Skrevet af: S. Leth, 29. april 2012 kl. 21.35
Jeg har i efteråret sat 200 løg sammen i et bed - nu blomstre de endelig, men de er angrebet af et eller andet...dvs. både blade og blomsten er hvid spættet (hvide pletter hist og pist)...bladene er virkelig grimme og tulipanen ja den kan gå an...men det var ikke lige det syn jeg havde håbet på da jeg satte alle løgene...jeg har ikke rigtig kunne finde noget på nettet om hvad det kan være...nogen der har erfaring ?
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 22.18
Det lyder som om de har været udsat for et syre/salt angreb Jeg kan ikke hjælpe dig nærmere. Det lyder som om det er noget som er opstået under opvæksten . Du har ikke givet gødning i tørvejr?, for det kan give disse plet svidninger. Det lyder ikke til at være svampeangreb, ej heller et skadedyr eller virus. Det er mit bud.
Skrevet af: Henry G., 29. april 2012 kl. 22.32
Hej S.L. for omkring en uges tid siden, var der i Sønderborg`s omegn, en kraftig haglbyge undervejs, skaderne på dine tulipaner kunne tyde på, at der også i jeres område, har været en hårdt slående byge undervejs. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2012 kl. 8.37
Det kan meget vel være en svampe- eller virussygdom som hviler i jorden.
Og så har haveejerne også selv en del af skylden. Det er fristende at plante nye tulipaner i stedet for den gruppe, som forsvandt. Det er sjældent en god idé, da svampe- og virussygdomme kan overvintre i jorden og overføres til de nye løg.
Skrevet af: S. Leth, 30. april 2012 kl. 19.37
Hej - tak for jeres bud...vi havde rigtig store hagl byger her sidste weekend igen - men kan det ligefrem give pletter ? men ja bedet ser også ud som om der har været nogle ind over det og træde dem ned (og det har der ikke) så måske alt det vand vi har fået de sidste par uger blandet med hagl har gjort udfaldet....jeg har ihvertfald lyst til at bare plukke dem og jævne resten...jeg har haft tulipaner der de sidste 5 år og de andre år har de intet fejlet... Mogens - hvilken skyld har jeg i svamp i eller virussygdom i jorden ? og Søren jo gødning har de andre planter fået i bedet, men syntes jo ikke jeg ramte tulipanerne...men er lidt i tvivl i skrivende stund....smiler...jeg må vist bare på den igen næste år...
Skrevet af: Henry G., 30. april 2012 kl. 22.38
Hej S.L. jeg er næsten 100 o/o sikker på, at det er hagl, der har givet dine tulipaner de hvide pletter, og samtidig slået en del ned, det kan være lufttrykket i forbindelse med haglvejret, der har gjordt det, så glem alt om svampeangreb. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2012 kl. 23.01
Prøv at grave en af de angrebne tulipaner op, så kan du se om løget har svamp.
Skrevet af: Søren S Duun, 30. april 2012 kl. 23.47
Jeg støtter teorien om et hagl angreb, den havde jeg dog ikke lige i tankerne da jeg gav mit bud første gang.
Hvis løgene ellers var friske da de blev indkøbt og certificeret bør de ikke indeholde sygdomme. Og det er sjældent at de bliver angrebet af henholdsvis skadedyr eller svampe de første....Det er ikke min erfaring.
Der er som regel når de er blevet nogle år gamle og mangler gødning/pasning af de for alle skavankerne og måske bør kasseres .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.