Skrevet af: Torben Riis Hansen, 26. oktober 2012 kl. 11.21
Vor thuja'er på 1,5 - 2,5 m sat for 1 år siden er begyndt at gå ud. Det er de små kviste på stammerne, der går ud. Har set fænomenet i andre haver. Har sat ca 75 planter, så det ville være rart at høre andres erfaringer. Går de mon ud eller kommer de igen til næste år ?
Skrevet af: Henry G., 26. oktober 2012 kl. 19.49
Hej Torben det er et sørgeligt syn, men jeg tror at du selv er skyld i det, det er en tørkeskade, selvom det måske har regnet uafbrudt i 14 dage har planterne ikke fået noget af betydning, rod lidt rundt tæt på stammen og du vil mærke at der er tørt, så store træer skal vandes mindst een gang ugentlig, i hele vækstperioden, i meget tørt vejr måske 2 x om ugen, du kan være heldig at et par overlever til næste år. Henry G.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. oktober 2012 kl. 21.48
Ja jeg er enig med Henry G. Det er en tørkeskade i løbet af sensommeren. Når planten er presset på mangel på vand så starter den med at fjerne noget løv for at overleve. Det ses som en fældning nu som er mere end normalt.
Det gode er at skaden ikke har været så slem at den er død af det. Så længe at det ikke er de yderste spidser der bliver brune så er der liv. En thuja er ret god til at komme sig over sådan en skade bare man bliver bedre til at vande.
Skrevet af: Martin S., 11. marts 2015 kl. 10.18
Hej Torben,
Tak for dit indlæg.
Hvordan er det gået med jeres Thuja Smaragd siden indlægget?
Hvordan er jeres erfaring generelt med at plante stor Thua smaragd?
Kan i anbefale et sted at købe dem? der synes at være meget stor prisforskel i landet (samt fra Holland).
vh
Martin
Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2015 kl. 23.46
Generely skal alt, man planter af træer og buske have mindst 10 liter vand pr meter i mindst de første 14 dage.
Holland: Martin mener du *akker*? Min erfaring er, at man får 12 skamklippede planter, og de går ud efter et par snevintre. (Laurbærkirsebær). Men de trivedes da i 15 år. Jeg var ret glad for dem, da de skærmede en terrasse ude i haven. Deres popler har jeg også købt- med meget blandede resultater. Jeg tror, at en tredje del er gået ud, de var købt som vindskærm mod vest (havvind). Men den eneste. der er blevet rigtig stor, var den jeg "slog ned" og glemte alt om. Så gryden koger således ikke, så længe, du kigger!
Slå ned: Man sætter planterne midlertigt i jord. Og glem dem nu ikke.
Mvh
Tine- glemsom
Skrevet af: Torben Riis Hansen, 19. marts 2015 kl. 17.07
Hej Henry, Kristian og Martin
Det er gået rigtig godt - se foto. De overlevede alle.
Gav en masse vand, købte en siveslange, som blev brugt et par gange og nussede de brune skud.
De har taget godt fat, så nu skulle rodnettet være pænt udviklet.
Har beskåret dem i toppen 2-3 gange.
Købte dem privat med klump.
Tak for hjælpen!
Skrevet af: Martin S., 19. marts 2015 kl. 19.55
Hej Torben,
Fantastisk syn! Meget glad på dine vegne - og lidt mine egne da jeg netop også har købt thujaer smaragd som hæk, ca. 20meter af 160 cm højde. ;-) Plantet i forleden.
Det vil sige at ingen at dine 75 planter er gået ud/døde ?
Godt at se at planten faktisk kan "redde" sig selv og blive grøn igen, selvom den har været så brun. Var ellers begyndt at blive lidt nervøs og fortrydelses humør, jo mere jeg læser på nettet og snakker med folk. Enten er det for lidt vand eller så er det hunde tis som gør dem brune (gad vide om de også kan ”redde” sig selv efter hundetis?).
Hvorfor fjerner du de brune skud – hjælper det på noget?
Giver du dine gødning – i så fald hvad og hvor tit?
Hvor omhyggelig var du med at plante dem lige præcis, så ca. 2 cm af klumpen var over jorden ? Kan se nu at et par stykker af mine ikke har 2 cm over, men nok mere ligger én lille cm under jorden eller lig med. Mon det er helt forfærdeligt?
Pfh tak
vh
Maritn
Skrevet af: Lene Terkelsen, 19. oktober 2016 kl. 10.41
Hjælpppp, thuja'erne et fuld af klistrede fluer/murbier???? Hvad kan det skyldes?
Kan de redes?
De står dom lidt afskærmning i plantekasse ( kumme )
Mvh
Lene
Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2016 kl. 13.05
Har du et billede af "klistret"?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.