Forum

Fra saft til eddike…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Louise Andersen, 22. februar 2013 kl. 21.38

Hej Havenyt,

I sensommeren/efteråret fik jeg lavet alt for meget saft; hyldebær, havtorn mm.
Efter at have set Camilla Plums udsendelse "Mad Der Holder", fik jeg en idé om, at forvandle mine safter til eddiker. Som jeg forstod det, så kunne man vha en eddikemor forvandle sukkerholdige safter til eddike(først alkohol og derefter edikke).
Da Camilla Plum havde udsolgt for eddikemor, så købte jeg en lille flaske eddikesyrebakterie ved Hjemmeriet, men nu er jeg kommet i tvivl og jeg synes ikke jeg kan finde et uddybende og entydigt svar..

Er eddikesyrebakterie det samme som eddikemor/eddikemoder? Det jeg har fået ind ad døren er jo 'bare' en væske. I "Mad Der Holder" er eddikemoderen en slags svamp.
Hvordan gør jeg rent praktisk? - skal jeg bare hælde eddike-bakterien el - moderen ned i flaskerne el skal de have adgang til mere ilt?

Glæder mig til at høre jeres svar!

Kærlig hilsen ann

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 22. februar 2013 kl. 22.07

Jeg har brugt nøjagtig samme produkt, og har gjort sådan:
eddikestarter i alkohol( rødvinssjatter) til en start. Derefter saft og så skal det stå til det tydeligt lugter af eddike, ret lang tid. Jeg har brugt en skoldet syltekrukke med dobbelt lag lærred over.
Jeghælder "det øverste" på flaske, og hælder så mere saft på. En sjat vin gør også godt. Jeg har brigt friskpresset æblesaft, og hyldebærsaft.
Har ikke oplevet at der er dannet en decideret eddikemor,men det virker, og smager godt :)
God fornøjelse!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Louise Andersen, 23. februar 2013 kl. 16.29

tak for svaret Mette!
hvor meget skal man bruge af eddikebakterien?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 24. februar 2013 kl. 13.01

Må indrømme at jeg bare "skvattede"!

Nyt svar til emnet »Fra saft til eddike…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fra saft til eddike…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider