Forum

Advarsel mod usmagelige læggekartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 10. januar 2013 kl. 6.07

Hej alle Havenyt’s læsere

Jeg læser normalt også ivrigt magasinet Isabellas, da jeg elsker countryliving-stilen og min (økologiske) have, men blev med det sidste nummer ubehageligt chokeret.
I det nummer af magasinet kunne man nemlig købe nye sorter læggekartofler hos firmaet Langholt og de lød rigtig spændende, så jeg gik ind på net-adressen for at læse nærmere.
Det viste sig at Langholt var tæt knyttet til det amerikanske firma Cargill:

”Hovedparten af AKV´skartoffelstivelse forædles i et tæt samarbejde med det amerikansk-ejede selskab Cargill, med hvem AKV har dannet et 50/50 joint-venture selskab, Cargill-AKV I/S.”
(citat fra AKV Langholt’s hjemmeside),

der i samarbejde med firmaet Mosanto

( kilde: Den nye bondeopstand — Internationalt Forum
www.internationaltforum.dk/Den-nye-bondeopstand
15 indlæg
Da de to gigantiske selskaber Monsanto og Cargill indgik i partnerskab, kontrollerede de såsæd, gødning, pesticider, landbrugsfinansiering, kornindsamling, ...
[PDF]
Læs hvordan GMO-foder sniger sig ind i - Greenpeace
www.greenpeace.se/projects/arhus/Sniker.pdf
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Hurtig visning
ethanol. I 1999 besluttede Cargill at begynde et strategisk partnerskab med GMO-, pesticid- og plantefrøgiganten Monsanto. Monsanto købte hele Cargills ikke- ... )

står for hovedparten af de genmanipolerede afgrøder, der findes i verden i dag.(Mosanto er endvidere kendt som en af koncernerne bag Hiroshima bomben, så jeg på DR forleden). Det synes jeg faktisk er temmelig usmageligt og da Isabellas pt ikke har tænkt sig at oplyse sine læsere om firmaets baggrund
(jeg har skrevet til dem) endsige stoppe samarbejdet, forsøger jeg at oplyse/advare andre potentielle købere ad andre kanaler.

Venlig hilsen
Dorte Bozard
Mosevang, Klemensker

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. januar 2013 kl. 7.04

Hej Dorte

Tak for input, men efter at have fået bogen Isabellas Have som gave for nogle år siden, kan jeg kun se en sammenhæng.

Hele bogen er et kommercielt, konstrueret scenarie uden andet formål end at promovere magasinet.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2013 kl. 7.26

Hej Dorte

Jeg kan heller ikke sige, at jeg er voldsomt overrasket...

Men tak for det - altid fint, når nogen lige gider grave sig lidt ned i tingene, og Monsanto er nok ikke lige et af de firmaer, som jeg ønsker at støtte :)

Isabellas har en facebookside, som man kan skrive på, hvis de er svære at komme kontakt med: www.facebook.com/pages/Isabella-Smith-ApS/226730187354548?fref=ts

mvh
Anja

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 10. januar 2013 kl. 7.51

At Isabellas er meget kommercielt er jeg godt klar over - jeg har også fået Isabellas havebog foræret og fundet den ubrugelig (jeg synes blot deres have og bolig reportager er inspirerende - rent visuelt), men derfor bør man jo for at være troværdig alligevel leve op til sine egne værdisignaler (gylden regel indenfor kommunikation) og magasinet har gennem flere år haft temaer om økologiske køkkenhaver i forårs og sommermånederne...

Jeg har nu mest skrevet for at oplyse inden for mange får bestilt kartofler hos AKV Langholt og får en dårlig smag i munden.
Desværre er jeg håbløst gammeldags hvad angår sociale medier, så jeg er ikke på facebook. Jeg har skrevet en mail til et par af redaktørerne, men fik blot at vide, at det var der nok flere holdninger til og at de tog det til efterretning, hvilket ikke er nok for mig. man kan jo ikke have en holdning til noget man ikke ved om!
venligst
Dorte Bozard

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2013 kl. 20.46

Hej Dorte

Camilla Plum har lagt dit indlæg på Facebook på Frøsamlernes side, så der er mange, der deler og læser det :-)

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. januar 2013 kl. 7.37

Hej Dorthe Bozard

Har du haft kontakt med AKV-Langholt ?

Det er fuldstændig korrekt,at der er forretningsmæssige bånd mellem Monsanto og AKV-Langholt, men det er også sådan, at det ikke er ensbetydende med, at AKV-Langholt markedsfører GMO læggekartofler til producenter af stivelseskartofler eller til hobbyavlere.
Det er naturligvis alles ret at have en holdning til Monsanto og genmodificerede planter og til at der ud af noget, som kunne have været næring til dyr eller mennesker, fremstilles papir.
Ud fra den holdning må man jo så tage sine valg.

Men om der faktisk sker en markedsføring af GMO-kartofler fra AKV-Langholt kunne jo være en del af beslutningsgrundlaget for om man vil eller ikke vil handle med firmaet...

Se eksempelvis artiklen her ing.dk/artikel/106913-gmo-frygt-holder-gensplejset-kartoffel-vaek-fra-danske-marker.
Artiklen har et par år på bagen og forholdene kan have ændret sig - men det vil måske være hensigtsmæssigt at invitere AKV-Langholt med indenfor på denne debattråd for at være helt opdateret på, om GMO-kartofler markedsføres nu i 2013.

Så jeg håber, at du vil tage kontakt til AKV-Langholt og bede om et indlæg derfra.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. januar 2013 kl. 18.25

Hej

Jeg har som redaktør skrevet til dem og bedt dem komme med en kommentar til debatten.

I øvrigt får man samme resultat for rigtig mange frø, hvis man søger på frøproducenter. Der er mange forbindelser til Monsanto.

Med venlig hilsen
Karna

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Bozard, 12. januar 2013 kl. 8.25

Hej Lone

Du må have misforstået mit indlæg. Jeg påstår ikke, at AKV sælger GMO læggekartofler. Jeg oplyser om deres financielle baggrund.
Det jeg vil kommunikere ud, er at når man lancerer et magasin på nogle bestemte grundholdninger og værdier (økologi), så vil potentielle læggekartoffelkøbere ikke være vidende om, at de køber hos et firma, hvis samarbejdspartnerer står for de stik modsatte værdier(GMO). Det er for mig en form for fordrejet markedsføring og uetisk.
God weekend
venligst
Dorte Bozard

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. januar 2013 kl. 11.11

@Dorte
Du har fuldstændig ret og jeg er så glad for, at den "politisk bevidste" forbruger stadig findes :-D

Karna er inde på lidt det samme omkring frø. Jeg prøver at gøre mig fri af F1-hybrider, fordi udbredelsen af F1-hybrider fratager dig muligheden for at være selvforsynende med frø. Det gælder også den ekstremt fattige bonde i u-lande.......

Brug af egne, lokalt avlede frø giver jo også muligheden for selv hele tiden at vælge frø fra de planter, som bedst lever op til ens forventninger og ønsker. Det er sjovt, spændende og man lærer mere om planterne.

Jeg kan kun opfordre til at støtte de føhandlere, som lægger _meget_ vægt på økologi og bæredygtighed. Nogle eksempler:

www.bingenheimersaatgut.de/content/de/katalog-dansk.html

www.fuglebjerggaard.dk/

www.barney.dk/

Der er flere og jeg synes det er en rigtig god idé at støtte de frøhandlere, som _helt overvejende og absolut primært_ kun forhandler frø, som giver frøægte planter.

Hvorfor ikke støtte de frøhandlere, som lever og ånder for økologien? Ellers risikerer vi jo at støtte virksomheder, der - som Dorte udtrykker det: "står for de stik modsatte værdier" og det er jo lidt synd. Især når vi tilsammen kunne gøre det meget nemt at vælge frøleverandør i disse tider, hvor nethandelen gør geografiske afstande ubetydelige - vi kan handle frø i hele EU!!!

Her på havenyt.dk kunne vi jo lave en "brugerliste" over anbefalede frøhandlere, som 100 % støtter op om økologi og bæredygtighed og ikke bare en liste over "gode frøhandlere"?

Bingenheimer, fuglebjerggård

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. januar 2013 kl. 15.04

Hvor går grænsen for planteforædling for økologer?

Er meristemformering tilladt?

vh. Hans

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. januar 2013 kl. 15.33

@Hans
Jeg kender ikke til de officielle regler for økologimærket, men min grænse følger nok Demeters regler - altså ingen forædling ud over det du kan opnå ved krydsning. Ingen kemi på celleniveau.

Så vidt jeg ved, er meristemformering en effektiv form for kloning på linje med stiklingeformering og ikke manipulering af gener/ celleindhold. Altså helt OK.

Du kender, som konventiionel landmand, måske meristemformering i detaljer? Så må du gernne berette ;-)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. januar 2013 kl. 17.40

Tom.

Ved kartoffeldyrkning kom der, for en del år siden, bestemmelse om, at al læggemateriale, som blev handlet, skulle stamme fra meristemformerede planter.

En del planteforædling er baseret på mutanter. Enten naturlige eller kunstigt frembragt.
Da Risø eksisterede, lavede de kunstige mutanter ved bestråling, så der blev et meget større antal at vælge imellem til videre afprøvning.

GMO er, som med så meget andet, en blanding af godt og skidt. Der er noget for enhver holdning ;-).

vh. Hans

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. januar 2013 kl. 19.19

@Hans
Risø har også lidt affaldsproblemer pt. :-)

Jeg er blot interesseret i at bevare muligheden for at kunne avle eget frø og undgå afhængighed af frøproducenter eller patenter.

Især i det store perspektiv.

Jeg ville ikke nødvendigvis selv være afvisende overfor en kunstig mutant, hvis blot den er frøægte. GMO bekymrer mig ikke i så høj grad, som patenter og "ikke frøægte" planter.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. januar 2013 kl. 20.29

Tom.

Jeg tror, vi, på det her område, er enige et langt stykke hen ad vejen.

Mutanter er unikke, så hvis de ikke kan sætte spiredygtigt afkom, er de ude med det samme. En mutation kan ikke gentages, men egenskaberne kun bevares ved vegetativ formering.
Det ved du alt om i forvejen :-).

vh. Hans

PS. Der blev noget godt øl ud af de maltbygsorter Risø lavede i samarbejde med Carlsberg ;-)

HP

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. januar 2013 kl. 21.25

Ja, der må jeg nok tilslutte mig kredsen af øl-kunder...:)

Vi kender det jo også fra mange af mynterne - de kan også kun formeres ved kloning.

Nyt svar til emnet »Advarsel mod usmagelige læggekartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Advarsel mod usmagelige læggekartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider