Forum

Gammel bøgehæk går ud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi Knudsen, 10. september 2012 kl. 22.15

Hej

Jeg har en 15 år gammel bøgehæk som i løbet af de sidste par er begyndt at gå ud.
I starten fik vi bare afvide at det vr meget normalt at der kunne være en enkelt plante der pludselig døde, og dem ved siden af nok skulle lukke hullet. Året efter var den ved siden af også gået ud, men fik fortsat det råd at lade den være og håbe at hullet lukkede sig.
I år opdagede vi at et stykke på 5-6 meter omkring de 2 døde planter, slet ikke havde topskud og havde en anden farve end resten af hækken.
Nu efter vi har klippet hæk er der tydeligt problemer med ihvertfald 15 planter og måske flere. Det lader altså til at det er noget der smitter!
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg fælde dem allesamme? Og hvis ja, skal jeg så gøre noget ved jorden før jeg planter nye?

Håber der er nogen der har erfaring med dette.

Mvh Heidi Knudsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2012 kl. 23.02

Hej Heidi Knudsen

Kan du fortælle lidt mere om jordbundsforholdene f.eks sammenpresset jord pga færdsel ? tørke ? øget fugtighed ? andre forhold, som har ændret sig de seneste par år ?

Klippetidspunkt og skygge- eller læforhold (som kan medføre lang tørringstid efter regn) ift risiko for svampeangreb ?

Smittekilder til svampeangreb - kirsebær i nærheden ?

Hvordan er næringstilførslen til bøgehækken ? Er der tilført kvælstofholdig næring ? Mikronæringsstoffer ?

Måske kan svar på nogen af disse mange spørgsmål være med til at indkredse, hvad det er som gør din bøgehæk udsat ...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 11. september 2012 kl. 17.14

Hej Heidi.

Det kunne også være mosegrise der er hårde ved rødderne på din hæk. Jeg skifter mellem 15 og 20 bøgeplanter hvert forår, fordi mosegrisene har spist rødderne. Nu har jeg plantet en del keiserkroner med mellemrum i hækken, da jeg har hørt lugten fra dem, skulle holde dem væk.
Prøv om du kan rykke nogle af planterne op med hånden, eller grav et par stykker op og se om rødderne er spist.. Ellers har jeg ingen idé om hvad det kan være.

Mvh.

Michael

Nyt svar til emnet »Gammel bøgehæk går ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gammel bøgehæk går ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider