Forum

Læ mod vest

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: May-Britt Hasager, 13. august 2012 kl. 16.54

Vi bor i Thy på en stor dejlig grund hvor der desværre er rigtig meget blæst fra vest, sydvest og nodvest. (Her blæser det 350 dage om året, resten af tiden stormer det) Vi har plantet 4 rækker lætræer omkring det meste af grunden, men indkørsel og terrasse vender mod vest og der er ikke plantet noget. Er der nogle der har et godt forslag til hvad vi kan plante på/i terrassen som er meget stor ca. 20 x 18 m = 360m2 så der er plads nok at bruge af. Jeg forestiller mig at vi tager fliser op i terrassen og planter 3 buede rækker i enden ud mod vest. Det skal være planter der tåler beskæring/klipning da bæltet ikke skal være over 2 m i højde og der skal være bundlæ.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. august 2012 kl. 18.43

Hej May-Britt
Afhængig af hvor meget plads, du vil bruge på læet, kan du enten lave en hæk, hvor du planter træer dertil, naur, pyrenæisk røn og avnbøg kan bruges. Buske er også en mulighed og blærespiraea er fin til formålet, den bliver uden klipning op til 3 meter bred og lige så høj, men den tåler fint klipning og bliver meget tæt fordi den har store og tætsiddende blade. Det er sorten "pyso", der bør bruges.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: May-Britt Hasager, 13. august 2012 kl. 19.32

Hej Boi Jensen
TAK for svar. Jeg havde også tænkt navr og evt. fjeldribs. Avnbøg er simpelthen ikke en mulighed da der er for meget salt i vinden og vinden i sig selv er en kæmpeudfordring. Men blærespirea lyder som et rigtigt godt bud (har lige googlet planten pyso) Så endnu en gang TAK

Nyt svar til emnet »Læ mod vest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Læ mod vest

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider