Skrevet af: Johannes Traberg, 1. august 2012 kl. 11.42
Kære alle
Er lidt i et dilemma, da jeg meget gerne vil have et ferskentræ, men har lidt svært ved at finde en optimal placering.
Jeg har læst mig frem til at en vestvendt mur kunne være god pga. sen blomstring, men det sted jeg har til rådighed på min vestvendte mur får kun sol fra ca. 15-18 pga. stort udhæng og skyggende træ. Det må da være for lidt.
Istedet overvejer jeg den sydvendte mur, hvor et espalieret træ kunne være en fin afslutning på min pergola med vindrueplanter. Problemet er her manglende udhæng og risiko for tidlig blomstring, da der bliver meget varmt... Den sydvendte mur er dog 4 meter fra en stejl skråning, så går jeg ud fra, at der dannes en frostlomme, hvor træet skal stå.
Spørgsmålet er nu, om frostlommen er nok til at sænke blomstringen tilstrækkeligt på den sydvendte mur, eller jeg risikerer et træ, hvor der aldrig kommer ferskner på?
Sidst er jeg lidt bekymret for blæresyge, da det vil se trælst ud lige der, hvor man skal sidde på terrassen. Jeg overvejer dog om man kan lave et udhæng fra pergolaen, som alligevel skal overdækkes med gennemsigtigt glas / plast - men, hvor meget udhæng der i så fald være - er det eks. nok med 20-30 cm. så planten undgår den værste regn, dug og udstråling fra nattehimlen?
Jeg har overvejet sorten frost og jeg bor i østjylland.
Mvh. Johannes
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 1. august 2012 kl. 13.57
Jeg købte en 1-års fersken i Lidl for 39,- kr. her i foråret, og den pris bliver nok svær at slå!! Det har udviklet sig over al forventning, og har nu næsten meterlange grene. Det står op af en Sydmur, hvor der er et stort udhæng - så jeg forstår ikke det med regn, som du er nervøs for, men det var måske hvis den stod mod Vest? Alle siger jo at fersken bliver udsat for alskens sygdomme, og at det er abrikos man skal dyrke i stedet. Men til den pris er det til at overkomme, hvis det ikke går.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 1. august 2012 kl. 14.04
I øvrigt kan jeg anbefale britiske garden-sider. [Nej jeg taler ikke om hverken pære eller æble-cider Hah-Haehh!] men sider på internettet fra UK hvor have-entusiaster udtaler sig om dyrkning af fersken. Man kunne endda i et inspireret øjeblik driste sig til at taste: "Peach tree Lidl" - for at læse om briter og irere's erfaringer med deres 1-årige fersken indkøbt for 3.99 pund.
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 1. august 2012 kl. 23.57
Hej Johannes. I dag findes der et hav af fersken sorter og Lars Westergaard fra Westergaards.dk planteskole har flere gode sorter som er rigtig hårdfør og god modstandskraft imod blæresyge. Bla. Avalon Pride og Wunder Von Perm er utrolig gode sorter. Begge sorter er bedre end Frost med hensyn til blæresyge. Har to fersken som er fritstående i haven og de giver fint med fersken og modner dem fint. Bare træerne har godt medvk og læ kan de sagtens stå frit og det gør også at de blomstre mindst to uger senere end op af en mur. Prøv at kontakte Lars Westergaard, han kan i hvert fald fortælle dig om hvad du vil få mest ud af og hvilken sort der er bedst.
Mvh. Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.