Forum

Børnesikring af havebasin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 8. maj 2012 kl. 10.20

Hej

Vi har et lille cirkulært havebassin (ca. 1,2 m i diameter) og vil gerne børnesikre (uden at fjerne det helt!).

Jeg tænker på at købe noget armeringsnet, f.eks. med masker på 10 cm x 10 cm og en tykkelse på 6-8 mm. Det skal så lægges oven over vandspejlet, så et barn ved evt fald ikke kan drukne.

1) Hvilken type armeringsjern ville I foretrække (materiale? tykkelse?)

2) Hvem kan jeg kan få til at tilskære pladen? Vi bor i Charlottenlund.

3) Andre forslag???

Venligst, Johanne

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. maj 2012 kl. 21.39

Hej Johanne

Der er lovkrav om sikkerhedsafstand på gitre som anvendes ved trapper, i sengesider, sengebunde og på andet udstyr beregnet til at sikre små børn.
Sikkerhedsafstanden dækkes af intervallet 45 mm og op til 65 mm.
Så med udgangspunkt i dette er en maskestørrelse på 10 cm ikke acceptabel.....
Og selv med et gitterværk, som er indrettet efter disse sikkerhedskrav kan det blive et barskt møde mellem et barneansigt og et net af armeringsjern.....

Så når du nu selv spørger til andre forslag, så vil jeg da komme med to:
I stedet for at fokusere på det at bevare et vandspejl i haven (alligevel "forstyrret" / spoleret delvist af et gitter monteret hen over vandspejlet) kunne det nuværende bassin erstattes af et sumpbed, eller af et anlagt "kildevæld" - begge uden risiko for drukneulykker.

Et udvalg af planter til et sumpbed kunne være: Dugpil, Bregner, Sødskærm, Mjødurt, Engkabbeleje - alle kan findes i deres vilde form i Danmark.
Men udvalget af planter der er egnede til fugtige jordbundsforhold er meget stort - for flere forslag se for eksempel i "Hvilken plante hvor"
af Jane Schul (ISBN 87-567-6095-7)

"Kildevældet" kan anlægges ved at fylde bassinet til randen med afrundede søsten, montere en lille pumpe med en dyse, som kunne give præcist nok vandtryk til, at der kunne illuderes et kildevæld. Det øverste stenlag skal kunne vædes uden at der står blankt vand henover dem.
Selvfølgelig kan der her komme algeproblemer eller mosvækst og større børn vil jo kunne flytte rundt med søstenene i en ihærdigt forsøg på at skaffe sig en vandpyt - så vedligeholdelsesfri er denne løsning heller ikke :-)

Jeg håber I finder en løsning, der er smuk og som giver mange oplevelser for de børn og andre levende væsener, som kommer i haven.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2012 kl. 14.17

Maa man tilføje, at det da er spændende at man saadan nu om stunder kan have et saadant basin i sin egen have. Tænke sig! Da jeg var knejt, badede vi i søen eller tog ud til stranden. Det var skam ogsaa skønt.

I tilfælde af, at I skal have tilskaaret pladen, ja da vil jeg anbefale jer at opsøge en god snedker, der har forstand paa saadant noget.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 9. maj 2012 kl. 14.38

Ha,ha Eivind. Åh ja de skjønne ungdomsdaw!

Nutidens forældre/bedsteforældre har alligevel et øje på hver finger, og ungen kan dårligt få lov til at gøre noget på egen håmd. så ingen tvivl om at situationen hvor han/hun kommer for tæt på slet ikke vil opstå :-)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. De Leon, 9. maj 2012 kl. 20.53

Igen, tak for gode råd Lone - og festlige kommentarer fra jer andre ;)

Ja, børnesikringen er da rigtig nok helt i top i forvejen (dog typisk IKKE fra bedsteforældres side... 8-) ), men vi vil nu alligevel gerne have et lille gitter på mens børnene er helt små - der er for mange historier om hvor galt det kan gå !

Og et have bassin erstatter ingenlunde en tur til strand eller sø (øh... det ville jo svare til at man holdt op med at drikke rødvin bare fordi man havde købt nogle vindruer :)

Det med lovkravet er vidst mere for institutioner/dagpleje mv (?)... man har jo lov at sætter hvilket som helst gitter op i sin egen have. Men der er da en pointe ifht om man kan sidde fast i et sådan gitter, f.eks. med hovedet! Derfor satser vi på de 10x10 cm.

Det er ellers en RIGTIG god ide med det rislende vand. Der er pt så mange gode planter i bassinet, at jeg ikke vil fylde helt op med sten, men det løser helt klart mit problem med den sten der pt udgør et springvandet: Jeg skal da bare have den sten op og fylde mindre sten omkring når gitteret er på plads.

-Johanne

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2012 kl. 8.09

Kenneth: Jeg er da ej sikker paa jeg maatte vide, hvad du saaledes mener.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Børnesikring af havebasin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Børnesikring af havebasin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider