Skrevet af: Arielle Javanna Nielsen, 14. september 2012 kl. 18.58
jeg mærkede allerede trafikken i foråret, som kommer der jetfly i luften:0) Vildt og stort, de har dog aldrig generet, det er slet ikke som de år vi har haft de mange hvepse. Men Stor Gedehams er STOR! Jeg vidste de var her og da trafikken var daglig, ja det kan godt være det var sent, men forleden da jeg igen stod ved tørrestativet og hængte tøj op, pyh syntes jeg at deres trafik var blevet lidt tættere, ikke at de ellers generede mig, sådan havde jeg det bare. Så besluttede jeg mig for at gå på opdagelse. Og blot 10 meter fra tørrestativet og vores hus, fandt jeg boet! Øj det er stort og vildt smukt!!! De er jo kunstnere!!! På et af vores træer i og undenom det som før var en fuglekasse! Smukt kunstværk! Da de ALDRIG har generet os! Følte vi wauh begejstring! og var forbløffet over skønheden i deres værk, og deres aktivitet for de arbejder HELE tiden! Og de havde deres plads:=) De sidste dage er de begyndt at komme tættere på vores værk:0) vores hjem, ved vinduer og dør:0) Og vil høre om du har viden og info, som jeg kan bruge.0)
Skrevet af: Tom Andersen, 14. september 2012 kl. 19.57
De spiser kød (=andre insekter) og et stik kan være som et hugormebid.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 14. september 2012 kl. 20.12
Hej Arielle
Det var dog fuldkommen utrolig smukt - aldrig før har jeg set noget lignende - sikke en skønhed! Almindelige hvepseboer er også meget smukke, men de lange former på dette er nye -for mig. Det er derfor vist dig, der giver information til andre, ikke lige hvad du efterlyste, men kunne ikke lade være med at beundre det.
Gedehampsestik kan gøre ondt, men det er der jo så meget der kan. Jeg ville nok kun føle mig heldig, hvis det var mig, der havde det. Håber du får nogle svar fra nogle, der ved noget.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Tom Andersen, 14. september 2012 kl. 21.01
Bare til info:
citat:
Den indeholder en så kraftig gift, at det kan være livsfarligt for mindre børn, at blive angrebet af disse hvepse.
naturguide.dk/?p=334
Så kan hyggen fortsætte på reel viden .....
Jeg smider hvad jeg har i hænderne og løber stærkt hver gang de kommer forbi - de er bare SÅ store:)
Skrevet af: J. H., 16. september 2012 kl. 8.20
Hos os er gedehams flyttet ind i et, til at begynde med, lille hul i jorden (sikkert fra en mus). De har gjort hullet en hel del større og har fjernet omkring liggende bundække- beplantning. Hullet er ca. 15 cm i diameter.
Når jeg slår græs, sender de et par "soldater" ud. De reagerer simpelthen på enhver form for støj og undersøger om der er fare på færde. Det er knabt så rart.
Det positive er at mine kålplanter i år står så flot & er stort set fri for både æg og larver fra kålsommerfuglen, da gedehams flittigt og effektivt gør "kål" på disse :)
Skrevet af: Arielle Javanna Nielsen, 16. september 2012 kl. 9.21
Tusinde tak for jeres svar:0) Til sidst kom de for tæt på her! Og selvom vi beundrer naturen og alle dens beborere, valgte vi os, og boet er nu væk, men der er stadig nogle krigere tilbage, og det var det de var blevet fra at være fredelige samboere, blev de til nærgående krigere, så det var ikke rart! Vi håber de sidste forsvinder i bedste fald i løbet af et par dage:0)
Skrevet af: Henning Binderup, 16. september 2012 kl. 11.04
Jeg oplever til stadighed at mine fuldvoksne venner løber skrigende rundt hver gang der kommer et gult insekt flyvende. De fleste af dem har fået at vide af deres kære mødre at de er overfølsomme for bi og hvepse stik.
Men ca. 150 tilfælde af Anafylaktisk shock om året i DK, så har man større chance for at vinde over en mill. i Lotto end at få en voldsom allergisk reaktion!
Højst sandsynligt sker der flere ulykker ved at mænd på 100kg løber hysterisk rundt og vifter vildt med armene fuldkommen fjernet fra virkeligheden, med kun deres gamle mors stemme i hoved ;-)
Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2012 kl. 14.13
@Henning
Først: Jeg kan lige se det for mig og m.h.t. alm. bier og hvepse har du nok ret, men
Har du mødt en Stor Gedehams eller Skovgedehams, som nogle kalder den?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. september 2012 kl. 18.06
Vi har skovgedehamse her hvor jeg bor. Vi kalder dem "helikoptor-hvepse" fordi vi som regel kan høre "motoren" før vi ser dem. Heldigvis er det kun alm. hvepse der bygger bo omkring huset, så vidt vi ved!
De har aldrig optrådt aggressivt, heller ikke når vi har verfet dem ud ad vinduerne.
Skrevet af: Henning Binderup, 16. september 2012 kl. 22.09
Tom Andersen@ Ja, det er nogle imponerende størrelser og jeg har en da haft fornøjelsen at daske til en med min venstre overhånd-underarm. En episode jeg næsten kan grine af her 20 år efter, giv mig 10-15 år til så kan jeg måske fortælle den som en sjov historie. Jeg ville ikke tøve med at fjerne et bo hvis der var børn i nærheden. Jeg syntes dog ikke de normalt er særlige aggressive og man kan jo gerne høre når de kommer. Men jeg har fået en sund respekt for dem og stopper gerne hvad jeg har gang i hvis jeg mener at høre eller se og orientere mig om hvor de er.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.