Forum

Nabo hegn! Har virkelig brug for hjælp!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A B., 28. oktober 2012 kl. 17.42

For flere måneder siden valgte vores nabo at fælde alt hvad der hed afskærmning ind mod vores hus (fair nok, det stod så vidt jeg kan se på hans side. Efterfølgende forklarer Nabo, at de vil sætte et hegn op, hvilket vi var glade for. Vores Nabo sagde endda at vi kunne sætte os ned og snakke om det, og finde noget vi også kunne lide.

Så langt så godt. Vi hører dog intet og da vi begge kommer hjem fra arbejde en dag er der sat et stort hegn op! Ingen varsel, ingen dialog, ingenting!

Mellem vores grunde er der gravet "fliser/sten" ned som ret tydeligt deler vores grunde (de passer endda der hvor deres garage starter, og jeg går ud fra at det er skellet). Det nye hegn er sat op på deres side af disse fliser/sten.

Der går et par måneder og en dag stopper vores nabo os for at høre om vi har fået deres seddel i postkassen. Det har vi ikke (det var åbenbart en lille gul lap, som desværre nok er røget med reklamerne ud), og jeg kigger på min mand, og kan ikke tyde om han ved hvad de snakker om. Naboen vil smide en ny seddel med hans kontonummer i, og da jeg er forvirret stritter jeg ikke imod. Jeg spørger min kæreste om han ved hvad det er vi skal betale, men han ved intet og han troede jeg havde snakket med dem (naboerne).

Vi får en ny seddel med kontonummer, men ikke med noget beløb de ønsker indbetalt. Efter et stykke tid kommer jeg hjem til en STOR uforskammet seddel på min hoveddør - som alle kan se - hvor de skriver, at de fortsat mangler vores indbetaling for hegn på 3100 kr.! Jeg er rystet og flov over at jeg fremstår som dårlig betaler og dårlig nabo. Jeg har jo intet hørt om denne indbetaling!

Min mand går ind og snakker med konen, da vi ikke vil betale 3100 kr. for noget vi ikke har sagt ja til og som jeg slet ikke mener står på vores grund! Konen vil tale med sin mand, og indrømmer at han er lidt hurtig i vendingen engang imellem, og måske regnede med at vi ville dele udgifterne.

Endnu en uge går og jeg kommer hjem til endnu en uforskammet seddel hvor der de forlanger deres kvitteringer tilbage, da de skal bruge det til et regnskab! OG VI HAR IKKE SET SKYGGEN AF NOGLE KVITTERINGER!
Da vi sjældent er hjemme i dagtimerne, går der endnu en uge hvor vi dog ikke får meldt tilbage, og i fredags kommer jeg så hjem til en seddel (klistret med gaffatape på vores vindue i fordøren) som truer med, at hvis vi ikke inden 3 dage har betalt 3100 vil de gå videre med sagen!

Vi er så frustrerede, for vi bryder os virkelig ikke om den måde man tillader sig at trække en regning ned over hovedet på os. Hvis vi havde haft en dialog omkring hegnet, ville jeg gerne betale halv skade, men synes desuden også at det er for mange penge! Hverken mig eller min mand tjener særlig meget og havde ikke regnet med at det blev så dyrt! Så kan det godt være at vi er naive at tro at et hegn kan koste mindre, men det villle vi have haft en chance for at kunne ytre HVIS vi havde haft en dialog!

Nu sidder vi så her og kan læse at det koster ca. 4000 kr. at få en hegnsmand ud og fastslå hvor skellet går, og vores spørgsmål er så (hvis der er nogen af jer der har orket at læse dette lange indlæg :) );

1. Kan man selv finde oplysninger om skellet et sted?
2. Hvis hegnet står i skel, kan de så kræve disse penge af os når vi ikke har haft nogen form for medbestemmelse?
3. Hvad synes I vi skal gøre?

Håber virkelig at der sidder en venlig sjæl derude som ved hvordan man står i sådan en situation. Vi har egentlig haft det godt med naboerne, men de har virkelig været modbydelige!

God aften fra en frustreret nabo..

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. oktober 2012 kl. 18.42

Sikke dog en historie.

Måske beror den på en eller anden misforståelse??

Umiddelbart ser jeg to muligheder inden i involverer "systemet":

1) Inviter naboparret ind til en fredelig sank, gerne over en middag eller kaffe og kage, med tydelig udtryk for hensigten om at redde trådene ud. Måske kan det passivisere dem lidt, at I viser ikke agter at trappe konflikten op, men gerne vi løsen den på fredelig vis.
-Det er jo ikke behageligt for nogen af jer, hvis I skal gå og skule til hinanden og kommunikere via gule sedler og gaffatape, i måske rigtig mange år fremover

2) Hvis de ikke tager imod invitationen eller I ikke kan blive enige, så ville jeg sende dem et anbefalet brev og selv beholde en kopi, hvori I ridser sagen set fra Jeres synspunkt klart op. Det skal fremgå helt tydeligt, hvad I har eller ikke har modtaget fra dem af gule sedler, kvitteringer osv.
Samt endnu en gang en opfordring til at ordne sagen i mindelighed.

Så har I et mere præcist grundlag for at tage konflikten med myndighederne indover. Samt dokumentation for at I ikke er ude på en konflikt.

Held og lykke
Vibeke

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. oktober 2012 kl. 19.19

Hej A.B. Det første i nok skulle gøre, er at henvende jer på jeres rådhus, og der få et udskrift af jeres grundplan, så i kan finde jeres nøjagtige skel, når hegnet incl. pæle står bare få cm inde på naboens jord, er det hans hegn, men han må gå på jeres side for at evnt. male det, dog uden at ødelægge noget, ved at trampe rundt i et bed, men i må ikke hæfte noget på hegnet. Når hegnet står på naboens side har i ingen del i regningen. Håber dette vil hjælpe jer lidt. Hilsen Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt Pedersen, 28. oktober 2012 kl. 19.32

Hej A.B.

Sikke noget møg...
Jeg er helt enig med de andre. Prøv på den gode måde, nabo-stridigheder er bare det værste. Og Henry har helt ret , står hegnet på deres grund kan de aldrig kræve penge af jer.

Håber godt nok i finder ud af det, Britt

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 30. oktober 2012 kl. 9.29

Har selv haft brug for at få fundet henspæle, - for ikke at skulle til lommerne....

Naboen, på modsatte side af denne selvbestaltede person, kan måske være din redning.
Her, kan du muligvis finde en hegnspæl, og på dit matrikkelkort, kan du se hvor mange meter der skal være hen mod "den selvbestaltede"´s nye hegn.

Står det på hans grund kan du med udgangspunkt i "Hegnsloven", venligt fortælle ham, - hen over desserten, at han nok selv må stå for hans hegn.

På den måde kan du "forberede" middagen, - som jeg inderligt håber vil løse problemet.

I vores tilfælde, fandt vi ud af at der var plantet en tjørnehæk, - på vores grund, for måske 50 år siden, - denne var så blevet "forsøgt skjult" af den tidligere nabo.
Vores nabo accepterede at skellet gik, til mellem disse gamle planter, - hvorved vi fik godt en meter større grund, og fik godkendt tegning til udvidelse.....

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 1. november 2012 kl. 13.44

Kære A.B.
Du kan prøve at gå ind på: www.ois.dk/default.aspx
og finde jeres matrikelkort, det kan måske give jer en idè om, hvor jeres skelpæle skal stå.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 25. november 2012 kl. 15.18

Hej
uden at gå for dybt ind i jeres konkrete "sag
ser jeg det lidt som : i har da ikke som jeg tolker det skrevet /udfærdiget nogen form for kontrakt med nabo om disse forhold som du beskriver,,
en minimum af enighed og accept er da heldigvis vores basale krav
få forløbet skrevet ned i de "step det er forgået i og fremlæg det som virkeligheden nu er
som udgangspunkt skulle naboen have indvoldveret jer på rette vis,og ikke kørt af egen fri vilje og temperement
mvh RENE HANEN

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. november 2012 kl. 18.49

Hvis det er en nyere udstykning, fremgår det af matrikkelkortet, hvad det er for pæle, der er brugt som skelpæle.
Det kan være beton-eller jernpæle. Oftest det sidste. De er banket dybt i jorden, så de ikke er lige til at få op. Toppen kan nemt blive begravet med jord og blade, så den ikke er synlig. En metalsøger kan være et nyttigt redskab til at finde sådanne "forsvundne" skelpæle.

Nyt svar til emnet »Nabo hegn! Har virkelig brug for hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nabo hegn! Har virkelig brug for hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider