Skrevet af: Dorte Elsass, 19. april 2012 kl. 11.47
Min mand og jeg er ved at bygge vores have op fra bunden, det vil sige at alt er fjernet (bortset fra en stor gammel eg)og her er kørt frisk ny jord på i hele haven (vores grund er på 10.225kvm) vi har fået gravet en sø på ca 1000 kvm, vi venter nu på at der kommer maskiner og sår ca. 6000 kvm græs, ca 1000 kvm er planlagt til køkkenhave (med div. frugtbuske, hønsegård og selvfølgelig massere af grønsager og mit drivhus)
I dag var jeg i netto og faldt over et golden delicious træ, og det har vi længe snakket om vi gerne ville have og nu er det købt, men det har været stort set umulige for os af finde (vi bor i sverige)men nu er spørgsmålet...hvilke sorter kan bestøve det?
Jeg har planer om også at købe et aroma træ og et mere som jeg ikke har bestemt mig for endnu, men det må ikke være et æble der bliver hurtigt melet for dem kan jeg ikke lide og så vil jeg gerne ha æbler der modner på forskellige tider, golden skulle være sen og aroma tidlig så vidt jeg husker, så hvis man kunne finde et der lå midt imellem ville det være fedt.
Jeg har også købt et kirsebær træ "stella" og vil gerne ha et mere, gerne et med store søde gule/gulrøde bær.
Jeg tar gerne imod en masse gode haveider, alt inspiration er spændene.
Venlig hilsen
Dorte
Skrevet af: Dorte Elsass, 19. april 2012 kl. 11.56
Her er et billede at en del af haven....
Skrevet af: Alice Greifenstein, 25. april 2012 kl. 23.44
Hej Dorte
Jeres projekt er vel nok spændende. Du bor i Sverige, det gør jeg også, og jeg har plantet virkelig mange æble- og kirsebærtræer i de sidste 12 år. Desværre uden det store held. Træerne var for det meste købt på den lokale planteskole, som jo burde have forstand på den slags. Desværre var æblesorterne ikke hårdføre her ude på landet, hvor der er meget koldere end inde i byen.
Forleden fandt jeg hjemmesiden for Skinnarnes planteskole i Ljungby. De har en alenlang liste over hårdføre træer. De fleste danske frugttræer kan ikke tåle klimaet.
Alice
Skrevet af: Søren S Duun, 26. april 2012 kl. 16.13
Hej Dorthe
Hvad med at prøve sorten Oranie og Eva-Lotta?.
Orania er et rigtig godt spiseæble og siges at være det mest populære æble i Sverige. Det fås ikke herhjemme, men mange har det i Sverige. Eva Lotta fås herhjemme.
Skrevet af: Boi Jensen, 26. april 2012 kl. 20.21
Hej Dorte m.fl.
Når I er i Sverige er det med at sætte sig ind i hvilke sorter der trives i de forskellige egne af landet og i modsætning til Danmark er der udmærkede vejledninger hertil i både bøger og i den svenske "pomologiske forening". Herudover er det også fornuftigt at sætte sig ind i hvilke grundstammer træerne bør være på for at lykkes.
Hele landet er inddelt i zoner for at lette valget af sorter og der findes bøger der beskriver hvilke sorter i hvilke zoner og det er vigtigt at følge disse vejledninger for at få noget at starte med, som lykkes erfaringsmæssigt.
Prøv at søge under pomologernes hjemmeside www.svepom.se det vil i hvert fald give svar på nogle ting.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Søren S Duun, 26. april 2012 kl. 20.56
Sveskerne har udgivet i ordenlig moppedreng af en bog omhandlende æbler og svenske æblesorter i Sverige. Bogen hedder applen i Sverige, og er skrevet af Håkan Svensson og Kent Kastman . Bogen er ca. 5 år gammel og kan stadig købes eller lånes på biblioteket . Her er der mulighed for at få et overblik over hvilket sorter, som egner sig til dyrkning i de forskellige zoner. Lidt om de forskellige sorters egenskaber, historie, anvendelse mv.
Den bog vil jeg hel klart anbefale dig af få fat i snarest muligt da der er meget viden at hente herigennem . Sverige har mere litteratur omkring æbler og æbledyrkning end vi har så der står masser af viden rundt omkring
Skrevet af: Alice Greifenstein, 26. april 2012 kl. 23.43
Hej Dorte
Prøv at logge ind på www.bogrönt.se og kig i växtlexikon søg äpple. Der kan du slå virkelig mange æblesorter op, se billeder og få oplysninger om hårdførhed, modningstidspunkt mm.
Du skal selvfølgelig lige finde ud af, hvilken zone, du bor i. På dit flotte billede ser det ud til, at der nok ikke er så meget læ lige i starten, så det er klogt at lægge en zone til. Hvis du går efter zone 4 - 5 er du sikkert dækket ind.
Alice
Skrevet af: Dorte Elsass, 27. april 2012 kl. 9.53
Tusind tak for alle jeres svar, dejligt at i vil hjælpe, der er nok at tænke på med det her haveprojekt men jeg er sikker på at det nok skal blive rigtig godt til slut....
Vi bor i zone 1 så vi er ikke oppe i de svære zoner da vi bor på højde med københavn, men her er jo lidt åbent og med åbne marker hele vejen rundt så kommer her jo en del vind, men bonden planter majs i år så det giver jo nok lidt læ i sommer.
Jeg havde for et par år siden sat et stella kirsebær træ og et mere tror det hed heidi men er ikke helt sikker og de var lige begyndt at bære frugt da vi blev enige om at gå i gang med haven, jeg har også haft et æbletræ som gav massere af æbler efter 3 år men æbletræet tog rådyerne og kirsebærtræerne havde de også været på så vi blev enige om at plante nyt når vi fik hegn rundt om haven og nu er det så tid.
men denne gang går jeg mere op i hvad jeg gerne vil have for træer, hvor før tænkte jeg bare "jeg vil gerne ha et æbletræ" og så købte jeg det første jeg så uden at ane hvad jeg fik....men nu skal det gøres ordenligt og det er jo en hel videnskab men sjovt det er det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.