Skrevet af: Søren Jensen, 21. september 2012 kl. 22.29
Er der nogen af æbleeksperterne, der kan sige mig, om "Cox's Orange Pippin" blot bliver kaldt Cox Orange herhjemme. Eller er det tale om to forskellige varianter?
Faldt over siden her: www.orangepippin.com/apples/coxs-orange-pippin og blev ud fra omtalen selvfølgelig interesseret i æblet. Kan ikke helt genkende Cox Orange i de meget rosende smagsbeskrivelser, men det kan selvfølgelig være fordi, som de skriver, at de fulde smagsnuancer bedst kommer frem i æblerne dyrket i det engelske klima...
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. september 2012 kl. 7.36
Der findes flere typer af Cox's Orange i Danmark. Vi har i pometet bl. a. Queens Cox, Storfrugtet Cox's Orange og Cherry Cox samt Cox's Orange Pippin, som bruges når vi laver den årlige produktion af træer af Cox's Orange.
Skrevet af: Søren Jensen, 22. september 2012 kl. 11.40
Hej Villy
Er nogen af de typer, du nævner, mindre modtagelige for skurv end den klassiske Cox's Orange?
Og bliver de blot kaldt Cox's Orange, når de ender ude i plantecentrene?
Jeg kan ikke erindre, at der skelnes mellem de Cox Orange, der bliver solgt i dagligvarebutikkerne.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. september 2012 kl. 12.44
Jeg tror de bliver kaldt Cox's Orange, når de ender i havecentrene, men det er dog nok kun Queens Cox og alm. Cox's Orange, der når så langt.
Alle Cox typer er meget modtagelige for skurv og kræft. Jeg kan ikke se, der er den store forskel fra den ene type til den anden. Det er min erfaring, at jo kraftigere en grundstamme de står på, desto bedre klarer de angreb af svampesygdomme. Vildstammetræer er derfor at foretrække af Cox's Orange.
Mange steder sælges der kun Holstener Cox, som er en frøplante af Cox's Orange. Den er mindre modtagelig for sygdomme, men har heller ikke så aromatisk en smag som Cox's Orange.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.