Forum

GODE IDEER EFTERLYSES

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette Krongaard, 1. august 2012 kl. 15.03

Vores hus ligger på en lang smal grund. Vi har kun 2,5 meter til skel på hver side af huset. Det giver nogen udfordringer ift. havens bede.
Specielt volder sidderne langs huset problemer. På den nordlige side vokser bøgehæk, på den sydlige har vi raftehegn. På begge sider er lagt fliser i hele længden og bredden. Hvad kan vi gøre for at gøre det mere spændende?Jeg tænker både belægning, bede, hegn...
Hvad trives evt. i krukker - også vinter?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 1. august 2012 kl. 15.57

Pyh ha, det er en svær en. når man ikke har set lokaliteterne. Een er fristet til at rive hegnet mod syd ned og erstatte det af et levende (nødde?)hegn - men bevares omstændighederne kan tilsige at et hegn er ønskeligt, og det tynde hegn på sydsiden og det tykke hegn på Nordsiden giver mening i den forstand at det åbner for maksimal plads på sydsiden [skulle man tro, men hegnet giver jo også skygge. Men igen jeg har ikke set grunden og ved ikke hvad der er på den anden side af hegnet mod syd.

Der er dog ingen tvivl om at sydsiden -- af naturlige årsager -- er den vigtigste, og at have fliser over det hele er fuldkommen "nuts" i enhver havesammenhæng. Så op med fliserne og kun en smal gang op til huset. Det må være et "first2 i enhver haveplan.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 1. august 2012 kl. 21.18

På nordsiden kan du med held have både hosta og bregner i krukker - det har jeg selv og begge dele trives meget fint - også til at overvintre. De er selvfølgelig ikke stedsegrønne, men om vinteren er det oplagt med smukke, gamle æblekasser med fx. gran og pigeoner, store lanterner, krukker med grankviste stukket ned og hvad du ellers kan finde på. Om sommeren kan du også sagtens have fx flittiglise og hortensia i krukker - hortensiaerne KAN overvintre i krukker, men vil gerne beskyttes lidt. På sydsiden ville jeg fylde op med krukker med sommerblomster - gerne stillet på parade, fx hver anden med opstammede planter og hver anden med lave planter - af samme slags, da gentagelse kan skabe ro. Alternativt bare alle de sommerblomster du holder af. Også mange stauder trives i krukker og så sparer man lidt på budgettet når de kommer igen. :O) Jeg tror mest på krukkeideen, men du kunne også lave et smalt bed på sydsiden langs hegnet og plante diverse klatreplanter suppleret med gode bunddækkeplanter.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2012 kl. 22.48

Jeg ville nok fjerne en del af fliserne på sydsiden, så der var en flisegang tilbage i midten. Ind mod muren kunne der være f.eks. espalierede frugttræer med krydderurter i bunden, og i bedet op ad raftehegnet kunne der vokse en masse klematis og en eller flere skyggetålende bunddækkeplanter. Du kunne også have frugtbuske ind mod muren, hvis bedet mod raftehegnet blev lavet helt smalt.

Krukker skal vandes hele tiden - det andet er lettere at passe :)

På nordsiden ville jeg nok også finde på noget med hosta, bregner og den slags - men jeg ville lave et bed til dem og flisegang nærmest huset.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 7.56

Ja, og hvis I så bruger de eksisterende fliser til at lave den smalle gang op langs sydsiden som vi talte om, så lad den først gå i den ene side langs hegnet for derefter at skrå over til den anden side, for at skabe lidt variation i bedenes placering, fordi denne gang skal jo samtidig fungere som adskillelse mellem bedene.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. august 2012 kl. 8.11

Hvis fliserne har ligget i mange år, er gruset blevet til jord mange steder, men chancerne er store for at der kan skrabes så megen grus sammen, at I også sparer indkøbet hertil (grus er meget dyrt i dag) - og fordi det nye flise belagte areal er så meget mindre end det gamle, er der håb om at gruset kan række til det 10 cm lag, som er at foretrække.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Krongaard, 3. august 2012 kl. 17.32

Tusind tak for de mange gode råd. Havde ikke tænkt på dét med at fliserne skifter side. Dét vil vi bestemt gå videre med. Espalietræer er også smart :)

Nyt svar til emnet »GODE IDEER EFTERLYSES«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > GODE IDEER EFTERLYSES

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider