Skrevet af: Denise Ohayv, 14. november 2012 kl. 13.10
Mit kirsebærtræ, små mørke bær, gode til kirseærsovs, er nu ca10m højt, ca 2 m op deler det i 3 store grene. Det ca 40 år gl. er flot, desværre er min have meget lille og træet står ca.5 m. fra huset.
Ud over at det dækker det meste af minihaven, frygetr jeg lidt hvis det stormer og vælter, lige nu virker det sundt.
Mine spørgsmål:
Hvor gl. kan det blive?
Kan jeg nu i vovember lade det beskære radikalt ned?
Eller bør jeg få det fældet?
Jeg er meget usikker på havd jeg skal vælge.
Tak på forhånd
venlig hilsen
Denise
Skrevet af: Boi Jensen, 16. november 2012 kl. 18.33
Hej Denise
Du må ikke skære i stenfrugt fra midt i december og til hen i juni måned. Men du har et problem, hvis du begynder at skære i så gammelt og stort et træ, fordi træets rødder får du ikke gjort noget ved og hvis du laver en kraftig beskæring, vil træet bare lave samme mængde (kilo) grene, som du fjerner - og det tager kun 2- år, så er der ikke plads til træet, vil jeg bare anbefale at fjerne det og så få plantet noget andet, der aldrig bliver så voldsomt.
Alternativet er en årlig tilbagevendende kraftig beskæring, hvor du fjerner det meste af tilvæksten.
Skrevet af: Denise Ohayv, 17. november 2012 kl. 12.31
Mange tak Boi for dit svar ,
som er meget brugbar for mig. Jeg tror du har meget ret, også rødderne der får gangstenene til at løfte sig er i forvejen et problem. Desværre er min have kun en ca 30-40 m2 så det kan ikke rumme et så stort og flot træ. Så jeg må nok sige tak for de mange gode år og sovs juledesserten.
venlig hilsen
Denise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.