Forum

Anlægggelse af terasse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kabel, 8. oktober 2012 kl. 13.27

Vi skal i løbet af foråret anlægge en ny terrasse, men findes der bøger om dette emne, hvor man kan få inspiration?

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. oktober 2012 kl. 19.42

Hej Kirsten Kabel

Der er heldigvis flere kilder at gå til:

Spørg Jeres bibliotek - der findes en masse bøger om anlæg af have, herunder anlæg og indretning af terrasser.
Særligt én vil jeg anbefale: Carl Th. Sørensen "39 haveplaner - " Den forenkler problemstillingerne uden af gå på kompromis med både det æstetiske og det praktiske - så selv om den udkom for 46 år siden er den fortsat inspirerende!

Et medlemsskab af Det Danske Haveselskab giver adgang til (prisreduceret) havearkitektrådgivning.
Der er masser af inspiration i Haveselskabets månedsblad "Haven" (årgangene bagud kan lånes som årssæt).
I kan starte med at kigge lidt rundt på www.haveselskabet.dk....

God fornøjelse med at samle ideer og få dem sorteret, så I kan komme til at nyde terrassen til foråret ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. oktober 2012 kl. 10.13

Hvis terrassen skal være med fliser kan jeg anbefale at besøge nogle af de store belægningsproducenter. De har ofte fine anlæg med forskellige belægninger hvor der kan hentes god inspiration.

mvh
Trine

3 af 32 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kuno Christensen, 13. oktober 2012 kl. 16.54

Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.15.

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 24. oktober 2012 kl. 13.24

Når man anlægge flisebelægning og flisebelagte terrasser op ad huset, - er der så krav til hældningsgrad, afløb af vand eller andet?

Med venlig hilsen

Mette

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 24. oktober 2012 kl. 13.57

Hej Mette

Det kan du tro der er. det er jo væsentligt at vandet ikke løber ind mod huset når det regner, så det er ret vigtigt at der etableres fald væk fra huset. Jeg vil tro du kan finde materiale om det på nettet.

mvh
Trine

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 24. oktober 2012 kl. 14.10

Hej Trine!

Jeg har forsøgt mig på nettet, men ikke fundet noget krav, selv om det jo er indlysende at vandet skal løbe væk.

Har du særlige forudsætninger for din udtalelse?

Mange tak for dit svar.

Med venlig hilsen

Mette

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2012 kl. 16.02

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2012 kl. 20.18

I de gamle normer havde man et fald på 1 cm. pr løbende meter .Det er nu blevet til 2. Der er også delte meninger om hvorledes, at man skal vibrere oven på fliserne bag efter . Men fremgangsmåden kan man ikke klage over . Men hensyn til at lægge ukrudts dug ud så hjælper det ikke meget imod ukrudtet, det kommer alligevel .

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2012 kl. 20.43

@Mette
www.gbvf.dk/pictures_org/Betonbel%C3%A6gninger%20-%20lommebog.pdf

webshop.ds.dk/catalog/documents/51386_attachPV.pdf

Om det er sådan noget du tænker på ved jeg ikke helt, men nu kan du jo se på det :)

I din egen have kan du gøre, som du vil med din terrasse.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2012 kl. 22.42

Den beton-lommebog du fandt er rigtig god . Den anden tror jeg ikke hun kan bruge.
Nu gælder det være om at finde nogle fliser som passer.....

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. oktober 2012 kl. 6.25

@Søren
Nej, DS 1136 skal hun købe i fuld version, hvis den skal være brugbar. Den jeg linker til er kun den gratis smagsprøve.....

Men som sagt, der er - mig bekendt - ingen regler for hvordan du selv lægger fliser i din egen have. Det kan sikkert gøres så tilpas tåbeligt, at et forsikringsselskab ikke vil erstatte skader, som følge af et forkert fald m.m.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 25. oktober 2012 kl. 6.56

Husk at der idag også er krav om niveaufri adgang til hoveddør.Jeg er ikke sikker på kravet gælder ved din terrasse.
Endvidere skal der også være en vis afstand til din sokkel/mursten altså under nederste mursten.. der kan også findes regler på nettet omkring dette.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. oktober 2012 kl. 7.53

Apropos ukrudtsdug, så er det en rigtig god hjælp, hvis man ved, at der findes rodukrudt på det område, der skal flisebelægges. Det har i hvert fald sparet os for en masse lugearbejde de første år...

For selvfølgelig kommer der frø oven fra - men meget store mælkebøtter og brændenælder nede fra er ikke til lige at fjerne uden at rykke rundt på fliserne :)

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2012 kl. 11.28

Og så har ukrudtsdug den fordel, at myrene ikke kan grave gange og underminere fliserne. Men på en skrånende indkørsel dutter dugen ikke, for fliserne er tilbøjelige til at skride.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2012 kl. 11.48

I har ret i at både myre og voldsom ukrudt holdes tilbage men småukrudt undgår man desværre ikke . Min moder fik lagt indkørsel om for år tilbage og nu begynder ukrudtet at dukke op.

Jeg tror ikke at man kan lave en belægning ,som er 100% ukrudtsfri medmindre man støber den. Ellers skal man man sikkert kombinere det med det nye grus, hvor det sige at ukrudtet ikke kan trænge igennem. Gruset eller sandet forhandles i byggemarked .

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 25. oktober 2012 kl. 11.50

Tak for vejledning.

Med venlig hilsen

Mette

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 25. oktober 2012 kl. 14.51

Kan man selv måle hældningen på en terrasse?

Medvenlig hilsen

Mette

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. oktober 2012 kl. 16.47

@Mette
Brug et waterpas. Læg det på terrassen - længderetningen parallelt med terrassens hældning. Hæv waterpasset i den lave ende til vandret. Mål faldet i cm som det stykke/ gab, der nu er imellem waterpassets yderste spids og terrassen.

Hvis du vil have faldet udtrykt pr. meter eller i procent dividerer du bare det målte fald i cm med waterpassets længde i meter.

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. oktober 2012 kl. 17.44

Er 20 0/00 ikke et voldsomt fald?
Det er det, som jeg nok ville kalde styrtfald.

Er der regler for det, og bliver det ikke ubehageligt at gå på samtidig med at øllet bliver skævt i glassene ;-)

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2012 kl. 17.45

Det er bedst at få en fagmand med . Flisearbejde er tung og besværlig, især hvis man skal rette op på det igen . Det er vigtig at bunden er lang rigtig, er komprimeret, at aftrækkeret er lige og at belægningen ligger lige og så at siderne er stabile. Hvis ikke det er i orden får man aldrig en pæn belægning. Derfor vil jeg foreslår at man alliere sig med en fagmand eller med en som har prøvet det nogle gange for at sikre sig et ordenlig resutatet .

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2012 kl. 19.34

Hans.
Det er 2 cm. pr. meter. Jeg tror ikke at øllet vil løbe ud i den ene side af glasset. Ellers var din joke god.

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. oktober 2012 kl. 23.51

Hej Kirsten når i vil lave en terrasse, skal i sørge for at bunden er fast, bedst med stabilgrus der, når det er vibreret giver et godt hårdt underlag, fyld så meget på, så der er plads til flisernes tykkelse plus afrettersand 2 cm, dernæst sætter i en snor fast, så tæt på soklen som muligt, (den angiver den færdige højde af belægningen) og vandret ud til kanten af de kommende fliser, det gøres let med en vandfyldt vandslange, hvor et lille stykke i begge ender er gennemsigtig, når snoren er spændt, sænker man den 10 mm ved det yderste punkt, før man går videre, lægger man f.eks. LIGE rør ned i gruset udenfor belægningen, overkanten af rørene = undersiden af fliserne, derefter bruger man et skarpkantet bræt til at trække afrettersandet plant, ovenpå kan man lægge en fiberdug, og dernæst fliserne. Det næste vil være, at lægge havsand ud over hele flisearealet, lad det tørre og fej det forsigtigt ned mellem fliserne, husk at stabilisere kanterne før terrassen bruges. Hilsen Henry G.

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kabel, 26. oktober 2012 kl. 0.15

Tak for alle gode råd.

Vores problem er egentligt ikke så meget det rent tekniske, hvordan man lægger fliser, men mere det rent designmæssige.
Vi har i øjeblikket en ca. 40 m2 stor firkantet terasser belagt med klostersten, hævet ca. 30 cm over terræn og afsluttet med trykimprægnerede brædder.
Det ser absolut ikke særligt godt ud.
Det vi har i tankerne, er en mere organisk udformet terasser med runde kurver. Ikke af cementsten men enten natursten eller klinke.
Det kan godt give lidt grå hår- før tid.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 5. januar 2013 kl. 18.53

Krav om fald væk fra huset gælder det uanset hvilken belægning der er på terrassen?

med venlig hilsen

Mette

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 5. januar 2013 kl. 19.24

en terrasse kan du nemt lægge med 1 promille eller 1CM på meter og slutte af med en knækflise eller en super 8 sten

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. januar 2013 kl. 22.18

Brian.

Regner du ikke lidt forkert. 1cm pr. m er 1 % eller 10 0/00 ;-).

Afhænger falder ikke også af, hvilken belægnig det er. Mange fuger, hvor vand kan trænge ned, jo mindre fald er nødvendigt, bortset fra den inderste meter langs huset.

vh. Hans

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2013 kl. 13.11

I min gamle lærebog (normer for anlægsgartner) står der att faldet skal være 1 cm pr. løbende mtr. Ved diverse belægninger. Vistnok ikke brosten

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette B., 22. maj 2013 kl. 9.44

Hej igen

kender I til forholdder skulle have særligbetydning ved anlæggelse af terasser ud for væggen til en kælder?

Med venlig hilsen

Mette

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 22. maj 2013 kl. 10.29

Der må det jo være særligt vigtigt, at der er fald. Jeg går ud fra, at der ikke er vinduer i kælderen, der vender ud mod terassen? Ellers ved jeg ikke, om der er særlige forhold.

Elsebeth

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. maj 2013 kl. 19.57

Al belægning bør have fald væk fra bygninger, hvis man vil undgå unødvendig fugtbelastning.

Ret indlysende eller?

Har fået 54 mm regn det seneste døgn. En flisegang 0,4 meter fra huset er på ca. 10 kvadratmeter, hvilket ville have tilført over 500 liter vand til sokkel og kældervæg over en strækning på ca. 5 meter. Det kan ikke være godt..

I stedet har græsplænen langs flisegangen fået en ekstra tår :)

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. maj 2013 kl. 20.00

Mette hvis du anlægger en terrasse op imod en husvæg, så er det særlig vigtigt at der er et fornuftigt fald væk fra huset. Og 20 promille er ikke for meget. (20 mm pr. Meter)
Belægningen kan jo aldrig blive helt plan, derfor kan du let få lunker med vandansamlinger med mindre fald.
Faldet skal jo sikre, at regn- og smeltevand ikke siver ned langs bygningens fundament og opfugter kældervæggen.
Og til i andre, så er det lettere at tænke fald i mm pr. Meter, da 1 meter jo er 1000 mm. Altså er f.eks. 15 promille det samme som 15 mm fald pr. Meter.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 16. marts 2014 kl. 21.13

Jeg ved godt at det er lidt tid siden og måske for sent, men det kan jo være at der kommer nye læsere som også kan have glæde af det.

Her er en lille gennemgang af anlæg med fliser. www.fliser-til-indkørsel.dk/

og her er lidt fotografisk inspiration til brugen af fliserne.
www.fliser-til-haven.dk/

Nyt svar til emnet »Anlægggelse af terasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Anlægggelse af terasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider