Forum

Alternativ til tø-salt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 6. december 2012 kl. 16.03

Så blev det atter vinter og tid til at rydde gangarealer for sne og is

Da jeg gerne vil skåne både dyrepoter og miljø, er jeg ked af at bruge salt - selvom det er meget effektivt.

Jeg har læst om Ice&Dust Away / CMA men synes ikke at det lyder som et særligt godt alternativ da det skal blandes op og sprøjtes før nedbør/frost - synes også det lyder lidt besværligt at bruge.

Jeg så forleden et sted hvor de havde brugt savsmuld / savspåner. Det prøvede jeg, men synes ikke at effekten var god nok.

Hvad bruger I ?

Mvh. Henriette

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. december 2012 kl. 20.22

Jeg bruger sneskraber, og ved islag vejsalt.
Her i kommunen har man i et par år brugt Ice&Dust Away på nogle udvalgte veje, med et godt resultat. På asfalt er det efektivt, da det forhindre is i op til 60 timer, det blæser ikke væk og er efektivt ned til - 15 grader. Det er et dyrere produkt end salt, men man undgår ødelagte træer og hække.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. december 2012 kl. 22.09

Hej Henriette H

Jeg bruger sneskovl, kost og stør strandsand.
Jeg genbruger sandet, så til 15 meter fortov har jeg de seneste 9 vintre haft nok i 30 liter (3 spande) strandsand.
Hvis det er rigeligt vådt, når det bliver fejet sammen spreder jeg det på udhusgulvets betonfliser til tørring. Det er let at feje sammen igen og skovle op i spanden, når det er tørret igen.

Jeg er ikke i tvivl om, at der udvaskes salt ihvertfald første sæson - men derefter er der næppe meget tilbage, som kan skade planter og grundvand.

Der sker formentlig over årene en vis opblanding i strandsandet med asfaltfnuller, små dækrester og eventuelt mineralsk olie - og der sker ihvertfald opblanding med organisk materiale. Så på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden vil der formentlig være brug for at anbringe sandet i deponi (losseplads). Og det er bestemt ikke nogen fuldstændig hensigtsmæssig løsning.....

Så jeg "lytter med" på andre fremgangsmåder, der måtte blive beskrevet i denne tråd.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Nielsen, 7. december 2012 kl. 9.03

Hvis man er lidt rig, så kan man bruge sukker. Det er mere effektiv end salt og vaskes ikke så hurtigt væk.

Jeg bruger en blandning af sand og salt.

Vh. Kim

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. december 2012 kl. 12.17

Jeg bruger kost, snekraber og en sjældent gang varm vand. Vandet bruges kun hvis det er dannes is under sneen .jeg har også ice & dust away på lager men har endnu ikke brugt af det.

Jeg har ca. to m2. forhave jeg skal rydde for sne så det er en overkommelig opgave. Og nu hvor postkassen er rykket hel ud til vejen, hvor jeg ikke har snerydningspligten er det blevet endnu nemmere.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. december 2012 kl. 19.41

Alternativet til salt kunne være Urea, da det også kan bruges på trappetrin ved indgangsdøren, uden at fliserne tager skade, ejheller gulve og tæpper indendørs. Henry G.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. december 2012 kl. 9.31

Urea er en kvælstofholdig kunstgødning.

Hvordan harmonerer det med økologien? ;-).

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. december 2012 kl. 18.16

Supergodt link, Tom :)

Prisforskellen skulle vist ikke betyde så meget for os private havefolk - det er jo begrænsede mængder, de fleste har brug for, trods alt!

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. december 2012 kl. 18.44

Fra linket:
"Kaliumformiat indeholder kalium"

Er Kalium ikke kunstgødning ? ;-)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. december 2012 kl. 18.53

Hej alle,

tak fordi I deler jeres erfaringer :-)

Jeg har i den forløbne uge brugt sneskovl og strøet sand bagefter - og det synes jeg faktisk virker ret så effektivt.
Og så er det både nemt og hurtigt - hvilket er rart når jeg skal køre hjemmefra kl.06 :-)

Jeg vil forsøge at genbruge noget af sandet som Lone beskriver - en rigtig god idé!

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. december 2012 kl. 6.46

Der er også nogen som bruger savsmuld/spånner

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. december 2012 kl. 13.51

Der er også nogle , der benytter kalciumklorid, der er en salte af de mindre skadelige . Midlet bruges både som tømiddel, fugtmiddel og til rabarber og som gødningsmiddel. Som fugtmiddel kan det genbruges da man kan tørre det igen .Det siges at det ikke angriber metaller så man kan blande det med vand og sprøjte på bilruden og dermed tø is op.

Det skulle helle ikke skade planterne, sålænge det udbringe i små mængder som vi gør. Det koster ca. 5 - 6 kr. Kg.

Nyt svar til emnet »Alternativ til tø-salt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Alternativ til tø-salt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider