Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 20. maj 2012 kl. 23.31
Jeg har brug for et godt råd ang. pleje af nyplantede lindetræer, ca. 4 m høje, sat i påsken.
Træerne er sprunget ud, men er inden for de seneste på dage fået »tynde« blade og flere småkviste er på de værst ramte komplet udtørrede og kan smuldres, Det samme gælder nogle knopper, der er uudsprungne.
Vi vandede godt efter plantning og i nogle uger derefter. Adspurgt flere gange svarede vores gartner, vi brugte til at planter træer med, at vi kun skulle vande, hvis der blev tørke.
Det har der ikke været i Østjylland, men hvad kan vi gøre for at redde træerne??? Hvor tit skal vi vande dem?
(Vander pt. af alle kræfter og beder til at de klarer den)
Jeg håber, nogen kan hjælpe træerne og os.
På forhånd tak.
Marie
Skrevet af: Henry G., 21. maj 2012 kl. 0.07
Hej Marie jeg tænker at jeres lindetræer var med klump, og håber, at i har trukket klumpen fra hinanden før plantningen, da rødderne ellers kan få vanskeligheder med at få fat i vandet, hvis i vander er det bedst at lave en fordybning (eller en vold) 75 cm i diameter og ca. 10 cm dyb, fyld den med vand 1 gang ugentlig, (også i regnvejr) indtil i kan se at træerne gror. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. maj 2012 kl. 16.06
Hej Henry
Mange tak for så hurtigt svar - jeg læste det faktisk allerede i nat.
Desværre har vi ikke trukket klumpen fra hinanden - vi spurgte udtrykkeligt hos forhandleren, om vi skulle gøre det før plantning, og han svarede, at det skulle vi under ingen omstændigheder.
I det mindste har vi plantet dem som du har anvist med fordybnnig i ca. samme diameter og vold, så vandet blive inde, og vi har også vandet, men ikke nok åbenbart.
Jeg er meget glad for at få et klart svar og vil følge det samt tage enhver slaphed i bladene som et tegn på, at de skal have vand.
Jeg har vedhæftet nogle billeder i håb om at få en kommentar om hvor slemt det står til. Se nærbilleder af sortbrune knopper og helbillede med få, blege blade:-(
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. maj 2012 kl. 16.06
Nærbillede
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. maj 2012 kl. 16.08
Endnu et.
Skrevet af: K. Hansen, 21. maj 2012 kl. 20.10
Hej...
1) lige meget hvad end man tror at vide om klumper, så klip dem ALDRIG nogensinde op!! Det er absolut det aller sidste man skal overveje at gøre - det eneste der kan være er hvis den jerntråd som kurven er strammet til med sider så tæt på stammen at den vil kunne gøre skade på barken indenfor de første par år.
Men at flå klumpen fra hinanden vil ødelægge alle de små rødder som er inde i klumpen, og som træet rent faktisk kan suge vand op med.
Men det er jo temmelig store træer, og det er helt naturligt at de går fuldstændig i stå og ser triste ud resten af året - det er muligt at de vil få lidt svamp henover sommeren som vil gøre det hele meget mere sølle - men til gengæld burde de være nogenlunde fine til næste år!
Stiller mig generelt fuldstændig uforstående at en gartner har sagt at det kan gå med den slags planteprojektter på denne årstid, og så med Lind! Det er jo de første træer som mister bladene til efteråret, og så kan de meget nemmere flyttes uden en masse bøvl.
Og om i skal fortsætte med at vande - tja det er jo rigtigt meget vand i skal give dem lige meget om i har volde, slanger direkte ned til klumpen eller hvad end man kan finde på, i kan jo ikke vande alt jorden op alligvel. Træerne har jo teoretisk set behov for lige så meget under jorden, som der er ovenover jorden.
Mvh Kim - Jordbrugsteknolog AK
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 21. maj 2012 kl. 20.37
Hej Kim
Jeg bliver lidt optimistisk, når jeg læser, at du mener, de vil se pænere ud næste år - det opfatter jeg som om, du tror, de klarer den.
Vi har intet imod at vande dem, selvom det koster.
Det vigtigste er, at de klarer sig.
De blev plantet i påsken.
Tak for din kommentar.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: K. Hansen, 21. maj 2012 kl. 20.55
Jeg har set mange træer blive plantet, og gravet rigtigt rigtigt mange træer op i den størrelse i har plantet.
Hvis man ser de rødder som der blir skåret over under opgravningen, så forstår man det lidt bedre :)
Lind er jo et godt og sundt træ, og jeg er ret sikker på at de nok skal klare sig - men de vil blive sat meget tilbage, og se ynkelige ud resten af året - men håbet er derude.
Kan tilføje, at nå vi har plantet nye træer på ca 2½ meter, hvor kronen er klippet helt ind ligger den ugentlige vanding på ca 50 mm med vandingskanon :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.