Skrevet af: Meryem Guler, 19. maj 2012 kl. 23.26
Jeg har anlagt en køkkenhave på et stykke af græsplænen, for 6 år siden. Men intet andet end løg og bønner, groer her. Sidte uge vandede jeg mine spinater der var blevet 3-4cm og idag er de delvis forsvundet, kun sørgelige gule rester enkelte steder. Tænkte jeg nok heller måtte holde mig til løg og da opdager jeg at jorden har en salmiak agtig lugt. Hvad kan jeg gøre for at der kan gro noget som helst? Jorden der støder op ad græsplænen er omringet af grandtræer. Græsplænen er præget af mos
Skrevet af: Tom Andersen, 20. maj 2012 kl. 10.46
Hej Meryem Guler
Start med at tage bindet væk fra øjnene :-)
Du må vide noget om jordens tilstand og derfor må du ofre en gødningsanalyse - alt andet er gætteværk.
Hvilken jordtype er det? Sand, muld, ler eller blandinger?
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 20. maj 2012 kl. 17.03
Hej Meryem!
Jer som kommer fra Tyrkiet/Balkan er generelt langt bedre end os til al det dér med landbrug, fordi I har haft det som primær-erhverv. (Dette er ikke sagt som nogen fornærmelse, snarere tværtimod :-) )
Den første tanke som melder sig, er om der har ligget en eller anden forurenende virksomhed på grunden? Men al det har I sikkert også spurgt Jer selv om.
Nu stammer jeg fra Vestjylland, og vi siges at ligne skotter på den måde, at vi ABSOLUT ikke giver nogen penge ud unødigt - og hvis vi køber noget skal det være kvalitet SAMTIDIG som det er billigt.
Det er også derfor jeg altid protesterer voldsomt når nogen foreslår indkøb af Spagnum/Big Bag and what have you. Det er kun sund fornuft: At i første omgang er en skeptisk til at få pungen op af lommen.
-------------
Jeg ville prøve at lave et hul i græsplænen og lugte til det: Hvis det OGSÅ lugtede af Salmiak ville det begynde at dæmre hvad klokken var slået. Hvis det er frisk, - så er det blot at lægge køkkenhaven et nyt sted.
Og måske også se på om ikke de grantræer kan fældes?
---
Men det var blot mine fem cents herfra. No offence. Håber I finder en løsning.
Held og lykke, Meryem!
Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2012 kl. 21.16
Hvis du har vendt græstørvene så rødderne vender opad og derefter anlagt køkkenhave ovenpå, kan græsset godt begynde at rådne nede i jorden. Det lugter af salmiak.
Skrevet af: K. Hansen, 20. maj 2012 kl. 22.30
vil umiddelbart sige at det er noget pH der er helt skævt, men det kan en jordbundsanalyse naturligvis løfte svaret på.
Men salmiak blir da heldigvis nedbrudt i jorden, det tager jo bare en god håndfuld tid :)
Skrevet af: Meryem Guler, 21. maj 2012 kl. 19.06
Tak for svar allesammen
Kenneth, no afence at all.
Nu er sagen i fagkyndige hænder og mon ikke mysteriet snart er løst?
Der er tale om en mindre grandskov over halvdelen røg til fordel for græsplænen for 6 år siden og nej tak til større græsplæne.
Mvh Meryem
Skrevet af: Carin T Christensen, 25. maj 2012 kl. 1.18
håber da lige giver et pip herinde om de fagkyndiges svar :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2012 kl. 9.53
Hej Mereym
Mos i plænen tyder på sur jord. Jordens pH værdi er altså helt skæv. Kalk kan løsne lidt op, men der skal sikkert mere til.
Hvordan behandler du jorden, inden du sår? Det er vigtigt, at jorden er "løs", så der kan komme ilt til dine afgrøders rødder. Ingen ilt = intet liv.
Fx vil jord der er trykket sammen pga maskinkørsel, byde på meget vanskelige forhold for planter og jorden kan få en kemisk lugt. I de tilfælde er det nødvendigt at løsne jorden ret dybt. Det gøres maskinelt.
I din have kan det gøres med planter med dybtgående rødder. Fx lupiner (vælg et årig) eller kinaradisse.
God fornøjelse :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.