Forum

Hvorfor bliver mine drivhusdruer rynkede?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Agnete Breinbjerg, 31. juli 2002 kl. 10.20

Mine drivhusdruer bliver, på den side, hvor de får mest sol, rynkede og brune, bladene får brune felter, er der nogle der ved, hvad det skyldes, og kender en behandling mod det?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2002 kl. 16.09

Hej Agnete

Umiddelbart lyder det mest som om vindruen har fået varmeskader på grund af for kraftig solindstråling. Det forekommer i både væksthus og på friland, når planterne ved fordampning af vand ikke formår at holde temperaturen nede i hhv. blade og frugter.

De beskrevne symptomer optræder gerne i bløde frugter, f.eks kan jordbær direkte tørre ud på rækkernes sydside, mens frugter placeret i skygge intet fejler.

Ellers kunne der være tale om en form for skimmel f.eks vinkimmel (læderdruer) men her angribes druerne mere ensartet, -de revner og bladene visner tilbage med efterfølgende bladfald. Så jeg satser på en solskade.

Du kan forebyge ved at anvende gardiner eller kalke ruderne mod syd. På længere sigt anbefales at plante et lille skyggegivende træ udenfor drivhuset.

Kærlig hilsen, Henrik Ahlmann

Nyt svar til emnet »Hvorfor bliver mine drivhusdruer rynkede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvorfor bliver mine drivhusdruer rynkede?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider