Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.41
Jeg har et stykke jord, som vi ikke har taget os af siden vi flyttede i huset her, men nu vil min mand have alt væk undtagen de skovjordbær, der gror der som bunddække.
Mitproblem er, at jeg ikke kender forskel på ukrudt og prydplanter, så jeg håber I kan hjælpe mig med at finde ud af, hvilke planter, vi skal have flyttet til et andet bed, og hvilke vi bare skal slå ihjel...
I må meget gerne tilføje detaljer om flytning af de enkelte planter, hvis der er noget særligt vi skal være opmærkesomme på...
Nu kommer der lige en masse billeder, I må meget gerne lige huske at nævne nummeret, når I kommenterer et billede, så kan jeg nemmere finde ud af det. :)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.46
Billede 3
(Høje stængler, jeg har plukket et blad, som kun findes helt nede ved jorden og holder det op ved siden af blomsten)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.47
Billede 4
Har bredt sig som et tæppe... Mistænker det for ukrudt, for har set det flere steder i haven nu?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.49
Billede 5
Også høje stængler lidt som billede 3...
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.52
Billede 8
der er jordbær i bunden, men hvad er de høje stænler med knopper, der ikke er sprunget ud?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 9.59
Billede 9
er dette et kæmpe tæppe af oregano? er det krydderurten, man kan bruge i madlavning? Det skyder også op overalt i haven, min svigermor siger det er oregano... Hvis vi flytter det til køkkenhaven, hvordan undgår vi så, at den breder sig sådan?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.02
Billede 12
Akeleje vist... skal jeg være obs på noget, hvis jeg flytter dem nu? (start juni)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.09
Billede 23
Er det en rose??? En jeg skal være glad for eller?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.10
Billede 24
Her har min mand vist været lidt hurtig til at klippe ét eller andet ned... Kan I gennemskue hvad det mon er?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.13
Billede 27
Tulipan - tror jeg. Må jeg godt flytte løget nu?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.14
Billede 29 (Tæt på)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.15
Billede 29 (længere væk)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 10.19
Ja, sikke mange forskellige vækster, der kan være på sådan et stykke jord, og så er der endda skudt op med forskellige træer, der er ved at selvså, som skal fjernes... Pyha...
Men jeg glæder mig meget til at se jeres bud. jeg håber I kan hjælpe - gerne hurtigt, da vi regner med at flytte dem i weekenden. :)
Skrevet af: Lise Sonne, 6. juni 2012 kl. 11.08
Hej
Først og fremmest vil jeg jo mene at krudt kontra ukrudt er et meget subjektivt spørgsmål, men jeg vil prøve at komme med navne på de forskellige plante mm, og så må du selv bedømme om det er nogle du vil flytte, rive op eller bevare.
billed 1 : frøplante af judaspenge
billed 2 : frøstande af judaspenge + bynke (ukrudt i min bog), de lyserøde blomster i bunden er uklare, men ser ud til at være fine.
billed 3 : tjærenellike
billed 4: vild geranium (tror jeg ) spreder sig lynhurtigt, den ville jeg rive op med det samme.
billed 5 : tjærenellike
Billed 6 : kunne være en fjerbusk
billed 7 : ligner kæmpestenbræk
Billed 8 : måske høgeurt, hvis blomsten er orange.
billed 9 : ja oregano, den breder sig, men hvis du klipper frøstandene af, før den smider frøene, så synes jeg ikke det er voldsomt. Du kan jo grave klumper op og forære til andre.
billed 10 : måske løgkarse, hvis blomsterne er hvide og sidder tæt sammen. Gnid på et blad, hvis der er en stærk lugt af løg, så er den god nok. Det er egentligt ukrudt, men jeg bruger den som køkkenurt. En af de 'moderne' ukrudt, som Noma bl.a. bruger.
billed 11 : Rønnebær
billed 12 : ja akeleje, den er vanskelig at flytte, pga en pælerod, men hvis du tager en klump jord rundt om den med og sørger for at den er vandet godt igennem, når du har plantet den igen, så kan du være heldig.
billed 13 : ligner rucula, prøv og gnid et blad - så ved du om det er rigtigt.
billed 14 : en form for katost, lyserøde eller hvide blomster - også med pælerod.
billed 15 : ukrudt med gule blomster, breder sig voldsomt - er vist i perikon familien.
billed 17 : tror det er dagpragtstjerne - nogle siger ukrudt and ikke..... hvis man vælger at beholde den, så klip den ned efter blomstring.
billed 18 : tror det er prikbladet fredløs - spreder sig voldsomt, men jeg bruger den til at tage kampen op mod den skvalderkål, der kommer ind fra naboen.
billed 19 : samme som nr 15, tror jeg.
billed 20 : afblomstret løgplante - spansk klokkeblomst eller skilla
billed 21 : den er jeg uklar på.
billed 22 : bynke - riv skidtet op.
billed 23 : tror det er endnu en rønnebær
billed 24 : stor okseøje - også kendt som margurit
billed 25 & 26 : tror det er kæmpenatlys / kl. 8 blomst
Skrevet af: Lise Sonne, 6. juni 2012 kl. 11.16
billed 27 : tulipan ja, du kan sagtens flytte dem nu, men lad bladet sidde på løget, så løget kan hive saft og kraft ud af bladet og ned i løget. Fjern først bladene, når de er visnet ned.
billed 28 : frøplanter af judaspenge, de vil blomstre til næste år, da planten er 2 årig.
billed 29 : marts violer ??
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. juni 2012 kl. 13.30
foto 1-(2-frøstande)-28 :judaspenge
foto 3-5 er ikke tjærenellike, men alunrod. De findes i rigtig mange arter.Holder længe og er god i buketter
foto 7- ligner stenbræk
foto 11- 23- ikke rønnebær
foto 17- kæmpenatlys/ kl 8 blomst. 2 årig. Kommer 1. år med en bladroset og blomstrer 2. år
foto 21- knaprøllike. Breder sig meget- fin i buketter.
foto 25-26- næsten sikker på, det er Fredløs af en art. Breder sig meget.
foto 29- martsviol
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 15.45
aha, billede 1+2 samme slags: judaspenge. tænkte nok det var "ukrudt", men kunne godt lide dem... kan jeg flytte dem til bed uden de "æder" alt andet?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 16.22
er de der 3+5 en slags staude? hvordan flytter jeg dem? er de sarte? hvad med judaspenhene, kan jeg flytte dem? både dem med fræstande og som planter?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 16.27
løgkarsen... hvordan breder den.sig? kan jeg holde den.i skal i en.køkkenhave?
Skrevet af: Peter Sindrup, 6. juni 2012 kl. 17.35
Jeg er dybt imponeret over Lise Sonnes liste over forslag og store hjælpsomhed! :-)
Er du ikke det, S. Bille?
Peter
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 18.31
jo, det kan du tro Peter, at jeg er! og jeg er så dybt taknemmelig over, at der findes sådan et sted her, med folk som.er så flinke til at hjælpe! det burde jeg jo have sagt først, men blev så begejstret, at jeg bare dykkede ind i.listen og kommenterer den som jeg kommer frem. tager noter ved siden af og planlægger plante for.plante hvilket bed, de skal flyttes til, så har end ikke nærlæst hele listen endu.. hi hi. jeg er så begejstret...
er kun.lige nået til akeleje, så jeg har nok.nogle kommentarer til resten af listen om lidt også... :) i skal alle have 1000 tak for hjælpen... indtil videre er der dog stadig et par planter, der er lidt tvivl om.. men jeg skal nok lige opsummere evt med nye billeder på dem... :)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 18.43
tror ikke 13 er ruccola... den ligner nr 14 meget bare mere lys og lidt spinklere i bladene???
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.00
tror Anne-Grete har ret i, at nr. 17 er kæmpenatlys. googlede lige hvordan den så ud, og husker den fra sidste sommer. synes den er så skøn. hvordan flytter jeg den uden at den dør? kan den stå i direkte sol?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.04
hvad betyder kl 8 blomst egentligt???
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.17
er knaprøllike altid hvid?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.30
hvad med martsviol, kan jeg komme til at dræbe den ved at flytte den? kan den tåle direkte sollys? den er lilla, ikke?
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.32
så kom jeg listen igennem... I.skal have tusind tusind tak for hjælpen... jeg kan næsten se de nye bed for mig nu.. :) og jeg er så glad for, at det ikke er ukrudt det hele... :)
Skrevet af: S. Bille, 6. juni 2012 kl. 19.36
vi mangler stadig helt afklaring på følgende billeder, så vidt jeg kan se:
3,4,5,6,10,11,13,14???
Skrevet af: Rebecca Toubøl, 6. juni 2012 kl. 23.20
Jo martsviol er blålilla. Jeg har flyttet min i overskyet vejr og vandet den ved behov i en uges tid, det gik fint. Den vokser videre på det nye sted. Akeleje flytter jeg året rundt uden problemer. Klip i dette tilfælde blomsterne af, så planten ikke bruger energi på at sætte frø, så skal den nok klare det fint. Grav godt med jord med op og vand det nye hul godt igennem. Vand den ved behov indtil den har fat.
Skrevet af: Rebecca Toubøl, 6. juni 2012 kl. 23.31
Billede 10 er ikke løgkarse, bladet er ikke takket nok. Du kan selvfølgelig nulre et blad for at være sikker. Hele planten lugter kraftigt af hvidløg.
Jeg har altid regnet den for ukrudt, men kender ikke navnet på den...
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. juni 2012 kl. 0.03
Hej igen.
nr 21 -Knaprøllike er altid hvid.
nr 17- Kæmpenatlys kaldes populært for kl 8 blomst fordi knopperne springer ud kl 8 om aftenen. Eller det gjorde de, da jeg var barn. Nu må det jo være kl 9, pga sommertid.
nr 3-5 Alunrod er en staude. Jeg plejer at dele mine forår eller efterår, men jeg tror sagtens du kan flytte dem nu. Vand dem godt igennem og flyt med så stor jordklump som muligt, og vand også godt i dagene efter flytning.
Judaspenge småplanter kan du flytte på samme måde. Der er ikke så meget ved at flytte dem med føstande- de kommer ikke igen næste år. Frøstandene kan klippes af og tørres. Den formerer sig med de frø der sidder i kapslerne.
Ps. Du kan sagtens flytte kl 8 blomsten også. Samme fremgangsmåde.
Skrevet af: S. Bille, 7. juni 2012 kl. 6.02
tusind tak. sjov historie med kl 8 blomst! så må jeg alligevel have ophold mig udenfor mere og senere sidste år, end jeg husker. vi havde nemlig lige fået vores første barn i april og husker det, som jeg sov hele tiden... ;) Hvis den først åbner kl. 8 er den så dårlig i buketter?
tror du jeg kan dele alrunroden samme tid, som jeg flytter, eller er det for risikabelt?
mht judaspenge, så tørrer jeg bare frøstandene? og sår dem hvornår? kan de bruges i buketter - altså blomsten?
kan de alle tåle direkte og meget sol?
igen: tusind tak.for hjælpen. :)
Skrevet af: S. Bille, 7. juni 2012 kl. 6.06
Rebecca, kan martsviolen overleve i direkte sollys? kan den deles?
hvis jeg klipper blomsten af akeleje kommer den så igen? er fidusen ikke at de selvsår?
du skriver billede 10 er ukrudt, hvis det ikke lugter af løg?
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2012 kl. 11.38
Hej S. Bille -
nu har du jo fået en del navne at gå efter, så måske du selv kunne google lidt også?
mvh
Anja
Skrevet af: S. Bille, 7. juni 2012 kl. 11.54
jo selvfølgelig. det er bestemt ikke for at "masse" på jeres viden og godmodighed. synes bare det bar rart og overskueligt med svarene samlet her, og at det er hyggeligt så mange søde mennesker hjælper...
gik.også ud fra de ville stoppe med det, hvis det ikke var hyggeligt for dem...
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juni 2012 kl. 12.52
Hæ hæ - jeg synes bare, at du måske forventer lidt vel meget af os :)
Og hvis du googler navnene, kan du jo læse alt, hvad du har brug for at vide om planterne. Når du spørger her, får du jo kun svar på lige dit specifikke spørgsmål, så det andet er noget mere brugbart - ville jeg da synes...
mvh
Anja
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. juni 2012 kl. 23.46
Hej igen :-)
Kl 8 blomst kan du sagtens bruge i buketter, da der jo er mange forskellige størrelse knopper, der ikke alle springer ud på samme tid.
Jeg ville vente med at dele alunroden til efteråret.
Jeg plejer at lade en plante stå (judaspenge), så smider den selv frøene, og jeg flytter så småplanterne om foråret, hvis de står et dumt sted, men du kan jo også vælge at tage frø, og så dem hvor du vil. Tror sagtens du kan bruge judaspenge i buketter. De tørrede frøstande, med stængel, var engang populære at bruge i dekorationer.
Hvis du gerne vil have frø af din akeleje, skal du selvfølgelig lade nogle blomster sidde, så de kan danne frø.
Det sjove ved akelejer er, at de ikke altid bliver som moderplanten, men at man pludselig får mange nye farver. De blomstrer først andet år efter såning. Altså først småplanter og året efter blomst. Det nemmeste er bare at smide frøene ud i jorden ( eller lad planten klare såningen selv)
Mange kalder akelejer for 2 årige, men jeg har mange der er 5-6 år gamle, og næsten buskagtig af størrelse.
Martsviolen kan du sagtens dele, kan godt stå i fuld sol, men har det bedst, hvis den får skygge noget af dagen.
De andre planter tåler fuld sol- men husk vanding i tørre perioder.
Held og lykke med oprydningen i haven- og send bare billeder af de planter du ikke fandt navnet på når/hvis de kommer i blomst.
Hilsen Anne-Grethe
Skrevet af: S. Bille, 8. juni 2012 kl. 8.42
hej Anja... jeg forventer skam intet.overhovedet. håber måske. men det er noget andet, og tror da heller ikke folk føler sig forpligtet til at svare, hvis de ikke har lyst... :)
hej Anne-Grethe.. tusind tak for de yders brugbare svar! jeg sætter stor pris på det. håber jeg selv lagrer den viden, så jeg kan dele ud af min viden i fremtiden... :) Men man skal kø starte et sted og med ca. 29 forskellige planter er jeg glæd for, at jeg ikke er afhængig af Google... :)
Tusind tak for hjælpen, Havenyt-folk....
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. juni 2012 kl. 11.31
Hej igen S. Bille.
Velbekomme. Jeg er glad for at kunne hjælpe. Så du spørger bare alt det du har lyst til :-)
Anja- jeg har stor respekt for din viden på de områder, der er din force. Men som S.Bille skriver, er der ingen herinde, der er forpligtet til at svare, hvis ikke de har lyst. Hvis der er indlæg, som man ikke har interesse for / viden om, kan man jo bare lade være med at læse dem eller gå let over dem.
Og Anja- hvornår er du blevet til "os"
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.