid kommet i den situation, at vi skal have lavet en flisebelagt carport under det, og da vi begyndte afgravningen af jorden kom der meget hurtigt mange rødder til syne – både store og mindre rødder.

Spørgsmålet er nu, om træet kan tåle at få kappet alle disse rødder af uden at lide ubodelig skade.

Er der mon nogen, der har erfaring med dette? Hvis ja, så skriv venligst meget hurtigt!

Med venlig hilsen
Ann-Merry W.

43 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. august 2008 kl. 9.23

Hej Ann-Mary Weissenborn

Det er meget svært at give noget præcist svar på, hvad dit træ kan tåle.

En mulig vej til mere præcis viden er at spørge en erfaren anlægsgartner til råds.

Her og nu kan jeg forsøgsvis bidrage med nogle erfaringer og spørgsmål, som måske kan være med til at sætte tanker igang, som kan være hjælpsomme på vejen frem til Jeres beslutning:

En gammel tommelfingerregel er at et træ har mindst lige så udbredt rod som krone – det kan være med til at give Jer en forestilling om, hvor stort et indgreb carportbyggeriet vil være.

Hvis det er nødvendigt at støbe sokkel er det et større indgreb end at nedsætte stolpebærere.

De store rødder har en væsentlig funktion som transportvej for vand og næring og som træets "ankertove".

Små rødder gendannes lettere end store.

Bedøm vindforholdene og tænk over, om indgrebet kan betyde så omfangsrig svækkelse af træets evne til at holde sig oprejst, at vinden kan fælde træet om nogle år.

Er der fortov eller asfaltvej tæt ved, som i forvejen belaster træets muligheder for sund rodudvikling?

Er der konkurrence fra andre store træer – og kan den evt mindskes ved fældning eller udtynding i forbindelse med carportetablering?

Er det muligt at lade regnvandet fra carporttaget komme valnøddetræet til gode ved at lade det gå i en faskine konstrueret ved smalle stenfyldte render under jorden i stedet for traditionel bortledning?

Venlig hilsen
Lone

44 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Poulsen, 22. maj 2009 kl. 20.58

Vores gamle valnøddetræ (ca. 80–100 år) er i år meget tyndt med blade. Også sidste år var grene ikke med mange blade og flere grener er døde/falder af. Er træet sygt og er der noget vi kan gøre for at rede træet. Vi har ikke beskåret det i årevis eller gjort noget ved det. Hjælp, vi vil nødigt miste det!

På forhånd tak! Mvh Carsten

45 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 28. maj 2009 kl. 11.09

Jeg bor på Als (postnummer 6470) og har 2 store gamle valnøddetræer, så hvis der er nogen der mangler grønne valnødder til snaps skal I være meget velkommen til at komme forbi når den tid nærmer sig.

Jeg har planer om at plante 2 nye træer der kan tage over, når de gamle en gang nå give op. Er der nogen der kan anbefale en bestemt sort frem for andre?

46 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 15. juni 2009 kl. 23.53

Vores gamle valnøddetræ i Rørvig(ca. 50 år?) er i år meget tyndt med blade og når jeg ser op i kronen er der en del "døde" grene. Det er ikke beskåret og står midt på plænen stort og flot og bær da også rimelig med frugt i år. Vi vil nødigt miste det. Er det ved at gå ud? Vi har fældet en del store graner på ca. 20 m højde i vores vestvendte skel 15–20 m væk fra vores valnød og som så mange steder i DK, så har foråret været tørt og varmt. Kan det have været årsagen?

På forhånd tak! Mvh Morten

47 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. juni 2009 kl. 8.32

Jeg har flere gange oplevet at træer, som pludselig bliver mere vindudsatte får døde grene og ser lidt sølle ud det første år. Du ka fjerne de døde grene og så vil du se at træet rette sig de kommende år, når det er blevet vænnet til lidt mere blæst.

Nyt svar til emnet »Valnøddetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnøddetræ

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider