Skrevet af: Hanne Olsen, 3. maj 2012 kl. 12.18
Hej
Min mor har et bed som får en masse vind ind fra vesterhavet, og derfor har hun haft svært ved at få noget til at gro. Dog har hun et par hostaer, som klarer det.
Er der nogle der har nogle ideer til planter, der kan tåle vinden? Jorden er sandet. Det skal helst ikke være noget der bliver alt for stort og det må meget gerne være noget der blomstrer.
På forhånd tak.
Mvh. Hanne
Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2012 kl. 13.42
Umiddelbart ville jeg sige klitroser, men det var nok ikke det i havde i tankerne, men når jeg tænker på vesterhavet, tænker jeg på et meget udsat sted . Men både slåen, snebær, kranstop, cotonaster, dværgpil, japansk kvæde. Det et buske, der ikke bliver særlige store og som kan klare vind udsatte steder .
Skrevet af: Lone Brems, 3. maj 2012 kl. 14.07
Hej Hanne
Har din mor have i strandbeskyttelseszonen ? Strandbeskyttelseszonen er 300 meter målt vinkelret fra kystlinjen, hvor der ikke er sommerhusområde og 100 meter målt vinkelret fra kystlinjen, der hvor der er udlagt sommerhusområde.
Hvis det er tilfældet er det kun lige tæt omkring bygninger, at man må plante, hvad man vil.
Jeg har nogen forslag - men må lige have afklaring på dette, før jeg kommer med dem ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Hanne Olsen, 4. maj 2012 kl. 16.55
Hej
Hun må plante hvad hun vil. Hun bor i Hirtshals. Haven er ikke lige nede ved vandet, men der er ikke langt og vinden kan være hård.
Klitroser er også pæne. Det kunne godt være en mulighed.
Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2012 kl. 19.37
Hej Hanne
Godt - så er der mange muligheder:
Sommerblomster kunne være Gyldenlak eller Cosmos. Man ser dem ikke ofte - men den første er et dejligt indslag i forsommerhaven :-) og den anden blomstrer efteråret ud.
Stauderne kunne være de ikke voldsomt groende som for eksempel: Engelsk græs, malurt, sporebaldrian, solhat (fås i handlen i flere farvevarianter), mandstro, dværgiris, lavendel, oregano. En plante som hornviol vil nok også kunne trives.
Løg kunne være skilla og krokus.
Mindre buske kunne være: Buskpotentil, de små varianter af viburnum (japanske sneboller) - lad planteskolen vejlede om størrelsen i udvokset tilstand- , de små varianter af pil (Igen: Spørg på planteskolen hvordan de udvikler sig i højde og bredde).
Der er selvfølgelig grund til at overveje farvesammensætning og kravene til hvor meget pasning, der kan / må være i løbet af sommeren.
En blanding af få buske, tætplantede stauder og grupper af løgplanter, der kan afløses af grupper af et-årige blomster behøver ikke at være særligt indsatskrævende.
Er jorden til den tørre side (og det er den jo nok ....) er det en fordel, at der er tæt beplantning som ikke efterlader bar jord (hvorfra fordampningen er maksimal).
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Hanne Olsen, 5. maj 2012 kl. 10.38
Hej Lone
Der er jo meget at vælge imellem. Tusind tak for dit svar.
Mvh Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.