Skrevet af: Ulla Gangelhoff, 31. august 2012 kl. 12.02
Jeg har 100m ligusterhæk, hvor der er mange nøddegrene. hvordan fjerner jeg disse uden at skade hækken?
Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 12.45
Hvorfor ønsker du at fjerne dem?
Peter
Skrevet af: Ulla Gangelhoff, 31. august 2012 kl. 12.51
Det er ikke pænt med alle de nøddegrene i en ligusterhæk. De vokser også meget hurtigere end hækken, så de stikker ud og over det hele.
Skrevet af: Søren Jensen, 31. august 2012 kl. 15.00
Hvis der er tale om rodskud fra tidligere hasseltræer, så er der vel ikke nogen enkel løsning. Du må bare klippe dem helt tilbage i løbet af vækstsæsonen og så håbe på, at de på et tidspunkt opgiver ævred.
Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 15.05
Så er det måske det jeg har i min liguster? Nogle ret kraftige lyse(re) grene/stammer med nogle kolossale lysegrønne blade?
Peter
Skrevet af: Ulla Gangelhoff, 31. august 2012 kl. 15.36
Det må det være. Har forsøgt alt - men der er begrænsede muligheder hvis ikke man vil skade hækken.
Skrevet af: Morten M., 1. september 2012 kl. 21.05
Det plejer at være elm der vokser vildt i ligusterhækken, eller andre hæktyper for den sags skyld, kan forveksles med hassel, men uanset hvad det er så skal de nok graves op uden at skade ligusteren..
Skrevet af: Clara Andersen, 1. september 2012 kl. 22.21
Hej Ulla
Det vil være godt at fjerne nøddegrenene, for liguster tåler ikke så kraftig konkurrence og vil blive tynd og til sidst gå ud på det sted, hvor nøddegrene er. - Men de kan ikke graves op, så mit forslag er at klippe/save dem helt ned lige over jorden, og så et par gange om året (eller oftere) hive alle nye skud af. - Ekstra pasning, ja, men du beholder en fin ligusterhæk, og det bliver rutine, jeg gør det selv med uønsket trævækst i min ligusterhæk, og nogle nøddegrene vil efter et par år gå ud ved at få alle grønne blade fjernet jævnligt.
Hilsen Clara
Skrevet af: Steen Flemming Madsen, 7. september 2012 kl. 0.27
Hej alle,
Pas godt paa noeddetraeerne. Jeg var meget taet paa at faelde en paa min tidligere grund...(men jeg gjorde det IKKE)...noget fortalte mig at det var forkert.
Jeg bor ikke paa grunden laengere, men det goer min ex og hendes mand.
Traeet baerer de bedste noedder idag (hvis du kan lide noedder).
Det blev det bedste klatretrae i hele kvarteret. Men det skal kultiveres jaevnligt...ALLE nye skud ved roden skal have af den grove fil.
Hvis det er et helt hegn du har, kan jeg godt se problemet, men er det kun en enkelt "busk" mener jeg at du skal kultivere den som en Bonsai...saa faar du et meget smukt trae.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.