Forum

Er det ikke for koldt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 13. maj 2012 kl. 7.09

Hej,
Jeg kunne godt bruge et par gode råd. Jeg købte tomat- og peperplanter sidste weekend (ca. 60-80 cm høje, blomstrer), men jeg har dem stående i min havestue. Jeg vil gerne have dem ud i drivhuset, men er det varmt nok?
Jeg har i går fået nogle hortensia i blomst som gave - dem tør jeg heller ikke plante ud - skal jeg holde dem i drivhuset lidt tid endnu?
På forhånd tak for nogle gode råd.
Elsebeth

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 7.23

Det var koldt i nat (fordi det var klart vejr).

I nyhedsbrevet for denne uge hælder Karma Maj også til at det er for koldt.

Vi skal lige igennem et par kolde nætter. Jeg så godt at søren ryge havde sat sine -- meget høje) tomatplanter ud, men der er ingen (ud over han selv) som ved, om han ikke var ude og smide en presenning over, medens der ikke var kamera på.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 13. maj 2012 kl. 7.51

Ok - det var også det jeg tænkte. Tak. En sidebemærkning - hvordan får man det nyhedsbrev...?
Elsebeth

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 8.12

Du kan bare gå til forsiden. Der kommer et nyt hver tirsdag. Eller det er muligt det hedder "Ugebrev"

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2012 kl. 8.43

Du kan tilmelde dig her:

www.havenyt.dk/nyhedsbrev/

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 13. maj 2012 kl. 8.48

Hej

Jeg ville bare fortælle at mine tomater, agurk, peberfrugt og chilli har været i drivhuset i en uge nu og de klare sig ganske glimrene og jeg har ikke dækket dem til om natten.....jeg satte dem som en test for jeg viste heller ikke om det var for tidligt, men på vores planteskole stod de i deres drivhus afdeling så jeg satte dem direkte derud da jeg købte dem og det går helt fint.

/Dorte

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 13. maj 2012 kl. 8.57

Ok - tak til jer alle. Nogen forslag mht hortensiaerne?
Elsebeth

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2012 kl. 8.59

Hej Dorte

Det lyder helt fantastisk - især med agurk. Har du mulighed for at måle din jordtemperatur og melde tilbage her?

Jeg ville meget gerne vide, hvad den er hos dig, siden agurk kan klare sig.

Jeg har målt temperaturen løbende og err først lige kommet op over 10 °C i jorden i mit (hjemmelavede) drivhus.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 9.06

Dorte, du siger "det går helt fint". Og de ser da sikkert også grønne ud, men Karna Maj nævner ofte, hvorledes disse planter går i vækst-standsning, når det er for koldt.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 9.13

Dorte, dit "gods" i Sverige så meget "wind-swept" ud, som een siger på engelsk, altså haven så meget åben ud, hvad den jo også er, fordi I er ved at anlægge den. Men I bor måske tæt på kysten, fordi i så fald har i en bedre udjævning af dag- og nattemperaturer, altså det typiske kystklima, medens store dele af det indre Sverige er kendetegnet ved nærmest kontinental-klima, hvor den store landmasse jo giver kolde vintre og varme somre, altså ekstremer, i modsætning til Danmark kystklima - og dette er også forklaringen på at Danmark er et bedre sted at dyrke æbler f.eks, - men altså, for at opsumere, hvis I bor tæt ved kysten så kan I have et lokalt-klima hvor udsvingene mellem dag og nat ikke er så store, men stadig vil jeg mene at peber og chili er al fr tidlig at plante ud.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 9.20

Med hensyn til "Havenyt", som det hedder,, så læser jeg det altid via forsiden:

www.havenyt.dk/2012/uge19/

og nogen gange ændrer jeg blot tallet i URL'en til f.eks 18, hvis jeg vil læse det fra uge 18.

Jeg må sige jeg har lært meget af Karna Maj, og hun har megen erfaring, og det er som om hun kan læse vore tanker ang. forskellige spørgsmål vi har stillet os, om hvorledes een gør dette og hint.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2012 kl. 10.06

Enig - noget af det rigtig fine ved nyhedsbrevet - ud over kvaliteten af indholdet - er, at det er så dejligt aktuelt.

Man kan nærmest køre sin havesæson efter det, hvis man ikke er så erfaren havedyrker :)

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 17.54

Det er ikke Karna maj, der skriver havenyt ugebrevet.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 13. maj 2012 kl. 18.17

Det var da ligegodt Sørens .-), fordi der står da hendes navn på te a når een tilgår "Havenyt uge 19" or whatever via a forsie

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 18.35

Det mener jeg ikke...... lad mig heller sige det sådan. Jeg mener at hun tager billederne og så er det den samme journalist, som skriver i bladet......men det kan godt være at det KUN var bladet hun videregav i sin tid.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 13. maj 2012 kl. 19.38

Af Karna Maj, redaktør af Havenyt.dk, Landsforeningen Praktisk Økologi

Har lige kopieret fra ugebrevet....

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 19.55

Ok jeg overgiver mig straks.....og beklager de faktuelle fejl. Jeg tidligere er fremkommet med

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2012 kl. 21.14

Karna har skrevet nyhedsbrevet i alle årene og gør det heldigvis endnu :)

Hun var tidligere medredaktør på Praktisk Økologis medlemsblad, men stoppede med det, da Havenyt begyndte at fylde så meget, at der ikke var tid til begge.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 21.27

Det var der jeg gik gal i byen for jeg troet at praktisk økologi og havenyt blev skrevet af en og samme person og at denne person afløste Karna Maj........men nok om det.

Nyt svar til emnet »Er det ikke for koldt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er det ikke for koldt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider