Forum

Mystisk plante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Nielsen, 13. oktober 2012 kl. 18.01

Jeg har i foråret sået månedsjordbær i en plantekumme. Først efter et par måneder spirede nogle få planter, og i september lidt flere. Men det skyldes nok min uvidenhed om rette forhold etc. Men ret hurtigt efter såningen spirede også nogle andre planter, som jeg vil spørge om nogen i dette forum kan artsbestemme. Se venligst foto. Planterne er 50-70 cm høje med tornede frøstande. Frøene er omkring en millimeter store og skinnende brune (farve og overflade ligesom hestekastanier). Stængelen er lidt kantet og rød på de største planter. Hvad kan det være? Jeg har lagt planterne i en plastpose med henblik på destruktion, men er lidt nysgerrig hvilken plante det kan være. Jeg har flere fotos, men man kan vist kun uploade et enkelt.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. oktober 2012 kl. 18.54

Kan det være en slags amaranth?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Nielsen, 13. oktober 2012 kl. 19.49

Måske en slags amaranthus. Vedlægger et foto der tydeligt viser de tornede frøstande.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2012 kl. 22.13

Jeg tror også at det er rævehale amarant . Den er normal rød.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 14. oktober 2012 kl. 16.30

Jeg synes ikke det ligner en Amarant - prøv at gemme den frostfrit og plant den til foråret.
Den ser da spændende ud.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 14. oktober 2012 kl. 23.37

Hej Hans ......din plante hedder Amaranthus Retroflexus og den er grøn...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Nielsen, 15. oktober 2012 kl. 8.58

Mange tak til alle for gode svar.
Der kan vist ikke herske tvivl om at Jenserik Laugesen har ramt plet med Amaranthus Retroflexus.
Frøene må være kommet med en fuglefrøblanding, og ikke som jeg først troede, i et brev med jordbærfrø.

Nyt svar til emnet »Mystisk plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mystisk plante

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider