Skrevet af: B. Koch, 2. august 2012 kl. 20.00
Vores have er beliggende i et meget fugtigt engområde. Vi har pengebladet fredløs i det meste af haven og vil gerne bekæmpe den i både græsplæne og bede. Vi har prøvet med plænerens uden større held. Haven er på knap 2000 m2 så manuel bekæmpelse er en uoverkommelig opgave. Er der nogen der har et godt og EFFEKTIVT råd.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 3. august 2012 kl. 10.27
Det vil jeg også gerne vide. Jeg har den som bunddække flere steder i haven, og den er sådan set flot, men den styrer altid direkte mod græsplænen - og der er den svær at slippe af med igen. Så jeg vil faktisk også gerne af med min. Nogen der har en ide - ud over at grave den op? Jeg ved, at rodnettet ligger i toppen - kan man udnytte det på en eller anden måde?
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 3. august 2012 kl. 13.36
Jeg undre mig over at plænerens ikke kunne tage det. Men så er der ikke andet for at i må have en eller anden maskine som kan kradse den op af jorden . Med mindre man vil tage tyren ved hornet og hakke derud af .
Skrevet af: Søren S Duun, 3. august 2012 kl. 13.38
Jeg tænker en mosfjerner........men jeg ved ikke om den kommer dyb nok ned
Skrevet af: B. Koch, 6. august 2012 kl. 22.52
Vi bruger normalt ikke plænerens, så måske vores tålmodighed ikke har været langvarig nok. Hvad skal man regne med af tid, før man kan se om det virker?
B. Koch
Skrevet af: Søren S Duun, 7. august 2012 kl. 10.37
Jeg bruger det ikke selv men efter hvad jeg har hørt skulle det virke efter 4 dage. Det er nok forskellig fra ukrudt til ukrudt . Jeg kender ikke doseringen, men er den for tynd virker det ikke .
Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2012 kl. 11.46
Sidste år løb både skvalderkål og pengebladet fredløs løbsk for mig, fordi jeg ikke jævnligt gik dem efter, som jeg plejer. Men jeg har håndluget et bed ad gangen og mangler kun et enkelt bed plus det på græsstier imellem bede. Der er en smule at gå efter i bedene, men ikke meget.- Det er altså ikke nær så slemt som skvalderkål, hvis man tager et par m2 ad gange og lige løsner det øverste af jorden med greb, så er de nemme at få op, evt. hive de lange ranker af først. I græsplænen har jeg også lidt, men ikke så meget, at jeg gider gøre noget ved det. - Skvalderkål derimod har jeg først lige begyndt at gøre kål på, det er en større omgang.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.