Forum

Nefle/medlar/?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 26. september 2012 kl. 20.47

Dette forår i Paris købte jeg nogle frugter, som jeg ikke tidligere havde været opmærksom på, gemte nogle af kernerne/frøene, tørrede dem/såede dem i en flamingokasse på min terrasse og nu har jeg ca. 10 flotte planter i en højde af ca.15cm.

Har googlet og googlet og fandt så endelig et "site" der kendte til mine små frembringelser; man må jo ikke reklamere hér, så "Davesgarden......" var stedet, noget med "French Gardening etc".

Frugterne var på størrelse med en abrikos, og havde disse 4-5 store kerner indeni, og smagte...vidunderligt, sådan lidt syrligt/sødt...

Nu er jeg så allerede ved at etablere en nefle/medlar-frugthave;-) kan det overhovedet lade sig gøre i vores klima?

Frugthaven vil blive, om alt går vel, beliggende, næsten på toppen af Sjælland, så "maritimt klima" er her.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2012 kl. 21.02

Hej Lene -

vi må gerne henvise til gode steder at handle - også med links :)

Det er forhandlerne selv, der ikke må reklamere i trådene, med mindre de allerede har tegnet en annonce...

mvh
Anja

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2012 kl. 21.04

For resten - det ser ud til at være den, der hedder mispel på dansk, så vidt jeg kan se :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Brydov, 26. september 2012 kl. 21.55

Tusind tak for alle oplysnigerne, Anja :)

Vil fluks indsætte denne artikel om de frugter jeg gerne ser komme på mine "træer" om x antal år
www. davesgarden.com/guides/articles/view/376/ , nå, det er vist ikke et "rigtigt link", er bedre i haven og til håndarbejde end på pc´en, men kig evt.selv.

"Damen" der har skrevet artiklen korresponderer jeg nu med, hendes mispel/nefle/medlars gror i Normandiet i Frankrig.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 27. september 2012 kl. 9.01

Hej Lene fandt lige dette link om Mispel håber at du kan bru det til noget ;o)

www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/seernes-have/havens-planter/fakta-om-mispel.htm

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 27. september 2012 kl. 9.14

Mispel kan også købes hos www.lundhede.com/

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. september 2012 kl. 17.59

Lene, du skriver at du har købt din mispelfrugt om foråret og at den havde 4-5 store kerner... Det får mig til at tro, at det du har sået og fået til at spire ikke er en mispel (mespilus germanica) men en japanmispel (Eriobotrya japonica)?

Mispel er et robust og hårdført lille træ, nært beslægtet med æbler og pærer. Japanmispel er en del mere sart, men man kan være heldig at få den til at trives på lune steder i Danmark. Jeg så japanmispel på Fejø hos Jens Gundersen i sidste weekend, - både nogle han havde sået selv og købte planter. De stod ret beskyttet i et gårdhavelignende miljø.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Linding, 27. september 2012 kl. 20.14

Hej Lene
Jeg tror osse det er Japanmispel du har smagt. har selv haft en Mispel (Mepilus germanica) i haven nu i ca 15 år og den bærer mange frugter hvert år. De er til gengæld stenhårde indtil de har fået frost. Herefter kan de bruges til marmelade

Nyt svar til emnet »Nefle/medlar/?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nefle/medlar/?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider