Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2012 kl. 23.05
Det er nu 1 år siden vore naboer forlod deres hus. I den tid er der ikke gjort noget ved hverken hæk eller have - og heller ikke i årene før. Jeg vil gerne have klippet hækken som består af forskellige prydbuske ned i 180 cm. Mest fordi jeg ønsker vores bagdør synlig fra vejen. Jeg kan vel ikke bare klippe begge sider?
Jeg vil også gerne have ryddet skvalderkålen i bunden af en ligusterhæk - til den anden naboside. Ham kan jeg bare spørge, men kan han være ligeglad?
Mange hilsner
Inge
Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2012 kl. 23.48
Jeg tror ikke at du bare må gå ind og fjerne ukrudt og klippe rækken på naboens side hvis du læser i politivedtægterne. Jeg ville nok forhøre mig hos politiet, hvis jeg vil være 100% sikker.
Jeg ved godt at du gør det af en god mening og man skal da være dum, hvis man går til politiet efter at have fået fjernet ukrudt og klippet hæk. Især hvis man ikke selv har ydet noget i flere år.
Men et er vores holdning, nået andet er lovgivningen. Det vil også være surt for jer at have brugt en weekend på naboen og så i værstefald skulle betale for det bag efter . Har du ikke mulighed for at spørge naboen selv?....
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2012 kl. 10.21
Tak for svaret Søren. Jeg havde allerede tænkt i de baner. Med hensyn til den ene nabo, er de bare fraflyttet! Huset på tvangsauktion eller salg? Skraldespanden har ligget væltet og flydt i deres indgang i et år nu. Af og til er der nogle, som kigger på huset. Jeg forstår ikke, at "ejeren" (banken?) bare kan lade stå til. Det eneste jeg vil kunne gøre er at ringe til ejendomsmægleren og få at vide, hvem der er ejer af huset nu.
Skvalderkålens ejer kan jeg sikkert blive enig med.
mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 11.33
Du ka rolig regne med at banken bruger ikke energi eller penge på noget de ikke får igen .
Jeg kan godt sætte mig ind i hvor frustrerende det er, at måtte gå og se på det og vide om man må gå ind og rydde lidt op i det eller bare skal lade det være . Hvis du spørger ejendomsmægleren vil han sikkert sige god for det for det . Dét er jo ham der skal sælge huset og det gøres nemmere med en pæn have .
Skrevet af: ’Trine Petersen, 15. maj 2012 kl. 12.41
Uanset at naboen er fraflyttet har de stadig vedligeholdelsespligt og i følge hegnsloven kan du forlange hækken nedklippet 1 gang årligt til 180 cm. Jeg ville kontakte Hegnssynet i kommunen og høre hvad de foreslår dig at gøre.
Skrevet af: Søren S Duun, 15. maj 2012 kl. 16.00
Du har ret trine men hvem skal betale for det. ?Det skal banken som jeg ser det, hvis de stadig står som ejer af huset og de de smider ikke flere penge i det , selv hvis kommune skrev til dem. Tænk bare på alle de huse som låsby svensen har haft stående rundt omkring til stor provokation for andre mennesker og her er trods alt en ejer
Jeg ville nok vente også tilbyde min hjælp når de nye er flyttet ind. Man kan jo godt sige til dem at de har meget at se til og nu har man gået og set på denne grimme hæk i måneder, om ikke man må klippe den. Så skulle det være nogle sære nogle hvis ikke de værdsatte det tilbud . Kunne man sammen blive enig om og at fjerne skvalderkålen ville det være lykken .
Skrevet af: Lise D, 16. maj 2012 kl. 11.19
Jeg står lidt med samme problem.
Min baghave støder op til to baghaver hvor begge har ladet deres hække vokse!
Bagboen bor i huset til højre - jeg klippede hækken ned fra 2.30 cm til 1.80 cm sidste sommer. De var på ferie da jeg gjorde det (det fandt jeg først ud af senere) men kunne ikke nå hele toppen da hækken på deres side er mere end 1.50 cm bred. Ergo blev hækken en "hakket fornøjelse" i toppen men lavere blev den. Har intet hørt fra bagboen herom.
Jeg frygter hækken vælter/tilter i løbet af få år - han vil ikke klippe den ind.
På min side har jeg klippet mere eller mindre helt ind til stammerne (liguster hæk)
Bagboen til venstre har forladt huset i vinter og det er gået på tvang.
Toppen havde ikke været klippet i flere år men her er hækken dog ikke så bred. Klippede toppen ned sidste sommer til 1.80 cm men også her stikker der lange kraftige 3-4 årige liguster skud op på deres side (da jeg også her ikke kan nå - længere arme ønskes)
Jeg overvejer hegnssyn da genboen til højre ikke er til St snakke med og dem til venstre ikke bor der og der her kun er tale om ca. 5 m. fælles hæk.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. maj 2012 kl. 13.30
Hvor må det bare være træls at skulle kæmpe med den slags. Og ja, det kan selvfølgelig være svært at få et "konkursbo" til at betale.
Helt ærlig, hvis det var mig og nabohuset stod tomt ville jeg da bare gå ind og klippe. Hvem skulle få ondt nogen steder af det? Der er jo ikke tale om at ødelægge noget, snarere tværtimod.
Skrevet af: Lone Nielsen, 17. maj 2012 kl. 0.25
Jeg overtog en grund, som havde stået tom og upasset i 15 år. Der var ikke gået ret mange uger efter jeg var flyttet ind i mit nye hus, før første nabo stod ved min dør og klagede over, at jeg ikke havde gjort noget ved hækken. Tænkte, at det var dog magen til initiativløshed - hvad havde forhindret ham i at gøre noget de forgangne 15 år? Jeg kunne ikke engang se hækken, som han klagede over, for det vildnis, som havde bredt sig i haven foran hækken.
Hvis et hus er forladt og hækken gror uhæmmet (som de jo gør uden klipning) ville jeg ikke betænke mig på at klippe den - også selvom jeg skulle bevæge mig ind på en andens grund. Det kan endda være, at den nye ejer vil hilse initiativet velkommennt :-)
Det er straks værre og mere problematisk med en nabo, som ikke gør noget - her må diplomatiet råde, og nytter det ikke, så må man jo nok, i didste ende, ty til et hegnssyn.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.