Forum

Ærteråd

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Skovgaard Larsen, 30. juli 2002 kl. 8.37

Hej havefolk

Jeg har i år for første gang kastet mig ud i at prøve med lidt ærtedyrkning – men udbyttet er meget dårligt. Kun få planter er blevet flotte. Måske er der for meget skygge på stedet hvor de er plantet. Der er plantet 2 sorter (kender ikke navnene) – een som klatrer og een lav.

Bør jeg sætte ærterne i speciel jord eller være opmærksom på andre ting? Jeg holder naturligvis ærtebedet fri for ukrudt og vander det ind imellem.

Hilsen
Brian Larsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2002 kl. 9.01

Kære Brian

Ærter trives i sol, som langt de fleste grøntsager.

Det lyder lidt, som om planterne er kommet op men så ikke rigtig har villet vokse og trives. Manglende sol kan udmærket være en årsag.

Dog kan det også skyldes jordens beskaffenhed, idet ærter trives bedst på sandede, magre jorde. Rodnettet er svagt og meget følsomt overfor både vandlidende og kompakt jord (=tung lerjord).

Undgå derfor at træde mellem rækkerne. (Smalle bede 1,20 m. bredde anbefales)
Endelig elsker duer friske ærteskud, hvilket kan få planterne til at stå i stampe. Symptomerne herpå er afklippede, flossede blade. Tidligt udsat insektnet eller fuglenet kan afhjælpe dette.

Du vil sikkert få gode resultater, hvis du lægger ærterne tidligt i april måned i forholdsvis stor dybde (8 cm, -så duerne ikke kan nå dem) på et solrigt sted. Evt ad flere omgange, så høsten varer længere.

Du kan med fordel udbløde ærterne 12 timer inden såning (imbibere) og derefter skylle dem i kold kamillethe, inden de lægges. Sidstnævnte forebygger svampeangreb.

Husk at lade planterne nedmulde på voksestedet.

Nyt svar til emnet »Ærteråd«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ærteråd

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider