Forum

Hindbær?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 1. maj 2012 kl. 8.18

Jeg har plantet 13 hindbær buske og 4 tay bær, det er planen at de skal lave en afgrænsning mellem græsplænen og køkkenhaven men nu er jeg kommet i tvivel om de skal bindes op.
når jeg læser rundt på nettet står der at de skal bindes op men når jeg tænker tilbage så tror jeg ikke de var det i min barndomshave, men hvad mener i er det nædvendigt at binde dem op????

håber i kan hjælpe mig.

/Dorte

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 1. maj 2012 kl. 8.48

Hej Dorte

Det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller for jeg har selv været meget i tvivl.
Sidste år købte vi også nogle hindbær autumm bliss og fallgold, og jeg havde også læst at der skulle laves en form for støtte anordning for at få et højere udbytte.
Tænkte så at det kunne da godt vente til næste år, da man var ny have ejer og der var nok af andre ting at se til.
Men jeg kom hurtigt til at fortryde det bittert, da autumm blissen var på sit højeste var det omkring 1.80 - 1.90m WOW det havde jeg ikke lige regnet med for det er ikke det billede og indtryk man normalt får af hindbærplanter.
Men den første "efterårs vind" kom, nogle på østkysten vil sikkert kalde det storm. 7 af de 11 skud der var knækkede og det var der hvor den skulle til at give allermest :/

Der er nogle der binder op og der er sikkert endnu flere der ikke gør det, og det er jo nok en smagssag. Men hvis du ved at det er et lidt blæsende sted de kommer til at så, så vil jeg nok lave noget støtte til dem, bare i en 60, 80 til 100 cm højde.

Jeg skal i hvert fald have lavet noget til mine i år. :)

men held og lykke med dine hindbærbuske.

Mvh.
Thomas E. Gundersen

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 9.27

Hindbærbuske skal altid bindes op ,for når de begynder at bære frugt kan de komme til at veje rigtig meget og så vil det være ærgelig at de enten knækker så bærrene ikke når at modnes ordenlig eller ligger alle sammen nede på jorden . En gren fuld med hindbær vejer mere end man lige umiddelbart regner med og dem i har valg er af de storfrugtet typer.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. maj 2012 kl. 22.29

Hej Dorte hindbær behøver ikke at bindes op, da de bærbærende grene kun bliver 1 år gamle, når bærrene er plukket, klippes stænglerne ned til jordhøjde, de efterfølgende nye skud giver bær året efter.
Hilsen Henry G.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. maj 2012 kl. 23.06

Mine bliver altså også støttet med en snor eller to - jeg har forskellige sene hindbær, som alle bliver meget høje, så det er simpelthen nødvendigt, hvis de ikke skal lægge sig ned...

Der er forskel på, hvornår de skal beskæres - sommerhindbær skal beskæres, som Henry skriver herover, de sene sorter skal først beskæres i februar/marts, hvor alle skuddene bare skal klippes helt ned til jordhøjde. De giver nemlig bær på årsskuddene :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 23.20

Så vores råd til jer må være...hav lige nogle bambuspinde, en saks og hørgarn indenfor rækkevidde når i kommer til juli- august måned. Så kan i handle hvis der bliver brug for det .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 2. maj 2012 kl. 16.30

tusind tak for alle jeres svar, jeg tror jeg vil lave en permenent løsning til mine tay bær men med de andre tror jeg jeg vil se tiden an men have ting parat til en hurtig løsning hvis det skulle blive nødvendigt

tak Dorte

Nyt svar til emnet »Hindbær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hindbær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider