Skrevet af: Susanne Juul Larsen, 17. maj 2012 kl. 10.21
Har en gammel kristtorn i haven - kun boet her 3 mdr. Den er omkring 6 - 8 meter højt . Desværre er alle grenene nøgne, helt ud til de sidste 20 cm.- hvor der kun er 10 blade, og lige nu blomster.
Er der nogen måde, jeg kan få denne gigant, til at se lidt bedre ud - Her tænker jeg på nye grene med blade på.F.eks ved beskæring, og hvordan gør jeg det.
MVH sanne
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. maj 2012 kl. 12.53
Til efterår eller vinter kan du skære den hårdt tilbage, stamme den op eller skære sidegrene ind til 20 cm og måske korte den noget ned i højden. Kort sagt kan du i efterår og vinter klippe i den næsten efter lyst. Når du skal vente til efteråret er det fordi de nye skud den sætter skal have en hel vækstsæson til at vokse sig stærke og klare den efterfølgende vinter.
Skrevet af: Susanne Juul Larsen, 17. maj 2012 kl. 12.59
Tak for hurtigt og godt svar - jeg lægger saksen til side og væbner mig med tålmodighed til efteråret.
Skrevet af: K. LYHNE, 16. marts 2013 kl. 11.14
Jeg har lige tyndet en kristtorn (ca 5 m høj) helt inde ved stammerne, men kan nu læse at du anbefaler 20 cm fra stammerne.
Er der mulighed for at den vil skyde fra stammen eller de lange bare grene (først forgreninger med blade på fra ca ½-1 m fra stammen)?
Skal jeg heller beskære de resterende grene 20 cm fra stammen?
Hilsen Karin
Skrevet af: Henry G., 16. marts 2013 kl. 20.45
Hej Karin din kristtorn kan komme igen, men næste gang lader du 3-4 "øjne" blive siddende, så har du hurtigere et pænt træ, hvor du så de følgende år evnt. kan regulere grenene.Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.