Forum

Formering af kiwiplante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erling Brandt, 28. juli 2002 kl. 9.37

Jeg kar en kiwiplante af sorten Boskoop.

Den udmærker sig ved at være selvbestøvende.

Jeg vil gerne opformere planten, og mangler et råd om det kan gøres ved stiklinger,deling eller lign.

Med venlig hilsen
E. Brandt

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. juli 2002 kl. 10.33

Formering, -sådan gør du:

Kiwi danner let rod, hvis afklippede friske skud placeres et lyst sted i god plantejord, f.eks næringsberiget spaghnum med en klar plastpose over. I posen bør være et par små ventilationshuller. Efter et par uger eller 3 begynder planten at danne rødder. Det er en god idé at fjerne de nederste blade på skuddene, så vandforbruget under etableringen nedsættes. Blomstring skulle så gerne finde sted til maj.

I normale danske vintre kan planterne fryse tilbage med det resultat, at ansatte frugter ikke udvikles til modenhed. Milde vintre kan imidlertid fint give vellykkede resultater.

Frugternes begrænsede hårdførhed har de senere år medført at mange i stedet vælger minikiwi (stikkelsbærkiwi), der er mere hårdfør og lettere at dyrke her i landet. Smagen er som kiwi.

Kiwi er en af de frugter med det højeste vitamin- og mineralindhold pr. kalorie.

Kærlig hilsen Henrik Ahlmann

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Brandt, 3. august 2002 kl. 13.52

Til Henrik Ahlmann.

Mange tak for dit råd, det glæder vi os meget over.

Med venlig hilsen
E. Brandt

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eig NIelsen, 21. juni 2003 kl. 11.35

Beskæring af Kiwiplante.

Jeg har en kiwiplante som står op ad en sydvendt væg i et afgrænset gårdareal (sol ca ½ dags).

Planten skulle være selvbestøvende, det fik vi besked om da vi købte den.

Fra at planten de første par år voksede vildt, har vi beskåret den til kun at have en hovedgren, med enkelte udløbere.

Er denne beskæring rigtig? Hvornår kan vi forvente evt. frugter på planten?

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Hast, 6. september 2005 kl. 21.21

Hej.

Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål. hvordan skal kiwiplanten passes?

Med venlig hilsen

Kristina

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Hast, 6. september 2005 kl. 21.24

Hej.

Jeg har bare lige et par spørgsmål. hvordan skal kiwiplanten passesog beskæres?

Vores, 2 hunplanter og en hanplante, er 2 en halv meter høje og er kun tynde stængler med blade og ingen frugt. De står i en udstue.

Hvad gør vi ved dem?

Med venlig hilsen

Kristina

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Farsoe, 16. april 2006 kl. 16.19

Vi har fået tre stk Kiwi-planter. Vi vil gerne plante dem ud. Hvad gør vi. Vi har også drivhus, hvis planterne kræver meget varme. Hvad med gødskning,samt vanding.

mvh Birthe

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arvid Bjerkholt, 21. maj 2006 kl. 21.01

Jeg har en Kiwiplante som står på en vestvegg. Den har begynt å få hvitfarge på noen av bladene. Er dette tegn på at den mangler noe?

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. maj 2006 kl. 23.32

Hej Henrik Ahlmann

Jeg har en del havebøger, men ingen betegner om, og evt., og hvordan stikkelbærkiwi skal beskæres. Oplys det meget gerne. Det samme for tornløs brombær.

Du oplyser om beriget spagnum, så ligger "beriget" formodentlig inden for Jeres økologi. Hvad er det beriget med?

Det samme vil jeg gerne vide om plantesække. håp

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie KUNz, 4. september 2006 kl. 8.07

Hej jeg har en stikkelsbærkiwi og den har en masse frugter men hvornår skal de plukkes?

med venlig hilsen
Connie Kunz

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. september 2006 kl. 10.20

Kære Connie Kunz

Jeg har ingen erfaring med stikkelsbærkiwi, men ved, at den modner sidst i september til først i oktober. Måske lidt tidligere efter den varme sommer. Men prøv at smage på dem med mellemrum, så kan du nok afgøre det. Den skulle smage lidt sødere end de store kiwi og have en lidt mere melet konsistens.

Med venlig hilsen
Karna Maj

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 5. september 2006 kl. 14.36

Hej Connie Kunz,

Kan du fortælle lidt om hvordan din stikkelsbærkiwi er plantet, f.eks. om den står i drivhus og om du har beskåret mm.

Jeg har også en stikkelsbærkiwi som er plantet for 3 år siden og står op af en østvendt mur, hvor der er direkte sol fra formiddagen. Men alligevel bliver der ikke sat blomster.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Kuhr, 27. november 2006 kl. 13.50

Er det normalt at kiwiplanter smider bladene om vinteren som så mange andre planter?

Eller er det et tegn på at den ikke har det godt?

Jeg har to planter stående i nordvestlig vindue og de har vokset enormt indtil nu, november.

M.v.h. Jesper Kuhr

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 14. april 2007 kl. 9.59

Jeg har stikkelsbærkiwi og fik afvide da jeg købte dem at de ikke giver frugter før efter 4–5 år, de skal "puttes" om vinteren med hø eller bobbelplast nede ved jorden og skal gødes med grønsags/frugtgødning tidligt på sommeren

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 6. juni 2007 kl. 20.17

Hej
jeg har en kiwiplante som snart er 4 år
de første to år stod den i drivhus plantesæk på vandkasse det gik fint den voksede og voksede men der kom ikke nogen kiwier

så kom den i jorden... men ikke nogen kiwier
?

jeg har ikke forstand på han og hun planter
men fik at vide at den var selvbestønende

så der skulle vel komme frugter på den breder sig helt vildt i drivhuset

det er sidsre chance ellers ryger den ud

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Hansen, 9. september 2007 kl. 16.52

Jeg har også en selvbestøvende kiwiplante som gror op af en sydvendt mur, den har mange lange skud men ingen blomster el.li.

Jeg vil også gerne vide om den skal beskæres og hvordan, og binder man den op som frugttræer eller vin.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus, 14. oktober 2007 kl. 18.17

Hej alle sammen...

nu kommer vinteren 2007, jeg købte i foråret af 2007 2 hun-planter og 1 han-plante.

Jeg fandt hurtigt ud af at det var nødvendigt at plante dem ud til noget større end deres medfødte potter.

jeg plantede dem alle 3 i en stor trækasse hvor der er vildthegn op af siderne så den kan kravle op af.

jeg har først lige fundet den her side på nettet nu, hvor jeg så har læst om beskæring og andre spændende ting.

jeg ved ikke hvad sort mine planter er?

men det er kiwiplanter.

de gror rigtig godt og overvejer at sætte dem ind i et frostfridt rum her til vinter med kunstig plantelys.

jeg mangler ikke plads, så ville gerne have nogle gode forslag til hvad jeg skulle gøre med planterne! :-) og evt. formering af dem.

og om der er nogen fordel ved at flætte dem sammen, plante nye...

forår år 2008 skal de plantes ud og blive ude...

MvH Rasmus

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Nordahl Hanen, 24. september 2008 kl. 12.02

Har 2 hun og 1 hanplante.Ca.2m høje,masser af lange skud,men ingen frugter.Skal de beskærs og i så fald hvordan?

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 23. april 2009 kl. 20.21

Jeg er interesseret i at få en kiwiplante til mit drivhus, men efter en del research er jeg da kommet lidt i tvivl. Er der overhovedet nogen i kongeriget Danmark der har fået frugter på deres kiwiplante for det lyder ikke sådan når jeg læser diverse indlæg? Jeg har i øvrigt hørt at kiwi skal beskæres på samme måde som vindruer?

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 13. september 2009 kl. 9.15

Hej Ulla
Det er desværre først nu jeg ser denne side.

jeg købte et hus sidste år med et halvdødt kiwitræ fra fakta i drivhuset, jeg har bare givet det masser vand ellers ikke noget. jeg kan regne ud at det i år nok erca 3 år. Og der kom for første gang små blomster, ikke så mange men en 10–15 stykker. og nu hænger der tilsvarende små kiwier på træet. De er ca 4–5cm, jeg ved ikke om de når at blive helt færdige, det har jo ikke været den bedste sommer.

Men træet er jo heller ikke så gammelt endnu. Men det skulle være en selvbestøvendeart Jenny. Jeg beskærer det ikke, eller har ihvertfald ikke gjort det hidtil.

Det er ca 3m højt og gror meget hver sommer. Da jeg flyttede ind var den ca 20cm.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 13. september 2009 kl. 13.25

Hvor heldigt! Det er netop en selvbestøvende Jenny jeg har købt, så nu vil jeg vande den og læne mig tilbage og håbe at jeg er lige så heldig som du.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 13. september 2009 kl. 13.25

Hvor heldigt! Det er netop en selvbestøvende Jenny jeg har købt, så nu vil jeg vande den og læne mig tilbage og håbe at jeg er lige så heldig som du.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 13. september 2009 kl. 14.17

Hej Ulla
Med en god portion tålmodighed skulle det nok kunne lade sig gøre, men som sagt har jeg læst mig frem til at den min. skal være 3 år før den blomstre.

Nu ved jeg jo ikke om mine når at blive helt modne endnu, men jeg vil dertil sige at det nu er meget hyggeligt alligevel.

Desuden har jeg lige købt en minikiwi/stikkelsbærskiwi til at stå ud, for den skulle vist være nemmere at få til at give frugter.

Men held og lykke

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Hollner, 19. september 2009 kl. 18.05

Hej alle I kiwi-interesserede.

Har en købt kiwi, som står op ad en carport vendt mod vest. Den vokser dejlig meget hvert år, og i år fik den blomster og ansats til frugter, der dog faldt af igen. Men – jeg har sået frø fra en almindelig spiselig købt kiwi, og det kan jeg også anbefale. De spirer villigt, og jeg har en snes fine planter, som jeg nu skal finde ud af, hvor jeg skal placere i vinter. Det er ikke sikkert, der nogensinde ko0memr blomster elelr frugter på mine selvsåede planter, men pyt med det. Sjovt er det.

Hilsen Marianne

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 23. april 2023 kl. 8.45

Er der nogen der kan bidrage med viden om kiwi sået med frø fra kiwifrugt købt i et supermarked?

Er de typisk særbo eller selvbestøvende?
Hvor gamle skal planterne være før de blomstre?
På hvilke skud sættes blomsterne?
Og hvordan skal de beskæres for at fremme blomstring?
Jordbehandling og gødning?

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 23. april 2023 kl. 8.45

Er der nogen der kan bidrage med viden om kiwi sået med frø fra kiwifrugt købt i et supermarked?

Er de typisk særbo eller selvbestøvende?
Hvor gamle skal planterne være før de blomstre?
På hvilke skud sættes blomsterne?
Og hvordan skal de beskæres for at fremme blomstring?
Jordbehandling og gødning?

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 23. april 2023 kl. 8.45

Er der nogen der kan bidrage med viden om kiwi sået med frø fra kiwifrugt købt i et supermarked?

Er de typisk særbo eller selvbestøvende?
Hvor gamle skal planterne være før de blomstre?
På hvilke skud sættes blomsterne?
Og hvordan skal de beskæres for at fremme blomstring?
Jordbehandling og gødning?

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2023 kl. 16.43

Hej Henrik.

Jeg kan huske ,få år tilbage, hvor jeg var ude og besøg et lille gartneri og hvor gartneren havde sået alverdens ting og sager og heriblandt kiwi.. Han havde bare mast en kiwi skive ud i jorden og lod den vokse . I løbet af ca 14-21 dage fremspirede de. De lignede lidt karse .

Jeg mener at have læst at den kiwi, der dyrkes i bl.a New Zealand skal bestøves af bier. Det er her igennem at den sort, der kaldes gold kiwi er opstået .

Jeg ved ikke hvor gamle de skal være for at bærer frugt ligesom jeg hellere ikke har sat mig ind i hvordan man beskærer den . Jeg har selv sorten "Jenny", som er en selvbestøvende sort med små frugter . Men den har stået under et halvtag uden rigtig at komme igang...

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2023 kl. 16.54

Ps .

Jeg glemte lige at nævne at Politikens bog om beskæring beskriver hvordan at man beskærer kiwier. Den skal jeg have nærstuderet når den tid kommer....

Men jeg vil foreslå dig at google growing kiwi og så se om ikke der dukker mere viden op, evt nogle bøger på amerikansk . Jeg har selv fundet nogle gode bøger om bl.a dyrkning af figen og Paw Paw...

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2023 kl. 21.29

Hej Henrik.

Hvis du har adgang til Facebook er der her en video, der viser hvordan man så kiwi...
www.facebook.com/reel/620066909966139?s=yWDuG2&fs=e

Nyt svar til emnet »Formering af kiwiplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Formering af kiwiplante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider