Forum

Købt ældre gård. Mangler planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Jensen, 14. oktober 2012 kl. 18.35

Hej min kone og jeg har købt en lille gård med lidt jord til. I haven som er helt forsømt er der kun græs og ukrudt. Der fulgte lige et par høns, og 3 ænder og et par kalkuner.
Mon der er nogle steder hvor man kan købe nogle gode men billige planter, for vi mangler rigtig mange, og har ikke råd til at købe dem i et have center. Der er også et lille/stort have bassin, som jeg skal have renset op.
Pyha der er mange ting der skal laves her inden næste sommer.
Vi skal have lavet en rigtig stor køkkenhave så vi kan lave alle vores grønsager. Jeg er lige blevet meldt ind her, men jeg har igennem lang tid været inde og kikke her på siden.
Nå det her var så mit første indlæg håber det var ok at skrive det her.

MVH
Jan Jensen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 14. oktober 2012 kl. 21.16

Hej Jan Erik,

Velkommen til. Selvfølgelig er du velkommen til at skrive her. Allerførst ville det være praktisk, hvis du fortæller ca. hvor i landet I bor?

Elsebeth

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Jensen, 14. oktober 2012 kl. 22.12

Ja det var da en fejl ikke at skrive cirka hvor vi bor. Det er oppe ved hjørring. Og de planter må gerne være nogle som helst skal have skygge. Og nogle som klare sol. Kunne også være buske med bær. Det skulle gerne ende med en kanon hyggelig lille bondegård. :)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. oktober 2012 kl. 22.43

Hej Jan Erik
Tillykke med gården - bare det var mig. :o)

Det kan hurtigt blive dyrt med have, men jeg kan anbefale dig at tage på et af de mange plantemarkeder rundt omkring, arrangeret af haveselskabet. Her kan du få mange planter til en billig penge. (personligt sælger jeg fx mine planter til ca. 10 el. 15 kr.) Ind i mellem holdes der også byttedage hvor man sagtens kan få noget med hjem selv om man ikke har noget at bytte med - så skal du bare huske at give noget igen når nu din egen have begynder at give overskud. :o)

Hvis du har tålmodighed kan du også selv opformere dine planter. Du kan selv så en masse stauder, men helt ærligt så har jeg ikke de mest fantastiske erfaringer med det, men til gengæld har jeg god erfaring med at lade dem selvså ude i haven. En enkelt plante kan blive til rigtig mange på ganske få år. Fx er Astrantia - stjerneskærm, mange storkenæb, løvefod, sankt hans urt, høstanemoner, purpursolhat og en masse andre rigtig gode til at selvså.

En helt anden mulighed er at spørge naboer, venner og bekendte. Langt de fleste har planter der alligevel bare lander på komposten, og dem kan du få glæde af. Ved at spørge naboerne kan du også være sikker på at få planter der kan lide at bo der hvor du gør. :o)

God fornøjelse med haven.

mange hilsner
Trine

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2012 kl. 23.41

Hej Jan Erik og frue.

Hvis I engang kommer i nærheden af Århus, er I velkomne til at komme forbi min kolonihave og få nogle stauder. Har en del der fint kan deles. Det skal ikke koste jer noget.

Hilsen AG

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 15. oktober 2012 kl. 2.15

Hej Jan Erik

jeg har nogle lyserøde høstanemoner og stormsvaler hvis du er interesseret

jeg har også nogle fra af

judaspenge
akeleje
studenternelliker
lidt ærteblomst staude

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 15. oktober 2012 kl. 2.16

stormsvaler=storkonvaler hvis min browser gad lade være med at lave om

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 15. oktober 2012 kl. 8.23

Hej Jan Erik.

Jeg bor bag ved Tornby og min nabo har en lille planteskole, som hun er ved at lukke for i år, men du kan helt sikkert lave en kanon handel i weekenden.
Kan du ikke maile dit tlf. nr. til mig. så kan jeg kontakte dig.
mic.ejs@nielsen.tdcadsl.dk

Mvh.

Michael

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 15. oktober 2012 kl. 10.52

Hej Jan Erik,
er det kun prydplanter I er interesserede i? Ellers så er der jo en del nytteplanter, som er nemme at opformere. Hindbær autumn bliss laver mange rodskud, så hvis du starter med en nu, så har du i hvert fald 3-4 planter næste sommer. Der er sikkert andre herinde, som kan komme med flere gode tip i den boldgade. Ellers så kan du også spørge herinde eller naboer om du kan få frørester af både grøntsager, krydderurter eller blomster.
Hilsen Tina

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. oktober 2012 kl. 17.28

Hej Jan Erik,

Måske ville det være en god ide, om du og din kone satte jer ned og forsøgte på at lave en nogenlunde plan over, hvad I godt kunne tænke jer. I kan selvfølgelig lave den om hen ad vejen, men det ville nok være godt for jer at have en slags "køreplan". Og så ved samme lejlighed lave en prioritering - skal køkkenhaven laves klar først osv. Jo mere afklarede, I selv er, jo bedre bliver resultatet.

Hvor stor er haven? Er der allerede et buskads, som blot skal klippes ned? Hvor store /hvor mange blomsterbede vil I have? Ved I, hvor køkkenhaven skal være? Skal der bare luges? Et par gode billeder kunne måske hjælpe andre til at komme med flere gode forslag - også til prioriteringslisten.

Derudover kan jeg kun tilslutte mig forslaget om plantemarkeder og byttedage. Og jeg er sikker på, at der er endnu flere, der gerne vil af med noget. Jeg har da også noget, I gerne må få, hvis du kommer til Århus.

Elsebeth

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Jensen, 16. oktober 2012 kl. 0.46

Hej hold da op i er da nogle flinke folk her inde, havde vi da bare været her inde noget før. Der er et stort tomt bed, hvor der er helt skygge af nogle mega høje flotte birketræer. Der vil vi gerne have nogle stauder i flere højder. Og så har vi et langt hegn i træ cirka 1 meter høj og cirka 50 meter langt. DEr vil vi have nogle planter/buske som kan dække noget af hegnet, ikke fordi det er grimt, for det er det ikke, men for at bryde det noget. Og så elsker vi at se på blomster, og konen er vild med at plukkebær og lave syltetøj og grød med mere af det. Så bærbuske vil også være godt. Håber det her gav lidt info om det. Der skal nok komme foto lidt senere. Og vi vil have køkken haven færdig først, men derfor må der jo godt komme nogle planter så der er noget at se på

Nyt svar til emnet »Købt ældre gård. Mangler planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Købt ældre gård. Mangler planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider