Skrevet af: H. Hansen, 29. april 2012 kl. 20.59
Hej jeg har lige fundet ud af at man kan have kaktusser på friland i danmark. Tænkte på at have nogle i er drivhus eller i et bed. Er der nogle der har nogle råd om kaktusser på friland så sig til:).
Hvad for nogle art er godt til friland?
Og er de til at få fat på og vis de er kender i så nogle steder man kan købe dem.
På forhånd tak.
Skrevet af: Lis P., 29. april 2012 kl. 21.21
Anders de kaktus på friland hedder Opuntia, der er flere andre arter som kan gro i haven, jeg kan ikke lige huske navne på dem, jeg har selv haft dem i flere år.
Du skal lave et bed som er forhøjet, mit er fyldt med sand, sten og jord, så har jeg lagt skærver ovenpå det hele.
Jeg mener der er en på Djursland der sælger, men jeg kan undersøge det, da jeg er med i nordisk kaktusklub
MVH Lis
Skrevet af: H. Hansen, 30. april 2012 kl. 13.55
Ok tak
Er der nogle spicele arter der er gode til nybegynder og er hårdføre
Skrevet af: Lis P., 1. maj 2012 kl. 11.38
Opuntiaen er den mest hårdføre, men der findes også disse
Visse Echinocereus og Escobaria er fuldt vinterhårdføre her i DK og nogle få Pediocactus og sclerocactus kan godt klare sig på en beskyttet plads , men Opuntia /Cylindropuntia er de mest hårdføre kaktus vi har , især Cylindropuntia imbricata er hårdfør både over for kulde og vintervæde og bliver 1.5-2m høj med masser af røde blomster.
MVH Lis
Skrevet af: H. Hansen, 1. maj 2012 kl. 18.29
Tænkte mere på nogle bestemte art af opuntina ikke familier.
Faldt over en hjemmeside der hedder bennys kaktus hvor der er nogle kaktuser tilsalg. www.bennyskaktus.dk/webshop/koldhus-kaktus_dk+uk.html
Der er Cylindropuntia imbricata var. arborescens som du sagde er meget hårfør. Er den god at købe? Er der andre på listen som er hårføre og nemme at have med at gøre? Er der nogle du syntes jeg skal købe.:)
Jeg har fået lov til at få en par Kvardratmeter til at lave et bed i mit drivhus:) jeg vi bygge det op at marksten som kant og bund. Men hvad skal jeg bruge som kaktusjorden? Har du en "opskrivt" til hvordan laver en god kaktusjord altså hvor meget sand, jord osv. Der skal i?
Mvh Anders
Skrevet af: Peter A., 11. september 2012 kl. 9.29
Opuntia humifusa/compressa, Opuntia polyacantha var. polyacantha , Cylindropuntia imbricata er 3 gode vinterhårdføre kaktus til begynderen , de kan tåle både fugtighed og ned omkring minus 24- 30 C , nogen af dem vokser i Canada helt op til polarcirklen....................
Skrevet af: Jørgen Hovalt Nielsen, 20. december 2013 kl. 18.46
Der findes en i Ungarn der sælger vinterhårdføre kaktus. Jeg har selv købt på eBay www.ebay.co.uk/sch/utricularia/m.html?item=261326861496&ssPageName=ADME%3AL%3AOC%3AUS%3A3160&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562 og på www.hardycactus.eu/ Det er fine varer og hurtig levering.
Skrevet af: Peter A., 30. december 2013 kl. 14.45
Du behøver da ikke at købe kaktuser til friland helt nede i Ungarn , du kan købe mange forskellige vinterhårdføre kaktus ude hos Jan i Vallensbæks kaktusgartneri.............
Peter A.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.