Forum

Kirsebær podet på hæg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 17. januar 2013 kl. 0.30

Ja, det er måske lidt langt ude, men er det muligt at pode forskellige kirsebærsorter på en ældre glansbladet hæg, der stadig er i vækst?
Jeg tvivler på, at slægtskabet er nært nok, men det ville i vores tilfælde være meget praktisk, hvis det kunne lade sig gøre.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. januar 2013 kl. 17.09

Du kan godt pode kirsebær på høg, træet vil blive som på vildstamme .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. januar 2013 kl. 20.56

Hej Søren og Søren
Det tror jeg nu ikke på vil have nogen gang på jord. Det er i hvert fald ikke beskrevet i "litteraturen", som jeg opfatter som et godt sted at leve om det er muligt.
Oftest kan man bedst sige at de forskellige sorters frugter og specielt frø skal ligne hinanden meget, for at det er muligt at pode den ene sort på den anden.
Men så længe det er forsøg, kan der jo ikke ske noget ved at prøve og så lade os andre blive informeret hvis podningerne overlever det første år.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. januar 2013 kl. 22.03

Jeg har hørt at det skulle kunne lade sig gøre men hvor vanskelig det er ved jeg ikke. Det er en gammel gartner der fortalte mig det. Det kan være at han har tænkt på fuglekirsebær da han svarede mig.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 18. januar 2013 kl. 10.54

Jamen, så vil jeg da gøre et forsøg.
Men jeg har aldrig før prøvet at pode stenfrugt. Kan det passe, jeg SKAL benytte mig af kopulations-metoden frem for barkpodning? - jf. Bois artikel om podning her på havenyt. Har det noget at gøre med barkens fleksibilitet?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. januar 2013 kl. 17.08

Hej Søren
Iflg. podebøgerne dur barkpodning ikke til stenfrugt, men det lykkes da nogle få procent en gang imellem, så her er det kopulation.
/Boi

Nyt svar til emnet »Kirsebær podet på hæg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebær podet på hæg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider