Skrevet af: Kaare Rasmussen, 20. juli 2012 kl. 6.29
Stevia er jo noget nyt for de fleste af os, så man skal lige eksperimentere med mængder og blandinger.
Siden trådens start er det blevet noget lettere at finde denne noget anonyme plante, især i år er der sket et skred, så den har været stort set alle steder til 20-30 kr.
Man kan også forsøge sig med frø, men der var vores succesrate ikke specielt stor. 1 af 5 dyrt indkøbte frø spirede frem efter lang tøven. Og var det ikke for håb og tålmodighed var den sikkert røget ud som ukrudt.
Nå, men til brugen. Man står der med en plante der efter sigende er bedre end sukker, Men den er jo ikke hvid og i pulverform, så hvad gør man?
Stevia har ifølge mine smagsløg en smag henad anis eller lakrids. Ganske behagelig, men der er selvfølgelig mad man ikke har lyst til at spice op på den måde. Det er dog en meget svag smagsafgivelse der nemt overdøves når det blandes med andre ingredienser.
Første forsøg med at lave udtræk med kogende vand var ikke den store bragende succes. Jo, det blev da sødt, men ikke lige sød nok til at gøre meget ved bærrene - marmeladen blev blot mere vandig end sød.
Næste forsøg sporede os ind på en mere effektiv udnyttelse. Nogle ca 10 cm lange skud i blenderen sammen med lidt vådt, i dejen, og så var den ribskage super!
I den sidste ugestid har vi så forsøgt os med marmelade af ribs hhv jordbær med glimrende resultat. I begge tilfælde ½ kg bær. En lille håndfuld skud (med stængel, det søder jo altsammen) i blenderen sammen med lidt bær hældt i gryden med resten og så ellers som man plejer.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. juli 2012 kl. 9.44
Hej Kaare
Tak fordi du deler dine erfaringer med os andre nye Steviadyrkere :)
Jeg er dog ikke nået til andet end at smage lidt på de friske plantedele fra den ene plante jeg har. Jeg skal først have opformeret den lidt - har du erfaring med stiklinger?
Så vidt jeg kan nå frem til, har andre blot sat skud i vand og fået rodudvikling.
Skrevet af: Kaare Rasmussen, 20. juli 2012 kl. 13.45
Nej, jeg er ikke nået så langt - jeg købte tre stks i foråret til en tyver eller lignende stykket, så det var ikke den store udskrivning. En til mig og en til hver af mine knægte. Nu har jeg den mindste af dem; jeg prøver at bilde mig selv ind at det er fordi jeg har taget mest af den ;-)
Jeg har været lidt bange for at give dem fuld sol, da de jo ligesom ingefær kommer fra regnskoven, hvor der er varmt men ikke direkte sol. Men det ser ud til at de klarer det hele. Man skal dog passe på med at overvande dem.
Skrevet af: Mette Petersen, 20. juli 2012 kl. 21.02
Jeg har taget stiklinger med hæl, pillet en del af bladene af, sat dem i vand,ladet dem få rødder...og nu gror de fint i små potter.
Der er første år at jeg har forsøgt mig med stiklinger af min plante, som efterhånden er 5 år gammel.
Jeg overvintrer den inde, den er i potte hele året,står i drivhuset i år - det er jo ikke meget varmere end udenfor i år : (
Skrevet af: Tom Andersen, 30. august 2012 kl. 22.15
Status på stiklingepproduktion...
Klippede sideskud, ca. 8 - 10 cm den 29/7 som blev sat i vand.
Blade pillet af på nederste del af stiklingen.
Henstod i drivhus (koldhus) i skygge (under chiliplanter).
Konstateret begyndende roddannelse i denne uge.
Skrevet af: Tom Andersen, 3. november 2012 kl. 17.15
Stiklingerne blev pottet og taget ind da efteråret rigtig tog fat. Selv om de står i et sydvindue, fik de en noget mere ranglet vækst og toppen blet nippet af. I dag ser jeg noget der minder om blomster - har I oplevet Stevia, som blomstrer?
PS Har prøvet tørret Steviablade i te et par gange, men ingen sødme - kan det passe, at effekten mistes ved tørring?
Skrevet af: Tom Andersen, 7. november 2012 kl. 20.11
Det var blomster....
Spændende om jeg kan holde liv i den til foråret.
Al erfaring modtages med glæde :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.