Forum

Agurker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Naja Qujaukitsoq, 20. juni 2012 kl. 18.25

vi har agurkplanter ved vindue som vokser som den skal, men der kommer hele tiden gule blomster i stedet for »agurker« hvad skal vi gør?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. juni 2012 kl. 18.30

Hej Naja,
Sådan skal den gøre. Det er de gule blomster, der bliver til agurker, når de er visnet. Så du skal ikke pille dem af. Bare hav lidt tålmodighed - så kommer de.
Elsebeth

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2012 kl. 19.10

Både og :)

Hvis der ikke sidder en miniagurk bag blomsten, er det en hanblomst, der skal pilles af. Hunblomsterne danner nemlig agurken selv og skal ikke bestøves af hanblomsterne, da det vil give nogle kedelige agurker med masser af kerner og ikke så meget kød - og det går også ud over smagen...

Så hvis blomsten kun sidder på en tynd stilk, skal den pilles af.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. juni 2012 kl. 19.54

Hej Anja,
Det vidste jeg ikke. Jeg har dyrket agurker de sidste 3-4 år, og jeg har undret mig over, at udbyttet ikke var så stort... :-)
Men dejligt - nu ved jeg det også.
Elsebeth

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. juni 2012 kl. 21.10

Hvis det er en salat agurk som sætter hanblomster og som bestøver moderplanten, risikere man at ens agurker bliver bitrer og fuld af kerner . Så de skal helst kun sætte hunblomster . De få hanblomster som den sætter, er som regel golde . Denne egenskab har man avlet sig frem til .
.i meget sjældne tilfælde kan der opstå dette at der optræder hanblomster og så bør man kassere planten .

Men det skal du ikke gøre før du ved om dine frugter bliver bitre og uspiselig, hvis ikke er der ikke noget gal med dem.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. juni 2012 kl. 21.19

I meget sjældne tilfælde kan der fremkomme virile blomster som kan bestøve hunblomsterne og disse bør fjernes eller planten kasseres for at undgå bitre eller kernefyldte frugter .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2012 kl. 22.01

Det er nu ikke ret sjældent, hvis man dyrker nogle af de gamle sorter - der er det mere reglen end undtagelsen :)

Jeg dyrkede Telegraph sidste år, og den bestøvede mine skoleagurker, som ellers udelukkende havde hunblomster...

Så alle hanblomster skal af, hvis man vil være sikker på at undgå bestøvning :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Naja Qujaukitsoq, 20. juni 2012 kl. 22.58

tak! og jeg som har fjernet mange blomster da jeg fik at vide af en bekendt, men tak for tippet :)

Nyt svar til emnet »Agurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Agurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider