Forum

Opbevaring af æbler i garage

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 28. januar 2013 kl. 0.02

Hej

Er der nogen, der har erfaring med at opbevare de sene æblesorter i en helt almindelige garage vinteren over.
Jeg så gerne, at vi havde vores egne æbler nogle måneder ind i det nye år, og har overvejet at købe bl.a. et Ananas Reinette af samme grund.
Planen er at bruge et par gamle skabe med trådhylder, hvor æblerne kan lægges i enkelte lag. I skabet vil jeg så bore ventilationshuller, der sikres med trådnet, så mus ikke finder vej ind.

Men er et skab i en parcelhus-garage overhovedet godt nok til at opbevare æbler i over længere tid? I den seneste uge er temperaturen fx nået ned på minus 2-3 grader i garagen. Derudover er der begrænset ventilation.

Er der stor forskel på vintersorternes følsomhed m.h.t opbevaringen?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2013 kl. 9.03

En stor del af vinteren vil det være fint - men ikke i de koldeste perioder, da de ikke må få frost...

Og hvis du har haft minus 2-3 grader nu, har det jo været endnu koldere for nogle uger siden, så der skal mere beskyttelse til.

Vi var nødt til at flytte vores ind i et koldt bryggers for nogle uger siden, da vores udhus, som er bygget af leca, blev for koldt.

Prøv at søge på vinteropbevaring af æbler oppe i søgefunktionen til højre - så kan du sikkert få en masse gode idéer til, hvad du kan gøre :)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 28. januar 2013 kl. 10.48

Tak Anja

Jeg havde overset Henrik Ahlmanns artikel fra 08, så jeg flytter nok spørgsmålet derover. www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/400.html

Jeg kan se, han skriver, at æbler som regel godt kan tåle lave frostgrader, og ifølge vores termometer har det ikke været koldere i garagen end knap minus 3 denne vinter.
Han skriver endvidere, at der er forskel på, hvor hårdføre sorterne er, hvad angår opbevaring: Men der står ikke noget om, hvilke sorter der er mest hårdføre.

Men som sagt, flytter jeg spørgsmålet over til Ahlmanns artikel.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. januar 2013 kl. 15.14

Det skal være et meget fintmasket trådnet for at holde mus væk fra æblerne. En mus kan komme igennem en åbning på tykkelse med en kuglepen.

Nyt svar til emnet »Opbevaring af æbler i garage«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af æbler i garage

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider